În materie de mountain bike-uri, Merida poate sta liniștită având în vedere modelele produse și inovațiile introduse. Nu la fel se prezintă lucrurile și în cazul gamei de cursiere, unde, chiar dacă nu există decalaje decât marginale față de mărcile consacrate, acestea trebuie să mai lucreze la capitolul tradiție și renume. Dar lucrurile se află pe o traiectorie bună pentru marca taiwaneză, iar dacă istoricul mărcii pălește în fața performanțelor propriu-zise, atunci ar trebui să arunci un ochi mai atent asupra progeniturii Merida pentru 2014, Reacto Evo Team.
Cui i se adresează această bicicletă?
Merida a schimbat abordarea clasică privind ce cursieră să fie folosită ca model de bază de către profesioniștii echipei Lampre-Merida și se află printre puținele mărci care au propus o cursieră aero pe post de „cal de povară”. Pe larg despre cursierele aero am relatat în acest material, dar ca să rezumăm povestea, se referă la cursiere cu trăsături aerodinamice îmbunătățite față de modelele convenționale. Pentru această realizare se sacrifică puțin din greutate și puțin mai mult din confort, însă e ceva cu care te poți obișnui în timp și care demonstrează că prejudecata cu durerile de spate și alte văitări sunt simple invenții. Sau dacă chiar există, le vindecă miraculos. Scurt pe doi, Merida Reacto Evo Team se înscrie pe deplin în categoria cursierelor serioase și oferă un nivel de confort acceptabil, deci dacă vrei o parte din crema bicicletelor de șosea, candidatul de față e de luat în calcul.
Despre cadru
Originile lui Reacto se află în bicicleta de contratimp Warp TT a celor de la Merida, dezvoltată de la zero de către Juergen Falke și echipa sa. Regulile UCI privind cursierele folosite în probele de fond au adus modificările de rigoare, dar esența s-a păstrat: un cadru rigid și aerodinamic. Acesta este cu 200 de grame mai greu decât Scultura SL, folosit anul trecut de cei de la Lampre-Merida, dar producătorul susține că greutatea suplimentară, care de fapt e la limita impusă de aceeași Uniune Ciclistă Internațională, nu are impact pe o pantă cu înclinație de sub 7%. Motivul stă în rigiditatea suplimentară care asigură un transfer mai bun de energie.
Chestiunea privind confortul, pe de altă parte, este nuanțată. Chiar dacă scutură serios, experiența și senzația oferită de bicicletă este una cât se poate de apropiată de standardul realist al unei cursiere. Da, o să simți mai mult din denivelările drumului, dar nu o să ai o bicicletă care flexează sub tine, ci una care simți că înaintează.
În general, poziția este una joasă, aceasta fiind și o trăsătură specifică cursierelor aero, mai ales dacă vei ține ghidonul de partea sa de jos, și direcția răspunde foarte agil la comenzile tale. Problema este când vântul va bate din lateral, căci vei fi nevoit să aloci ceva mai multă forță menținerii bicicletei pe traiectoria dorită, mai ales dacă vei folosi roți cu profil înalt.
În ceea ce privește aspectul, depinde și de preferințele tale privind forma țevilor și de gusturile privind cum ar trebui să arate o cursieră. Reacto Evo Team mai punctează și prin cablajul intern, frâna mutată sub rulmentul pedalier, în ton cu specificul categoriei, și clema de șa foarte elegant integrată.
Despre echipare
Ca și anul trecut, Merida bate palma cu Shimano în privința componentelor. Reacto Evo folosit de către rutierii echipei italienești va fi echipat cu setul electronic Shimano Dura-Ace Di2 9070, însă modelul de serie comercializat se va baza pe varianta mecanică a acestuia. Aprecieri la adresa sa sunt probabil tardiv de făcut, căci esența produselor mărcii japoneze se regăsește în fiecare șurub al setului. Din partea Shimano Dura-Ace o să ai parte doar de ce e mai bun.
Ca particularitate pentru Reacto Evo Team este frâna de față, care este integrată în furcă și prinsă în 3 puncte ale acesteia, pentru o eficiență sporită și o aerodinamică mai bună. De asemenea, dacă vei înzestra cadrul Reacto Evo Team cu setul electronic, un beneficiu stă în manetele secundare de schimbătoare, așezate la baza manetelor propriu-zise. Aceste butoane pot fi folosite doar pentru coborârea schimbătorului, deci utile mai mult pentru cel de spate, și sunt gândite pentru a fi acționate atunci când ții ghidonul din partea de jos.
Modelul rezervat echipei are în dotare setul de roți Fulcrum Racing Speed XLR 35, un set de 5 stele căruia îmi este greu să îi găsesc minusuri privind construcția. Baieurile contribuie din plin la performanțele acestuia, iar modul în care se îmbină cu restul bicicletei este unul care are sens atât funcțional, cât și oferă o priveliște de milioane.
Nu în ultimul rând, ne oprim asupra tijei de șa S-Flex, ideea și produsul propriu al Merida, care este menită să contracareze carența de confort a cadrului. Realmente cât de eficientă este nu aș putea indica, însă nivelul acceptabil de confort al Reacto Evo Team sugerează că își face treaba. Nici șaua Prologo Zero2 Tirox nu dezamăgește, dar acest aspect este unul care variază mult prea mult de la ciclist la ciclist ca să pot emite un verdict clar.
Concluzie
Reacto Evo Team continuă seria cursierelor respectabile produse de Merida. Agilă, rigidă și aerodinamică, dar suficient de confortabilă încât să fie accesibilă oricui familiarizat cu bicicleta, modelul este pe deplin capabil să ofere celui care îl deține experiența unei cursiere din careul de ași al ciclismului. Totuși, în această versiune de echipare nu vei putea achiziționa în mod direct Reacto Evo Team, cea mai bună versiune pusă pe piață fiind Reacto CF Team, ale cărui diferențe constau în echiparea cu setul mecanic Shimano Dura-Ace 9000 și roțile Fulcrum Red Wind, pentru anvelope convenționale, care aduc greutatea la 7,3 kilograme. Cât privește cadrul, este identic cu cel folosit de Lampre-Merida.
Foto: Dan Mazilu
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…