Polygon Xtrada 7 (2022): hardtail-ul pentru poteci

Motivele pentru care cineva își cumpără un hardtail pot varia, însă de principiu prețul este cel mai atractiv dintre toate criteriile de achiziție. După achiziție, realizezi că investiția aduce cu sine și alte avantaje, precum costurile de întreținere mai mici sau greutate mai mică comparând direct cu un full-suspension. Și aici se încheie lista. Cu siguranță nu vei obține același control sau viteză (decât dacă pur și simplu nu-ți pasă de spinarea ta plus skill-ul necesar) la fel ca pe o bicicletă full-suspension. Pe de altă parte trebuie să fac o comparație, poate puțin deplasată dar necesară, încă din capul locului: acest Polygon Xtrada 7 costă 5.799 de lei, pe când o furcă Fox 38 Kashima are un preț recomandat de raft de 8.212 lei. Asta ca să fie mai clar despre cum stă treaba cu costurile. Iar acum să vedem cum a fost cu Xtrada pe traseu.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă pe aer cu o cursă de 120 mm și brațe de 32mm
  • preț de achiziție: 5.799 Lei
  • roată de 29 inch față și 27.5 de inch spate
  • pentru poteci de munte variate
  • poziție: relativ dreaptă, comodă
  • geometrie: adaptivă, personalizabilă

Pentru cine este această bicicletă?

Cu siguranță pentru cei care nu au prea mulți bani de cheltuit pe-o bicicletă, dar cu toate acestea vor să-și cumpere ceva cu care să se și distreze. Xtrada cu roți de 27.5 este foarte manevrabilă și jucăușă, mult mai – decât un hardtail 29er cu geometrie clasică. Headtube-ul poziționat la 67 de grade, chainstay-ul scurt de 425mm și reach-ul acceptabil, alături de pipa scurtă de 40mm și ghidonul lat, de 760mm, reprezintă un setup bun pentru haiducii de weekend. Am dus bicicleta pe Ciocanu, unde m-am distrat ceva cu ea, exceptând zonele mai hardcore unde Xtrada a fost trasă în jos de anvelopele relativ înguste. Dacă acestea-și aduc un aport clar pe urcări, care-s foarte simplu de dat în configurația asta, la vale va trebui să-ți pui spatele la bătaie dacă vrei să treci în viteză pentru zonele tehnice și dificile.

Xtrada este de asemenea o bicicletă scurtă pe care te poți mișca în voie cum ai tu chef și pe care poți învăța tot felul de trick-uri pe traseu mult mai simplu decât pe un full-suspension. O bicicletă care-și atinge scopul din punctul meu de vedere. De luat în seamă și faptul că este disponibilă și cu roți de 29 de inch, însă în cazul acesteia reach-ul este mai mare, chainstay-ul mai lung și evident că și ampatamentul. Cu toate acestea, dacă ai o înălțime de până-n 1.75m, poți opta pentru roțile de 27.5 inch. Iar dacă ești mai înalt, să treci la roțile mai mari.

Finisajele cadrului sunt cele pe care le găsești pe biciclete mai scumpe, dar în mod special culorile mi s-au părut extrem de atractive: îmi amintesc aminte de o fiesta spaniolă combinată cu ceva mirodenii asiatice, la o sărbătoare a dragonului de apă. În fine, lăsând halucinațiile deoparte, continuăm cu cadrul: ax de 12mm pe spate – așadar rigiditate crescută și instalare facilă a roții – însă prindere a respectivului ax doar cu cheie imbus, două suporturi de bidon și posibilitatea de a trage prin cadru un dropper. Bicicleta vine cu transmisie 1×12, dar poate găzdui la nevoie și un schimbător de foi. Estetic vorbind, seat stay-urile sunt curbate spre final la joncțiunea cu drop-out-urile și este un detaliu de design care nu mi-a plăcut în mod special, dar asta este o discuție secundară și fără relevanță pentru performanțele bicicletei.

