Categorii: RotiTeste

Kit-ul tubeless MilkIt la test

Tubeless-ul e deja un concept regăsit pe cea mai mare parte a MTB-urilor și își face loc cu încredere în lumea gravel și chiar în cea a cursierelor. Anul acesta am avut prima victorie în celebra cursă Paris – Roubaix pe anvelope tubeless, marcând după unele păreri începutul sfârșitului pentru baieurile care au o istorie impresionantă în cursele profesioniste. Avantajele sunt deja binecunoscute: protecție la pană, protecție la explozie, rezistență mică de rulare, confort datorită presiunii mai mici ce poate fi folosită. Dezavantajele însă îi fac încă pe unii să fie reticenți față de această tehnologie de loc nouă. Mai ales unul dintre acestea!

Este vorba de ”murdărie” – montarea, demontarea și refacere nivelului de lichid din anvelopele tubeless este o corvoadă ce implică manevrarea lichidului, în general alb gălbui, care are minunata proprietate de a se lipi de orice suprafață și de a refuza să se curețe cu metodele obișnuite.

MilkIt este un produs al unei companii elvețiene, nu e foarte nou pe piață iar scopul este eliminarea fix a acestui neajuns: mizeria cauzată de lichidul antipană, din păcate necesar la anvelopele tubeless pe biciclete, datorită grosimii foarte reduse a acestora în comparație cu cele auto sau moto.

Nu, MilkIt nu renunță la folosirea lichidului, acest lucru nu e din păcate posibil, însă vine cu un sistem cu totul inovator care permite atât montarea cât și verificarea/completarea nivelului de lichid curat, fără a se lucra cu lichid deschis. Acest lucru îl face cu ajutorul unei valve speciale, care are și alte beneficii pe care le vom vedea în cele ce urmează.

Valvele MilkIt sunt cheia întregului sistem. Ele sunt dotate cu o supapă de sens care permite trecerea aerului într-o singură direcție, înspre interiorul anvelopei, inclusiv atunci când miezul valvei este demontat.

Valva se deschide doar la introducerea tubului special din kit, tub ce permite introducerea/scoaterea lichidului dar și scoaterea aerului.

Kit-ul de umplere cuprinde o seringă specială și un tub din două părți dotat cu robinet de închidere. Seringa are un design original, având incluse prinderi pentru cele două părți ale tubului, pentru două valve și pentru cheia de desfacere a miezului valvei.

Cheia pentru valvă este metalică și are avantajul că se poate înfileta efectiv pe exteriorul valvei, putând fi astfel la îndemână și pe traseu, fără riscul de a o pierde.

Booster-ul celor de la MilkIt este un accesoriu opțional și este compus dintr-un bidon pentru apă metalic și un capac care include sistemul de valve ce permite așezarea anvelopelor pe jantă. Capacul are o valvă de umplere, pe unde se introduce în bidon o presiune de aer de peste 10 bar cu o pompă normală Presta, având și supapa compatibilă Presta cu care apoi se introduce brusc în roată tot aerul, așezând rapid anvelopa. Sistemul funcționează excelent mai ales datorită faptului că miezul valvei se poate scoate pe toată perioada montajului.

Lichidul tubeless al celor de la MilkIt este inclus în unele versiuni de pachete, fiind disponibil și separat. Este un lichid de calitate superioară, conceput special să funcționeze cu sistemul de valve propriu, însă producătorul specifică foarte clar că sistemul MilkIt funcționează cu aproape orice alt lichid antipană de pe piață.

Benzi tubeless de diferite lățimi sunt și ele disponibile pentru cei ce au nevoie, incuse în unele pachete sau ca opțiune separată.

Modul de folosire

Am fost în vizită la magazinul Trisport, care ne-a pus la dispoziție toate produsele necesare pentru test, iar acolo am decis să încercăm să convertim tubeless, la prima vedere, folosind pentru prima dată kit-ul MilkIt, una dintre bicicletele aflate în acel moment în magazin, un model de eMTB din gama premium. Puteți vedea în film, cu explicații, modul de montaj și cum ne-am descurcat din prima încercare.

Montajul începe prin verificarea benzii tubeless existente (dacă roțile au nevoie de una) și înlocuirea/montarea unei benzi noi dacă este cazul. Apoi se montează valva MilkIt, strângerea fiind de preferat să se facă manual, dar trebuie o strângere destul de fermă, cam cât de mult se poate cu mâna liberă.

Urmează demontarea miezului valvei, nefiind nevoie de acesta pe parcursul procesului.

Următorul pas e montarea anvelopei, introducerea de presiune în Booster și așezarea acesteia pe jantă. Boosterul se poate scoate ușor la final, presiunea nu scade, asta datorită supapei prezente în valvă.

Introducerea lichidului e pasul următor. Înainte de a introduce lichidul, trebuie să ne asigurăm că în anvelopă e o presiune de maxim 1 bar, altfel o să întâmpinăm rezistență la comprimarea seringii (noi am greșit aici în film, la prima încercare). Se montează tuburile pe seringă și se trage lichidul în seringă în cantitatea recomandată pentru mărimea respectivă de anvelope (ar putea să fie nevoie de mai mult de o seringă, cum a fost cazul la noi), apoi se închide robinetul. Se introduce efectiv capătul tubului prin valvă, se deschide robinetul și se comprimă seringa până când tot lichidul necesar a pătruns în anvelopă, apoi cu seringa comprimată se închide robinetul și se scoate afară tubul. Lichidul și aerul rămân în anvelopă datorită valvei.

În final, se introduce miezul în valvă și se reface presiunea la valoarea necesară. Aș adăuga că e nevoie la final de o verificare a modului în care s-a așezat anvelopa pe jantă. Dacă există locuri unde nu stă drept, o soluție preferată de mine este umflarea roții la presiunea maximă admisă de anvelopă, ceea ce va așeza marginile acesteia corect, lucru confirmat și printr-un zgomot specific. Apoi fie se scade presiunea la cea dorită, fie se poate lăsa așa până a doua zi, dacă bicicleta nu e folosită imediat, pentru a ajuta lichidul să pătrundă în eventualii pori.

Pentru verificarea lichidului se așează roțile cu valva în poziția cea mai joasă posibil, se lasă așa o perioadă (de preferat minim 10-20 de minute, peste noapte ar fi ideal) pentru ca tot lichidul să se scurgă în partea de jos. Apoi se scoate miezul valvei și se scoate tot lichidul cu ajutorul seringii. În funcție de cantitate, acesta poate să încapă într-o singură seringă. Dacă nu încape, trebuie folosit un recipient suplimentar. După ce se constată cât lichid mai e, se introduce înapoi cantitatea necesară (fie se completează lichidul existent, fie se înlocuiește cu totul, după preferințe). Evident, cine dorește poate doar să introducă o cantitate de lichid fără să mai verifice nivelul. Avantajul e că pentru această operațiune nu mai e nevoie să desfacem anvelopa de pe jantă.

Concluzie

Personal am rămas impresionat de ingeniozitatea sistemului și de confortul oferit de valva cu supapă. Există însă și un mare neajuns, acesta fiind legat de folosirea tot mai des a inserțiilor în anvelopele de MTB. În acest moment, orice inserție care acoperă capătul valvei face sistemul de nefolosit. Există inserții cu un șanț în zona în care e valva, acestea s-ar putea folosi, dar dezavantajul ar fi că nu se va mai putea verifica nivelul de lichid. Se va putea introduce totuși lichid suplimentar fără probleme. Am contactat MilkIt și aceștia lucrează la un sistem de inserții compatibil cu sistemul lor de valve, așteptăm cu nerăbdare produsul finit să îl testăm!

Importator: Hive Distribution

Primit la test de la Magazinul Trisport

Preț:

  • kit MilkIt – 255 – 359 lei
  • set valve MilkIt – 155 – 175 lei
  • lichid MilkIt – 49 – 599 lei
  • booster MilkIt –
Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma