Trebuie să încep prezentarea acestei biciclete cu o mărturisire. Foarte rar mi s-a întâmplat ca atunci când m-am urcat pe o bicicletă – și m-am urcat pe destul de multe – să simt o potrivire, o chimie cum am simțit când am testat prima dată gravel bike-ul acesta, Merida Silex. Pornind cu o primă impresie excelentă, am rămas încântat de bicicletă până în momentul când am expediat-o înapoi. În cele ce urmează am să vă explic de ce.
Spre deosebire de cursierele sportive sau MTB-urile de competiție pe care îmi place să merg, gravel bike-urile nu sunt biciclete construite să fie eficiente, sunt construite să fie plăcute. Există într-adevăr competiții de gravel care au o popularitate destul de mare în unele țări, dar chiar și acestea sunt foarte lungi și necesită multe ore sau chiar zeci de ore de stat în șa. Așa că și acolo, o bicicletă plăcută e o bicicletă câștigătoare, atâta timp cât producătorul a găsit echilibrul perfect între performanță și ergonomie.
Gravel bike-urile, cursiere adaptate pentru a fi folosite pe teren dificil, chiar dacă sunt relativ noi pe piață, s-au împărțit deja în câteva categorii. Părerea mea e că s-au distins două mari tipuri de gravel bike: cel sportiv, agil, minimalist, construit să fie distractiv și capabil pe poteci cu viraje și cu provocări tehnice și cele confortabile și robuste, construite pentru a parcurge eficient distanțe lungi pe orice teren, de multe ori încărcat cu bagaje pentru o expediție epică. Merida Silex este cu siguranță un model din a doua categorie. Iar versiunea 400 vine în plus cu o echipare excelentă ce oferă performanță la zi la un preț destul de accesibil.
Cadrul
Cadrul Merida Silex este coloana vertebrală a unui tanc pe două roți. Deși gravel bike-urile sunt practic tot un fel de cursiere, la Silex se vede că proiectarea nu a început cu modificarea unei biciclete de șosea ci a fost proiectat special pentru scopul său, de la zero. Scopul acesta este eficiență și confort pe orice teren, chiar și cu bicicleta încărcată.
Forma generală a cadrului inspiră confort prin headtube-ul extrem de lung, toptube-ul înclinat și îmbinarea acestuia cu seat tube-ul. Varianta 400 are un cadru din aluminiu unde aceste forme nu aduc beneficii atât de mari, dar cu siguranță la varianta de carbon confortul e mult sporit.
Elementele moderne se regăsesc din plin pe cadrul Silex 400: cablurile sunt rutate intern prin triunghiul principal, etrierul de frână are prindere de tip flat mount iar axul roții spate e de tip thru, 12×142 mm. În rest, avem headtube conic, monobloc BB86 și tijă de șa de 30.9 mm.
Spațiul pentru anvelope e suficient să fie montate modele de până la 42 mm, standard bicicleta fiind echipată cu 700×38 mm. De asemenea, în mod oficial, Silex e compatibilă cu roți 650b și anvelope până la 42 mm la versiunea de aluminiu, 50 mm la cea din carbon.
Furca este din carbon și este masivă, aerodinamică cu profil plat, are și aceasta prindere flat mount și ax thru de 12 mm.
Spiritul de aventură este dat nu doar de poziția excelentă și confortabilă dar în același timp eficientă ci și de multiplele sisteme de prindere. Furca are prinderi cu șuruburi pentru bagaje pe ambele brațe iar triunghiul principal acceptă 3 suporturi de bidon, unul fiind prevăzut sub downtube. Sunt prevăzute de asemenea prinderi pentru aripi de protecție.
Echiparea
Componentele montate pe Merida Silex 400 m-au impresionat prin eficiență și preț avantajos, fiind fix combinația pe care personal o consider ideală pentru o astfel de bicicletă.
Transmisia și frânele provin din grupul de componente Shimano GRX 400, piese speciale de gravel adaptate din cele de șosea la noile rapoarte de transmisie. Astfel, transmisia bicicletei e de tipul 2×10, mult mai potrivită din punctul meu de vedere pentru o bicicletă de aventură decât cele 1x, mai adaptate unei utilizări sportive.
Cu un angrenaj subcompact de 46/30t și pinioane 11-36, Silex 400 beneficiază de rapoarte de transmisie subunitare, perfecte pentru a urca pe pante dificile și pe teren tehnic dar și pentru urcări lungi cu bagaje grele.
Manetele GRX montate pe ghidonul flared sunt confortabile și ușor de folosit chiar și pe offroad. Schimbătoarele funcționează perfect, cel din spate fiind practic inspirat din cele de MTB, cu profil redus Shadow și cu sistem de ambreiaj pentru reducerea jocului la trecerea peste obstacole.
Frânele hidraulice folosesc discuri de 160 mm și sunt mai mult decât suficiente pentru a opri în siguranță bicicleta pe orice pantă, oricât ar fi ea de încărcată. Se acționează lejer, cu un deget și au o modulație foarte bună.
Roțile sunt de calitate bună, se rotesc excelent și au jante tubeless ready cu lățimea internă de 22 mm. Pe acestea sunt montate anvelopele de excepție Maxxis Rambler de 38 mm, în varianta lor de top EXO TR, model ce a fost testat deja de Freerider.ro în varianta de 40 mm și care mi-au plăcut atât de mult încât sunt și acum montate pe gravel bike-ul meu.
Dintre restul componentelor se remarcă de departe ghidonul flared, marca proprie, foarte lat și confortabil, conectat de tija furcii cu o pipă tot Merida dar extrem de frumoasă, cu un aspect aerodinamic și cu un capac special ce dă întregului ansamblu continuitate.
Tija de șa este de aluminiu iar bicicleta vine standard echipată cu o șa destul de masivă și grea, tot marca proprie, din seria Expert.
Concluzie/pe traseu
În mod normal distanța parcursă cu o bicicletă de test este de câțiva zeci de km, dar deoarece Merida Silex 400 mi-a plăcut foarte mult, am folosit-o timp de câteva săptămâni ca bicicletă zilnică și am adunat probabil aproape 1000 km pe ea!
Am încercat-o pe domeniul ei de activitate, drumuri neasfaltate fără mari obstacole, unde cu o presiune de 2.5 bar în roți este extrem de rapidă și dinamică. Apoi am dus-o pe trail-uri tehnice unde a făcut față cu brio. Vedeta a fost traseul Prima Evadare unde m-am simțit pe ea mai bine ca niciodată.
Dar foarte mult am folosit-o la navetă, în trafic, pe asfalt de calități diferite, în grabă sau liniștit, cu bagaj sau fără. E genul de bicicletă căreia nu îi pasă peste ce trece, cu care te strecori pe oriunde fără să analizezi prea mult terenul și cu care riști să treci de casă, pentru că te captivează.
Recomand sincer Merida Silex oricui dorește o bicicletă fantastică și polivalentă, gata de escapade sportive, capabilă de aventuri offroad și o adevărată bestie în jungla urbană! Iar varianta 400 o recomand ca fiind cea mai bună pentru cei ce vor să facă economie fără să piardă mult din performanță, având în plan trasee lungi și grele. Pentru cei ce caută un model mai distractiv există echiparea 600, testată și aceasta de Freerider.ro.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…