Restul de cabluri și conducte sunt și ele trase prin interiorul cadrului, iar sigla montată pe headtube este frumos croită – în 3D! Iar greutatea este de 13.7 kg, cât se poate de acceptabilă pentru segment.

Ce echipare are?

Furca provine de la Suntour, modelul XCR cu cartuș de aer și cu brațe de 32mm. Cursa este însă de 120mm, adică asigură o mică rezervă în plus pentru momentele când chiar ai nevoie de mai multă susținere. Prinderea roții se face cu ax de 15mm, Q-Loc – care se desface ușor odată ce-ai prins schema. La nivel de performanțe, furca nu m-a dat pe spate – nici pe departe – dar a oferit confortul necesar pe trasee tehnice astfel încât să nu ajung jos cu încheieturile îndurerate. Nu funcționează prea lin, însă își face treaba acceptabil.

Transmisia 1×12 este construită cu componente Shimano Deore și MT-510, cele 12 pinioane fiind oferite în configurația 10-51 și provenind tot din gama Deore. Deși pe site-ul importatorului este specificat faptul că foaia are 36 de dinți, din fericire, are doar 32 de dinți, iar astfel orice rider începător și cu puțină forță-n picioare va putea să urce pante mai abrupte. Fiind vorba de doi dinți în plus, nu văd relevantă trecerea la o foaie de 30 de dinți. Transmisia schimbă rapid și precis așa cum era de așteptat de la gama Deore.

Despre frânele Shimano MT-201 sunt puține de zis, prin prisma faptului că am scris despre ele anul acesta în mod excesiv. Nu sunt ce trebuie pentru coborâri lungi sau tehnice, începând de la lever-feel și până la modulație și nici discul mic de față, cu un diametru de 160mm nu este prea de ajutor. Nu înțeleg de ce au neglijat partea de frânare, însă din fericire se poate rezolva cu un upgrade care nu te va costa foarte mult, spre exemplu, dacă alegi un set de frâne Deore. Upgrade-ul este necesar doar dacă vrei să scoți bicicleta asta din zona de confort, dacă pedalezi doar pe trasee simple, atunci cele standard sunt suficiente.

Roțile îndeplinesc standarde moderne, mai ales că jantele late de 30mm oferă mai multă stabilitate, iar butucii par solizi. Întreg setul de roți este fabricat de Polygon (Entity XL2 Disc) li reprezintă un avantaj clar peste roțile construite cu butuci Shimano entry-level. Un alt detaliu care contează este că roțile acestea sunt tubeless ready, aviz amatorilor. Însă anvelopele WTB Trail Boss cu lățimea de 2.2 mi s-au părut relativ înguste pentru ambițiile acestui hardtail. Viteza de rulare este excelentă și poți urca foarte rapid cu ele, însă la vale constituie unul din elementele care te vor încetini, deoarece nu poți rula cu ele la presiune mai joasă.

Concluzie

Comparativ cu unele biciclete concurente, oferite tot pentru un buget similar, Polygon-ul vine cu avantajul unor roți mai solide, o furcă cu o cursă mai mare și o transmisie dintr-o gamă superioară (Deore vs. Sram NX). În condițiile în care prețul este undeva tot pe acolo. Au fost câteva ture faine cu acest Xtrada, mi-a reamintit de primele mele hardtail-urile cu furci ceva mai mari, cu care-mi puneam spatele la încercare pe trasee de munte. Îmi place că este foarte manevrabilă și că arată foarte bine – cu niște nuanțe faine – însă frânele și anvelopele nu sunt neapărat croite pe stilul meu de dat la vale. În orice caz, o variantă diferită de luat în seamă, care te scoate din anonimat și nici nu te bagă în curentul de hype reprezentat de mărcile care domină piața.

PLUS: Finisaje excelente, sportivă și destul de capabilă la vale, greuatate decentă, roți
MINUS: anvelopele nu oferă susținere prea bună pe coborâri, frânele de asemenea

Greutate: 13.7 kg
Preț: 5.799 lei
Importator: Playbike.ro

Prezentare video:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma