Desigur, tijele de șa wireless, oricât de avansate tehnologic ar putea să pară, nu mai sunt de mult o revelație, mai ales de când Rock Shox a lansat Reverb-ul. Desigur, ca invenție în sine, tija de șa hidraulică rămâne încă una dintre cele mai geniale de până, iar o dată ce ți-ai instalat una, fie ea și mecanică cu cablu, cu siguranță nu te mai poți întoarce la o tijă de șa fixă. În acest articol voi vorbi despre noua tijă Vyron, de la Magura, lansată de curând și pe care am avut ocazia s-o folosesc de mai multe ori. De principiu, face exact ceea ce ar trebui să facă o tijă de șa hidraulică, doar că este wireless, ceea ce înseamnă că nu există niciun cablu și nicio conductă între comanda montată pe ghidon și tijă. Un avantaj clar este instalarea facilă, căci dacă ai mai experimentat cu instalarea de tije de șa hidraulice, procesul poate fi destul de costisitor, uneori chiar enervant – depinzând de model. Dar aici lucrurile sunt foarte simple și foarte clare.
Comparat cu Reverb-ul AXS (cu un diametru similar și cursă similară), Vyron V3 este cu 100 de euro mai ieftină, însă cântărește tot în jurul a 700 de grame cu tot cu comandă. Ce este diferit față de Reverb este viteza cu care tija de la Magura urcă și coboară. Şi faptul că există o mică întârziere din manetă (dată de conexiunea bluetooth). Inițial, am crezut că tija nu are suficientă presiune (deși inițial avea): o ridicam la maxim, apoi când mă așezam pe ea, se lăsa un pic. De fapt, secretul era să o ridic, să eliberez maneta, să aștept o secundă, apoi să mă așez pe șa. Se învață repede, dar este o întârziere vizibilă. Nu cred însă că este un inconvenient pentru care să merite încă 100 de euro în plus Reverb-ul, dar aici voi decideți.
Altfel, tija se poate regla nelimitat pe întreg parcursul cursei de 175mm. Nu a pus nicio problemă de funcționalitate. A venit cu bateriile încărcate și fac referire la plural deoarece există două: una plată în comanda instalată pe ghidon și una mai atipică, de tip CR2, care se află instalată direct în tijă. Se găsesc ambele la magazine de electronice (am găsit chiar la Câmpulung). Am cumpărat să am de rezervă, dar asta nu înseamnă că merg cu bateriile după mine. Cei de la Magura estimează că o baterie CR2 ar trebui să fie suficientă pentru 9.000 de cicluri (ridicat-coborât) sau 1 an. Dar asta am citit abia ulterior, deci e posibil s-o fi cumpărat degeaba atât de din timp. Accesul la baterie se face din partea superioară a tijei, prin desfacerea unui capac din plastic prevăzut cu o garnitură din cauciuc (și care poate desfăcut cu un torx mic).
Maneta, care se montează pe partea stângă (fie cu colierul din pachet, fie se prinde de maneta de frână – Sram în cazul de față cu prinderea proprie), are o singură padelă care este lată și poate fi apăsată facil. Apeși o dată se ridică, iei degetul se oprește (cu acea mică întârziere pe care o menționam în introducere). Mai apeși o dată, te lași și tu pe șa și aceasta se retrage. Totul acompaniat de un sunet de motoraș.
Greutatea pentru o tijă cu diametrul de 31.6 și 175mm este de 716 grame + 40 de grame pentru manetă. Partea amuzantă este că am mai avut nevoie de un adaptor, căci cadrul Specialized-ului Stumpjumper Evo are un diametru de… 34.9. Exact! M-am întrebat și eu de ce, dar n-am fost capabil să-mi dau un răspuns logic.
În cazul în care trebuie să ajustezi presiune, scoți tija din cadru, iar în capătul acesteia se află un capac pe care-l deșurubuezi și ai acces la valvă. O poți umfla cu pompa de amortizor.
Prinderea șeii se face relativ simplu (fără a demonta tot ansamblul superior dar cu ceva precizie și răbdare), apoi ai la dispoziție două șuruburi – unul în față și celălalt în spate, pentru a o fix paralel cu solul. Dacă introduci tija de tot în cadru, îți vor mai rămâne ceva centimetri în exterior, fiind vorba despre prinderea care fixează tija per ansamblu. Așadar, nu-ți imagina că șaua va sta lipită de colier. Cursa de 175mm este mai mult decât rezonabilă, deși n-ar fi stricat dacă măsura chiar 200mm. Nu există însă disponibilă o cursă atât de mare, ci doar variantele de 100, 125, 150 și 175mm.
Pe scurt, dintre toate alternativele de tije de șa disponibile pe piață, Vyron V3 este cea mai ieftină. Nu este atât de rapidă și are o mică întârziere, dar când te uiți la fiecare euro cheltuit pe o asemenea componentă, mai mult ca sigur că este singura care face din toate câte ceva, astfel încât la final să reprezinte o afacere bună.
Greutate: 716 + 40 grame
Preț: 579 euro
Importator: –
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…