Hayes Dyno (2012)

Precum majoritatea producătorilori de frâne, Hayes face un pas înapoi și lansează un nou set de frâne hidraulice pe disc entry-level, Hayes Dyno. Astfel, Hayes se aliniază producătorilor precum Avid (Elixir 1), Tektro (Draco) sau Shimano (M446), concurând în acest segment cu noile frâne care vizează utilizatorii dornici de performanțe disponibile cu un buget redus.

Aceasta ar fi formula de succes, însă celor de la Hayes nu le-a reușit în totalitate planificarea, cu atât mai puțin punerea în practică. Hayes Dyno au un aspect plăcut, până în momentul în care ajungi să le testezi, par un set chiar solid. Maneta poate fi utilizată cu două degete și oferă o aderență bună. Iar aici se oprește lista de aspecte pozitive, pecetluită eventual de prețul mic.

Ceea ce urmează este umire, mai ales din partea unui producător ca Hayes. Forța de frânare lasă foarte mult de dorit, putând conchide această afirmație prin faptul că Dyno se numără printre cele mai slabe frâne pe disc pe care am avut vreodată ocazia să le testez. Modulația pare a fi prezentă într-o anumită măsură, însă punctul maxim de frânare este atins undeva jos, în momentul în care maneta este deja mult prea aproape de ghidon, iar degetele tale în pericol de a fi prinse ca într-o presă. Din acest considerent, recomand să muți manetele spre interiorul ghidonului.

Coborârile lungi nu sunt specialitatea lui Dyno, discurile reușind să se încingă foarte repede. Iar pe măsură ce cobori și mai mult, simți cum frânele pierd din putere. Din păcate, forța slabă de frânare nu cred că poate fi compensată nici măcar printr-un disc mai mare.

Un alt minus se referă la imposibilitatea ajustării distanței levierului față de ghidon. Practic, frâna vine livrată fără posibilitatea de a opera alte reglaje asupra ei, ceea ce în ziua de astăzi reprezintă o situație rară. O soluție ar fi să introduci mai mult lichid de frână în conductă, iar astfel să obții un punct de frânare mai sus. Cu toate acestea, trebuie să iei în calcul și faptul că plăcuțele de frână se vor apropia amenințător de disc, o situație pe care nu și-o dorește nimeni.

Greutatea este de asemenea destul de mare, cele 514 grame (din care 114 rotorul V6) facându-se resimțite atunci când le montezi pe bicicletă. La urma urmei, cântăresc puțin peste 1 kg.

La finalul zilei acționam lejer maneta lui Hayes Dyno, privind în gol și gândindu-mă dacă a existat totuși cineva care a testat aceste frâne după ce au fost fabricate. Sau dacă nu cumva denumirea este împrumutată de la un personaj de desene animate. Poți lua în calcul faptul că Hayes a lansat și modelul Dyno Comp (mai scumpe), despre care se presupune că vor fi ceva performante. Oricum, Hayes Dyno în versiunea standard sunt frâne hidraulice pe disc oferite pentru mai puțin de 450 de lei/perechea. Mai rar! În acest caz, prefer un V-Brake de calitate.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Din pacate sunt foarte scumpe pentru ce ofera. La 400 lei iti iei un set de Juicy 3 care stranse cu un deget reusesc sa ma arunce de pe bicicleta...

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma