Rar primim biciclete pentru fete la test, însă și acestea reprezintă un segment important, în special de ceva timp încoace de când producătorii au realizat că fetele au nevoie speciale atunci când vine vorba de biciclete. Dacă la început modelele erau răzlețe, în prezent aproape orice producător are astfel de modele în gamă. Astăzi ne oprim asupra Kross-ului Lea R6, model 2016, care oferă câteva opțiuni interesante pentru segmentul din care face parte, dar și pentru preț, bicicleta fiind disponibilă la achiziționare pentru 2.499 de lei.
Cadru/Pe traseu
Kross ne-a obișnuit în ultima perioadă cu cadre de calitate, finisate frumos, iar pe gama de culori nu stau rău deloc. Cel de față vine cu o combinație de negru, gri și roz, ceea ce ar putea fi pe placul fetelor, într-un segment în care aspectul contează foarte mult. Dar las această parte la aprecierea voastră și îți voi povesti mai multe despre cum se prezintă această bicicletă.
După cum lesne se poate observa din fotografii, cadrul este frumos curbat, dar nu doar de dragul aspectului. Această formă are un rol practic, acela de a înlesni accesul pe bicicletă. Este clar că fetele au nevoie nu doar de un cadru mai mic, dar și de unul cu un top tube format corespunzător. Atunci când vei coborî de pe bicicletă spre exemplu, vei putea fi sigură că țeava superioară a cadrului nu te va deranaja, ahem, între picioare.
Poziția este compactă, cadrul de față, de 15 inch, fiind potrivit pentru fete cu o înălțime de maxim 1.7m. Asta o face foarte comodă și potrivită pentru plimbări, mai puțin pentru concursuri însă. Ghidonul cu o lățime mai mică, de 660mm, este mai potrivit fetelor decât unul mai lat, pe care de obicei îl lăudăm. Pipa are o lungime de 75mm, mai scurtă pentru un control mai agil, dar și pentru un reach mai decent.
O să intru un pic și în detalii tehnice: cadrul cântărește 2.2 kg, o greutate peste medie în segmentul cadrelor din aluminiu, iar rigiditatea acestuia este de 101.4 Nm/grad. Valoarea STW este 46 Nm/grad/kg. Ce ne spun aceste cifre? Faptul că și persoanele mai grele, de până în 85 de kg, pot folosi cu încredere bicicleta (cadrul nu va flexa semnificativ la pedalarea în forță).
Poziția pentru urcări nu este una dintre cele mai bune, iar pentru coborâri agresive bicicleta nu a fost proiectată, prin urmare nici unghiurile și nici echiparea nu te vor susține în acest sens. Însă nu genul acesta de trasee sunt specialitatea lui Kross Lea, ci mai degrabă potecile de pădure sau cele de munte foarte lejere, să le numim forestiere. Greutatea de 14,02 kg este relativ mare pentru o bicicletă dedicată fetelor. Cel puțin, greutatea este mică decât cea declarată oficial pe site, un lucru foarte rar întâlnit în industrie.
Echipare
În centrul atenției stau frâne hidraulice, furnizare de Shimano. Modelul entry-level M355 are performanțe de cente pentru traseele mai sus amintite, nu și pentru cele dificile căci fading-ul își face simțită prezența după coborârile lungi, iar performanțele scad.
Transmisia are 3 foi și 9 pinioane, iar asta înseamnă că vei avea suficiente viteze din care să alegi, chiar dacă mergi pe plat sau pe urcări lejere. Aceasta este compusă din schimbătoare Shimano Altus (pentru foi) și Deore, pentru pinioane, singura componentă mid-level a transmisiei. Mai departe, ai la dispoziție un angrenaj Suntour XCM și manete de schimbător Shimano Altus.
Furca provine de la Suntour, clasicul model XCM, cu o duritate medie a arcului. Asta înseamnă că pentru persoane de 70-80 de kg aceasta amortizează mulțumitor, însă dacă ești mai ușoară de atât, s-ar putea ca suspensia să ți se pară mai dură. Totodată, merită menționat că aceasta are o comandă de Lock-Out pe ghidon, prin urmare poți bloca furca atunci când mergi pe asfalt, astfel încât aceasta să nu mai flexeze, iar tu să nu risipești energie degeaba.
Roțile sunt construite cu butuci Joytech și jante duble Kross, producție proprie, roți care ar trebui să ofere o rezistență peste medie în timp. Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Smart Sam, iar dacă vei vrea să scazi din greutatea bicicletei pe viitor, acestea sunt primele pe care le poți înlocui. Apoi angrenajul.
Șaua este lată și oferă un confort bun pe distanțe lungi, un lucru lăudabil, însă manșoanele sunt destul de dure și ar merita schimbate cu unele mai moi, mai ergonomice, astfel încât palmele să fie cât mai relaxate.
Concluzie
Polonezii oferă cu modelul Lea o bicicletă specifică fetelor, comodă, pe care te bucuri de o poziție relaxantă chiar și pe distanțe lungi, însă destul de grea și cu o furcă al cărui arc ar putea fi cam dur pentru cele mai ușoare dintre voi. Cu toate acestea, este foarte potrivită pentru ieșirile la pădure sau la munte, atâta timp cât te deplasezi pe un traseu fără prea multe denivelări. Iar prețul este decent raportat la echipare, așadar, pe scurt, o rețetă bună.
Date relevante
Greutate totală: 14.02 kg
Greutate cadru: 3.801 grame
Greutate roți*: 4.740 grame
Greutate furcă: 2.710 grame
Lățime ghidon: 660 mm, pipă: 75 mm
Greutate angrenaj: 1.020 grame cu rulment de 280 grame
Rigiditate headtube: 101,4 Nm/grad
STW**: 46 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Plimbări recreaționale
Pe urcări: 4/10
Pe coborâri: 5/10
Galerie foto
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…