Kross Level B7 este exemplul perfect pentru cum te poate induce în eroare achiziția unei biciclete doar pe baza unor date tehnice. Dacă arunci o succintă privire, vei afla că are o basculă cam lungă, o pipă poate prea scurtă, dar combinată cu un headtube amplasat la 69 de grade, pe care lucrează o furcă de 100mm. Din fericire, noi suntem aici și avem ocazia să-ți spunem cum stă treaba de fapt, căci fără să mă ascund după deget, și eu aș fi fost tentat să exclam: neaaah!
Avem așadar la dispoziție un hardtail 29er, cu cadru din aluminiu, o echipare medie, cu o transmisie 1×11, cu un set de anvelope nu foarte atractiv și cu un preț de achiziție de puțin peste 1.000 de euro. Să vedem însă cum s-a descurcat pe Ciocanu, un traseu de enduro care oferă suficiente urcări și coborâri cât să-ți ajungă. Iar dacă nu-ți ajung, simplu, mai bagi o fisă.
Cadru/Pe traseu
La prima vedere am remarcat imediat liniile noului B7 și în principal, progresul uriaș pe care Kross îl face la un an la altul și care mi-e teamă că rămâne neremarcat. Liniile cadrului sunt cu totul diferite față de ceea ce propuneau polonezii în anii anteriori, iar finisajele se duc deja într-o zonă de top. Să luăm ca exemplu joncțiunea dintre top-, down- și headtube, toate armonizate într-o formă atât de bine finisată, încât nici nu mai știi dacă este vorba despre aluminiu sau carbon. La fel se întâmplă și cu seat-tube-ul la joncțiunea cu top-tube-ul: suduri perfect finisate. Desigur, ca să nu las vreo întrebare deschisă, trebuie să-ți spun că acesta este un cadru din aluminiu, care cântărește 1.82 kg (17 inch), adică unul dintre cele mai ușoare din cele testate anul acesta.
Revenind la geometrie, chainstay-ul ar putea părea o idee cam lung cu o valoare de 438 de mm, însă cei de la Kross au compensat din plin cu pipa, care măsoară doar 60mm (și are un rise negativ de 17 grade), așadar să stai la vale pe roata de spate nu este deloc greu, cu un ghidon lat care te ajută pe viraje și la stabilitate și cu un headtube amplasat la 69 de grade, care-ți permite să abordezi și cele mai abrupte coborâri de pe Ciocanu, fără să ai vreun stres. Ah, ba da, ar fi unul. Șaua care nu poate fi coborâtă decât cu ajutorul unui imbus.
Pe scurt, bicicleta este o mașinărie de distracție pe astfel de trasee și mă bucur nespus să văd un astfel de progres de la un brand est european. Cadrul nu permite instalarea unui portbagaj (slavă cerului) și poți monta un singur bidon de apă, ceea ce mă duce cu gândul că această bicicletă ar fi ideală mai degrabă pe traseele de XCO decât pe cele de XCM. Eu am avut apa în rucsac, așadar am scăpat rapid de aceste întrebări retorice.
Acum că știi cum se comportă bicicleta la vale, o să-ți spun că nici la deal nu dezamăgește. Și am înțeles rapid schema tehnică: bascula ceva mai lungă nu va permite roții de față să se ridice pe urcările abrupte în ciuda unei pipe scurte. Și crede-mă, în test am abordat câteva înclinații serioase. Greutatea bicicletei de 12.7 kg (12.6 kg declarat) este de asemenea una rezonabilă, care te va ajuta pe urcări.
De menționat că acest cadru nu are cablurile trase prin interior, un motiv infinit de bucurie pentru mecanici (dar și pentru noi, căci am demontat-o foarte rapid și ușor) și vine echipată cu un ax de 142x12mm, asemenea bicicletelor moderne.
Echipare
Transmisia 1×11 este furnizată de Sram, modelul NX, de la manetă până la pinion și la angrenaj. Ok, nu schimbă la fel de ferm ca un Sram GX, fiind entry-ul producătorului american, însă își face treaba onest. Nu poți monta un schimbător de foi pe cadrul lui Level B7, așadar, fie te obișnuiești cu pedalatul în forță la deal cu foaia de 32 (pinioane 11-42), fie o înlocuiești cu una mai mică. Sau cumperi direct o transmisie XO Eagle și ai rezolvat cazul.
Frânele provin tot de la Sram, modelul Level, versiunea T. Aceasta nu reprezintă intrarea în gamă și vine cu o prindere ce poate fi demontată foarte facil, fără a mai fi nevoie să scoți manșonul de pe ghidon și cu un reglaj prin care setezi distanța levierului de frână față de ghidon. Performanțele au fost absolut acceptabile și pot afirma asta după ce am utilizat mai multe versiuni din gama Level (concluzii pe care le voi prezenta într-un articol ulterior). ca să stai și mai liniștit, află că pe roata de față este instalat un disc de 180mm, iar pe spate, unul de 160mm, așa cum este firesc în acest segment.
Roțile sunt construite din jante WTB STP i19 (tubeless ready) cu butuci Shimano Deore, o combinație absolut decentă, dar care este trădată până la final de anvelopele Schwalbe Rapid Rob, care n-am înțeles exact ce caută pe această bicicletă. Cu o dimensiune de 29 x 2.10, acestea pun pe cântar nu mai puțin de 780 de grame (bucata), adică o valoare destul de mare dacă ne gândim că o anvelopă de top de la Schwalbe poate cântări cu 200 de grame mai puțin. Sau poate chiar mai puțin. Și uite așa, afli care va fi următorul upgrade, care-ți va ușura bicicleta cu jumătate de kilogram. Viteza de rulare este acceptabilă, însă aderența nu m-a impresionat, chiar dacă am rulat la o presiune de 1.9 bar.
Furca a prestat bine în tură, fiind vorba despre un Rock Shox Recon Silver RL, un model care preia lower-ul de la Reba, dar păstrează partea superioară mai solidă (a se citi mai grea). Cartușul pe aer îți permite să blochezi treptat furca sau să reglezi viteza de revenire. Strictul necesar. Greutatea acesteia de aproape 2kg nu se poate numi mică.
În ceea ce privește elementele de confort, manșoanele foarte subțiri necesită obișnuință. Sunt construite din spumă și sunt la fel de subțiri precum cele utilizate de unii atleți în marile competiții, însă pe mine nu m-au dat pe spate. Șaua oferă un confort decent pe distanțe medii, însă pe urcările susținute, aceasta a început să mă deranjeze la un moment dat, cu tot cu bazonul pe care-l aveam asupra mea. Sau mai degrabă, sub mine.
Concluzie
Segmentul bicicletelor de 1.000 de euro este unul în care se dă o luptă extrem de ageră pe piața din Vest, însă la noi percepția este că discutăm despre produse exotice. Nimic exotic în cazul lui Kross Level B7, care este o bicicletă mid-level pregătită pentru orice fel de competiție, lucru care se întâmplă deoarece împrumută câteva din genele bicicletelor de Race de la Kross, ușor să-ți dai seama din echiparea 1×11 cu foaie de 32, pipa cu un rise negativ de 17 grade sau poate chiar faptul că nu poți instala un schimbător de foi pe bicicletă. Toate aceste date, alături de aspectul purist, crează imaginea unei biciclete care este într-adevăr race ready, dar care, pe lângă o echipare mai mult decât decentă (cu câteva minusuri de rigoare), oferă ore în șir de distracție. Din punctul meu de vedere, o bicicletă care a venit cu temele pregătite, în mod special dedicată celor care vor să savureze viața, nu să stea cu ochii lipiți de Strava.
Date relevante
Greutate totală: 12.7 kg
Greutate cadru: 1.827 grame
Greutate roți*: 4.889 grame
Greutate furcă: 1.981 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Lungime pipă: 60 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 890 grame
Rigiditate headtube: 86.7 Nm/grad
STW**: 48.2
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
La deal: 7/10
La vale: 9/10
Galerie foto
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…