Ideal Boommax (2012)

Boommax. Un nume deosebit de sonor. Parcă îi auzi ecoul chiar și după ce-l pronunți. Ca apoi să vrei să-l pronunți din nou doar ca să-l mai auzi o dată. Ideal, ca să te familierizezi puțin cu brand-ul, provine din Grecia, unde este de altfel și fabricat. Calitatea bicicletei se înscrie în tiparele zilelor noastre iar prețul se aliniază cu cele ale producătorilor consacrați, ceea ce inevitabil naște pretenții. Urmează deci, să vedem împreună, ce oferă Boommax pentru 3.000 de lei.

Cadru/Pe traseu

Albul mat al cadrului Boommax te face să-ți îndrepți privirea către el, pentru a concluziona dacă este vorba de un model de top sau nu. Un truc bun de care cei de la Ideal se folosesc pentru a atrage atenția asupra modelului de clasă medie. Materialul ales pentru cadru de către constructor este aluminiu 7005. Finisaje bune, suduri reușite, urechi mici dar și un segment din aluminiu ce are rolul de a rigidiza zona de prindere a frânei pe triunghiul posterior al cadrului sunt pe listă. Nu vine livrat cu prinderi pentru portbagaj, ceea ce ne duce cu gândul că acesta este gândit în general pentru parcurgerea traseelor montane și de ce nu, pentru competiții.

2.08 kg cântărește cadrului lui Boommax iar aparetele de măsurare a rigidității ne-au indicat valoarea de 122.1 Nm/grad. Indicele STW este deci de 58.7, propulsând astfel Ideal Boommax în topul celor mai rigide cadre pe care le-am testat anul acesta. Avantajele se vor simți pe traseul de concurs, acolo unde câteva secunde fac diferența. Dacă duci o viață normală și te plimbi doar prin păduri, te poți mulțumi cu ideea că această bicicletă se va comporta mai bine în viraje decât altele din aceeași clasă.

Și pentru că am adus viața reală în discuție, vreau să menționez că Ideal Boommax se numără printre puținele modele de biciclete care vin cu o tijă de ghidon mai scurtă de 100 de mm și cu un rise (înclinație) mai mare. Practic, este vorba de o tijă de ghidon cu rise negativ, dar care a fost întoarsă pentru a ridica mai mult din poziția ghidonului. Asta rezolvă o problemă des întâlnită pe alte biciclete cu două argumente puternice: furca are un gât tăiat mai scurt, deci o soliciți mai puțin, iar deasupra headtube-ului nu vei întâlni un șir infinit de distanțiere care vor face ca bicicleta să pară că are un gât de gâscă.

Plecând de la aceste mențiuni, poziția pe bicicletă este mai compactă, însă feedback-ul oferit de direcție este mai agil. Iar unghiul headtube-ului de 71 de grade sare și el în ajutor pentru a face bicicleta cât mai vioaie. Suportă cu succes și urcările mai abrupte cu ajutoul unui unghi de 73.3 de grade al seattube-ului, poziția corpului fiind optimă atunci când înclinația devine mare.

Vopseaua arată bine, fără dubii, însă când vine vorba de contactul acesteia cu vaselină, talpa pantofului sau a unei anvelope (în timpul transportului, când demontezi roata de față), lucrurile nu mai sunt atât de roz. Se murdărește relativ repede și este greu de curățat. Cine are deci pretenții mari la capitolul aspect trebuie să accepte și minusurile de rigoare.

Echipare

Punctul forte al echipării este sistemul de transmisie mid-level, Shimano Deore. Schimbătoarele își fac bine treaba și sunt relativ ușor de acționat cu ajutorul shifter-elor de pe ghidon. Omogen, funcțional și plăcut, asta ne place să vedem. Oaia neagră este defapt un membru care nici măcar nu face parte din familia Deore: angrenajul M522 cu prinderea brațelor (scobite) pe un Bottom Bracket de tip Octalink. Evident, un angrenaj Deore Hollowtech II ar fi făcut o figură deosebit de frumoasă, dar ne mulțumim cu ceea ce avem, deoarece Ideal a optat pentru o casetă cu 10 pinioane și aduce Boommax-ul în trend-ul zilelor noastre.

Frânele hidraulice pe disc provin tot de la Shimano, modelul M446 și sunt capabile să te oprească în condiții de siguranță. Puterea și modulația nu excelează, fiind vorba de un model entry-level, dar sunt suficiente chiar și pentru trasee mai abrupte. Evident, după ce se rodează corespunzător. Pentru a compensa, pe roata din față este montat un disc cu prindere centerlock de 180 de mm, pe când roata anterioară, găzduiește un disc mai mic de 160 de mm.

Furca, RST Blaze, nu este chiar potrivită acestui model, dacă luăm în considerare părțile bune prezentate până în acest punct. Are o ușoară bătaie la revenire când desprinzi roata de la sol, brațele sunt subțiri, iar arcul relativ dur. Comanda de lock-out prezentă pe ghidon te poate pune în situația de a-ți prinde degetul atunci când o deblochezi, deoarece revine cu viteza luminii și acționează asemenea unei ghilotine: dură și fără remușcări. Deci, atenție!

Mai sunt de amintit roțile, care se prezintă în regulă. Butucii nu sunt străluciți, în schimb jantele duble (capsate) par durabile. Anvelopele provin de la Kenda, modelul Kadre, și oferă aderență foarte bună pe urcări atunci când vine vorba de tracțiunea pe pietriș sau pământ. În viraje nu se înfig în teren dar nici nu te vor arunca din următoarea curbă.

Manșoanele sunt comode și este îmbucurător că mai există producători care pun accent pe acest aspect oarecum ignorat. Un set de manșoane comode îți vor proteja palma corespunzător și vor reduce din efectul de amorțire al palmelor.

Concluzii

Un pachet foarte interesat oferit de greci prin modelul Boommax. Aș fi văzut acest model cu o altă furcă și cu alți butuci, în rest configurația este mai mult decât decentă, chiar și pentru cei care vor să participe la competiții.

Aspectul este de asemenea plăcut, iar sistemul de transmisie 3×10 reprezintă un plus. În încheiere, trebuie să amintesc dinnou de performanțele cadrului, care spre suprinderea noastră se numără printre cele mai rigidide dintre toate cele testate anul acesta.

Un bun partener pentru bicicliștii cu pretenții, care nu vor să pedaleze pe orice bicicletă dar și un start-up bun pentru cei care se decid să participe la curse. Greutatea de 14 kg este mare, dar ia în calcul faptul că doar roțile cântăresc 5.2 kg și furca nu mai puțin de 2.4 kg!

Date relevante

Greutate totală: 14.12 kg
Greutate cadru: 2.082 grame
Greutate roți*: 5.220 grame
Greutate furcă: 2.484 grame
Greutate angrenaj: 760 grame (fără BB)
Lățime ghidon: 640 mm
Rigiditate headtube: 122.1 Nm/grad
STW**: 86.4

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Video:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Sunt deja la al doilea sezon cu Ideal Boommax 2011. M-am atasat de bicicleta, chiar daca are cateva parti rele si am efectuat urmatoarele schimbari:

    - anvelopele Kenda Kadre au plecat, pentru Maxxis Aspen - uscat, Ignitor, umed;

    - butucul spate, intr-adevar m-a lasat, acum am un Shimano SLX;

    - blocatorul furcii s-a stricat in mai putin de o luna, a pleznit un inel de pe furca, iar in cateva luni furca RST Gila Pro a devenit aproape fixa.Pana la urma am schimbat cu o Rock Shox Tora Coil, nu vreau sa upgradez bicicleta asta pentru ca sper sa imi cumpar un 29 er.

    - frana spate da de multe ori fade, ciudat, cam cand vrea ea, nu dupa coborari prelungite.

    in rest sunt foarte multumit de cadru, schimbatorul SLX, solutia adaptata pentru pinioane, inclusiv rapoartele, pipa, ghidon, pozitie pe bicicleta, foi, si pedale si era sa uit, jante si spite, am avut 20 de concursuri cu ele si doar foarte de curand am strambat fata.

    Concluzionand, reviewul de mai sus mi se pare foarte realist, iar Boommax o bicicleta pe care ajungi sa o iubesti in ciuda lipsurilor :)

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma