Merida Big Ninety-Nine 1000-D (2013)

Deși Merida a pășit ceva mai târziu în segmentul bicicletelor cu roți mari, a trebuit s-o facă fără experimente adiționale, dată fiind concurența aflată cu un pas înainte. Merida Big Ninety-Nine, cu cadru din aluminiu, nu a făcut excepție de la regulă și a fost proiectată cu o geometrie clasică, unghiurile headtube-ului sau al seattube-ului marcând cifrele standard.

De asemenea, tot legat de cadru, cei de la Merida au afirmat că avem de-a face cu un cadru dintre cele mai rigide din segment. Chiar dacă bicicleta se simtă rigidă pe traseu, cifrele obținute cu ajutorul aparatelor noastre de măsură arată spre exemplu că un Santa Cruz Tallboy, cu suspensii similare, este ceva mai rigid.

Totodată, nici nu i-am ușurat viața lui Big Ninety-Nine, abordând trasee dificile, cu coborâri abrupte și cu porțiuni presărate cu pietre, care au răsunat complet în ambele jante. Despre cum s-a descurcat noul Big Ninety-Nine 1000 pe traseu, poți citi în cele ce urmează.

Cadru/Pe traseu

Trebuie să recunosc din start că poziția pe Big Ninety-Nine este genială: pe un cadru de 17 inch, stai relativ compact dar și comod, ai o pipă scurtă care te ajută să virezi mai eficient dar și să tragi de ghidon mai ușor atunci când întâlnești obstacole și toate acestea consolidate de un unghi al headtube-ului de 70.5 grade fac bicicleta extrem de agilă, mai ales că vorbim aici de un 29er cu un ghidon lat de 680mm. Reversul medaliei sunt urcările, unde poziția nu-ți permite să pui prea mare presiune pe roata din față, dată fiind pipa mai scurtă care vine cu un rise negativ pentru compensare. Cei de la Merida au mai recuperat aici și printr-un unghi de 74 de grade al seattube-ului, potrivit pentru urcările abrupte, dar insuficient pentru a face din Big Ninety-Nine un cățărător desăvârșit. Și dacă tot suntem la capitolul urcări, nici greutatea totală nu ajută bicicleta prea mult, date fiind cele 13.5 kg (fără pedale).

Cadrul este foarte bine finisat, are un design simplu, o suspensie de 106mm cu un pivot principal și cireașa de pe tort, o prindere a roții de spate cu ax de 12 mm, așa cum îi stă bine unui cadru din această gamă de preț. Din păcate, poziționarea amoritzoului nu permite montarea unui alt suport pe bidon, așadar trebuie să te mulțumești cu unul singur, montat pe donwtube.

Cablurile sunt trase prin exterior, acesta fiind de altfel un minus dacă luăm în considerare prețul bicicletei. Și cabluri sunt suficiente: pentru schimbătoare, conducta de frână și nu în ultimul rând, cablul pentru amortizor de spate, responsabil pentru blocarea acestuia, o funcție pe care cu siguranță o vei aprecia pe urcări.

În ceea ce privește reglajul șeii, acesta nu poate fi coborâtă până jos datorită formei curbate a seattube-ului, iar cheița quick release lipsește, așadar dacă te gândești să parcurgi trasee cu urcări și coborâri abrupte, va trebui să ai în vedere achiziționarea unei cheițe pentru tija de șa sau, de ce nu, o tijă reglabilă.

Cum spuneam și în introducere, rigiditatea exprimă o valoare medie în acest segment, de 61 Nm/grad, respectiv 20.1 Nm/grad/kg. Asta înseamnă că persoanele cu o greutate de peste 85 de kg vor simți influențe negative în viraje sau când pedalează în picioare la deal sau într-un sprint.

Echipare

Suspensiile bicicletei sunt un mix între o furcă Fox Float CTD (cu trei setări distincte: Climb – Trail – Descend) din gama Evolution, ce oferă o cursă de 100 de mm și un amortizor DT Swiss M212, care susține cursa de 106 mm oferită de basculă. Nici furca dar nici amortizorul nu sunt deosebit de confortabile, în schimb își fac treaba acceptabil. Ambele înghit cu plăcere denivelările din teren, dar nu sunt suficient de rafinate, în special amortizorul de spate de la care am fi avut așteptări mai mari pe denivelările mici. Cu un amortizor potrivit, sistemul de amortizare ar avea un potențial mai mare. Furca nu vine cu comandă de Lock-Out pe ghidon, dar încă un cablu în plus era tot ce mai lipsea de pe bicicletă.

Sistemul de transmisie este compus dintre un schimbător de pinioane Shimano XT, un schimbător de foi Shimano SLX, manete de schimbător SLX și un angrenaj pe Octalink, cu 3 foi demontabile. Acestea oferă împreună cu cele 10 pinioane suficiente rapoarte din care poți alege, indiferent de situația în care te afli. Dezamăgitor este faptul că cei de la Merida au optat pentru un angrenaj cu prindere Octalink și nu pentru unul cu rulmenți exterior și tehnologie Hollowtech II, care pe lângă performanță și durabilitate, ar mai fi scăzut din greutatea bicicletei.

Frânele provin din gama M596, sunt foarte potente și beneficiază de discuri de 180 de mm. Iar în ceea ce privește roțile, acestea cântăresc 4.89 kg oferind reprize de accelerație decente. Anvelopele Maxxis Cross Mark au viteză bună de rulare, nu oferă însă o aderență excepțională în viraje sau pe urcări, ci mai degrabă una bună. În schimb sunt pliabile și cu cele 681 de grame/bucata, mai fac o mică economie la capitolul greutate.

Șaua este foarte comodă în schimb și provine chiar din casa de design Merida.

Concluzie

Deși are cîteva lipsuri, precum angrenajul Shimano cu prindere Octalink sau greutatea relativ mare, bicicleta oferă foarte multe ore de distracție, în principal pe coborâri. Urcările nu fac parte din specialitatea casei, dar asta nu înseamnă că nu poate duce la bun sfârșit astfel de proțiuni de traseu. O face, dar va cere mai mult efort din partea ta. De asemenea, este una dintre bicicletele care ne-a oferit cea mai bună poziție, luând în calcul lungimea pipei, ghidonul sau geometria. O bicicletă potrivită pentru trasee de munte diversificate nu doar pentru Cross Country. Va fi apreciată de cei care adoră în principal coborârile și care cred în distracție și mai puțin de către cei sobri, care vor o bicicletă ca la carte.

Date tehnice:

Greutate totală: 13.46 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 2.962 grame
Greutate roți*: 4.880 grame
Greutate furcă: 1.622 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.062 grame
Lungime basculă: 450 mm
Rigiditate headtube: 61 Nm/grad
STW**: 20.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma