Care este cea mai recentă amintire a ta despre un vehicul produs în Polonia? Microcar-ul Polski, care era culmea, pe cât de mic, pe atât de funcțional, pare a fi singura amintire care-mi spune ceva în acest moment. Dacă mă gândesc la un vehicul cu două roți, mă întreb: oare cine o fi fost primul, Kross-ul sau Cross-ul? Poate că trebuie lămurită din start această problemă, dat fiind faptul că din pronunția celor două nume nu poți face o distincție clară. Automat vei fi lovit cu o întrebare: Kross din Polonia sau Cross din Bulgaria? Și iată cum în acest moment, am repatriat cele două nume deținătorilor. Cu toate acestea, poate ar fi bine de știut că producătorul de față și-a început serios activitatea în 1997.
Testul cu Kross Level A3 a fost o curiozitate pentru mine, dat fiind faptul că brand-ul este relativ tânăr, dornic de afirmare în Europa și ce este cel mai important, joacă în liga bicicletelor deloc scumpe. Să vedem deci, ce oferă polonezii pentru mase, în segmentul bicicletelor de 2.000 de lei.
Cadru/Pe traseu
Este lesne de observat că cei de la Kross copiază palmat rețeta de succes a slovacilor de la Kellys. Nu este deloc o acțiune de arătat cu degetul, mai ales că la final, cumpărătorul iese în câștig de cauză. Finisajele cadrului, în special sudurile, sunt foarte bune pentru acest segment, reușind să lase în urmă chiar și brand-uri consacrate. Vopseaua de asemenea este în regulă, deși nu mi-a plăcut niciodată aspectul mat al acesteia. Făceam paralela cu Kellys prin prisma aspectului și cum vei putea citi mai târziu în acest articol, și prin prisma echipării.
Poziția pe bicicletă este ușor aplecată pe față, sportivă, iar caracterul agil al bicicletei este completat de unghiul headtube-ului de 71 de grade. Unde unii concurenți mizează pe stabilitate, utilizând un unghi de 67-68 de grade, Kross este incisiv și aplică pentru un unghi care-i va mulțumi pe cei care doresc un feedback rapid din partea direcției. 71 de grade este de altfel limita pentru unghiul headtube-ului, referindu-ne la bicicletele de Cross Country. Iar pentru această probă, mai ales dacă ești la început, bicicleta poate fi o alternativă de luat în seamă.
Cântărind 2.120 de grame, cadrul Level A3 este unul dintre cele mai grele pe care le-am demontat până în prezent. Există însă și reversul medaliei, greutatea mai mare a cadrului sporind rigiditatea headtube-ului, care în cazul lui Kross este de 114.1 Nm/grad, torsionându-se la 10 KgF mai puțin de 1 grad. Asta înseamnă că bicicliștii cu greutate vor fi bine primiți pe această bicicletă, care va oferi aceleași performanțe în viraje sau la frânări puternice, indiferent dacă tu cântărești 70 sau 100 de kg.
Poziția pe urcările mai abrupte este bună, unghiul de 73.5 al seattube-ului fiind aproape standard în segment.
Evident, Kross Level A3 nu este o bicicletă construită pentru raceri și nici pentru a te propulsa printre primele locuri ale clasamentului, însă în configurația oferită reprezintă un hobby bike atractiv, capabil și de ture de munte mai lungi. Asta dacă bineînțeles, greutatea de 14.3 kg nu te va obosi la un moment dat și te va determina să faci cale întoarsă.
Echipare
Cum Level A3 este oferită pentru 2.100 de lei, iar cadrul se prezintă în regulă, undeva producătorul trebuia să facă economii. Pe alocuri este vizibil însă demontarea bicicletei ne-a arătat și alte minusuri.
O să încep totuși cu părțile bune. Frânele, Shimano M446 cu discuri de 160 de mm sunt mai mult decât suficiente pentru această bicicletă. Și mai interesant este faptul că aceste frâne pot fi întâlnite pe modele mult mai scumpe, ale producătorilor premium.
Furca Suntour XCM (2.640 de grame) este un rău necesar și acceptat în această clasă, dar veștile bune sunt că producătorul taiwanez aduce îmbunătățiri constate uneia dintre cele mai populare furci din lume (notorietate mare dar fără voia ei, desigur). Deci, te alegi cu o furcă funcțională, care oferă un confort decent și care vine cu Lock-Out standard.
Anvelopele, Schwalbe Rapid Rob 26 x 2.10, se prezintă decent și oferă aderență acceptabilă pe trasee uscate. Pe umed, încep să te solicite însă te poți consola cu faptul că vor fi durabile. Sunt de altfel modelul de intrare al producătorului german de anvelope.
Dacă mă gândesc că Sram a prezentat deja prima casetă cu 11 pinioane, aș fi tentat să afirm că sistemul de transmisie cu 8 pinioane al lui Kross își are rădăcinile într-o epocă anterioară. Dar cum spuneam și mai sus, undeva trebuia făcut un compromis. Pentru această clasă de preț aș fi așteptat o casetă de 9 pinioane și un bottom bracket mai de calitate. Angrenajul se prinde pe pătrat și nu pe Octalink iar schimbătoarele oferă reprize la limita decenței. În acest sens, ai un schimbător de foi Altus și unul Alivio, pentru pinioane. Zgomotoase, uneori cu mici scăpări, dar fără să-ți dea prea mari bătăi de cap. Manetele care acționează schimbătoarele, Shimano Alivio, sunt dotate cu padele însă nici vorbă despre funcția 2 way release în acest segment de preț.
Butucii Joytech rulează de asemenea bine, iar jantele produse în casa Kross par a fi durabile (deși roata de spate a bicicletei avea o mică oscilație laterală).
Nu în ultimul rând, trebuie să menționez ghidonul foarte îngust, de doar 600 de mm care îți răpește mult din distracția de pe traseu. Aș fi preferat unul de 660 de mm pentru această bicicletă, care cu siguranță i-ar fi schimbat din comportament și control. În rest, mai avem în meniu un set de pedale din plastic, pe care ți le recomand să le înlocuiești dacă pedalezi la munte și un set de manșoane care pur și simplu refuză să stea lipite de ghidon. Ca și cum ai avea accelerație pe ghidon, la ambele capete.
Concluzie
Kross Level A3 este un exemplu viu că poți construi o bicicletă cu o echipare entry-level decentă, pe care s-o oferi într-un cost final rezonabil. Polonezii au pus pe roți o bicicletă pentru începători sau pentru cei pasionați de câteva ieșiri la munte lunare care nu vor să arunce cu banii pe fereastră. Raportată la concurență, este o idee mai bine echipată, dar să nu uităm de micile detalii unde Kross ne-a lăsat de înțeles că a făcut economii.
Din punctul meu de vedere, Kross este un nou jucător care vine puternic din spate și care va încerca să le facă viața mai grea și mai amară celor de la Cross, Kellys și de ce nu, chiar și DHS. În ce măsură va reuși, rămâne de văzut, însă calitatea pe termen lung poate fi un mare atu pentru acest producător. Așteptăm și vedem.
Date relevante
Greutate totală: 14.28 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 2.120 grame
Greutate roți*: 4.740 grame
Greutate furcă: 2.640 grame
Lățime ghidon: 600 mm
Rigiditate headtube: 114 Nm/grad
STW**: 53.7
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Video:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Mi se pare o oferta mai mult decat decenta. E foarte asemantoare cu Cube Aim Disk. Aceleasi frane, aceasi transmisie. Ba chiar la Cube ( atentie tot varianta 2012) schimbatorul de pinioane este tot Alivio dar din 2009, cel de foi, tot Altus dar tot mai vechi nu stiu exact ce an, furca este suntour xcm dar fara remote lockout, deci Kross-ul e chiar mai bine echipata. Nu stiu exact pedalierul cum e in comparatie cu asta, posibil sa fie mai rau la Cube. Acelasi monobloc patrat conic, probabil BB-UN26. Manetele schimbatoarelor iara sunt mai slabe, Acera.
Deci mega rezonabil pretul. Singurul avantaj pentru Cube ar fi greutatea putin mai mica si mansoanele care sunt impecabile la Cube. Nu stiu ce cauciucuri sunt mai bune intre Smart Sam si Rapid Rob.
In concluzie pe mine m-a convins desi eu detin chiar acel Cube aim disc.