Zaskar-ul nu mai are nevoie de nicio prezentare și fără dubii, este cel mai cunoscut model al producătorului american și unul dintre cele mai longevive modele din istorie. Timp de 25 de ani, acest cadru a participat la competiții de cross country, downhill, dual slalom, iar unii chiar au practicat trial-ul pe el. Așadar, cum este Zaskar-ul zilelor noastre?
Cadru/Pe traseu
Cu siguranță este orice altceva decât un alt hardtail. Din momentul în care te urci pe bicicletă, aceasta se simte destul de masivă, iar când începi să-i dai pedale, nu prea seamănă cu nimic din ceea ce ai încercat până acum. Dacă arunci un ochi asupra geometriei, unghiurile head-, respectiv seat-tube-ului, n-o să-ți spună nimic special, însă va trebui să arunci o privire peste valoarea lungimii top-tube-ului și a ampatamentului: sunt mari, mai mari decât în cazul altor hardtail-uri în dimensiunea M. Așadar, cumva poziția este alungită pe față, dar fără să stai aproape cocoșat ca pe bicicletele de race. în ciuda faptului că pipa nu este chiar scurtă (80mm). Și nici chainstay-ul nu este scurt (440mm), dar cu toate acestea bicicleta este foarte capabilă la vale. Atât de capabilă încât mi-aș asuma riscul să spun că uneori uiți că te afli de fapt pe un hardtail, mai ales dacă rulezi cu o presiune mai joasă în anvelope.
Apoi, este angrenajul: pe lângă formatul boost care-l face mai lat, aducând cu un fat-bike, lățime care necesită obișnuință, acesta este dotat cu o foaie de 36. Adică foaia aia cu care se dau Campionii Mondiali în cursele de XCO. Tind să cred că cei de la GT s-au gândit că pentru posesorii de Zaskar nu contează atât de mult cadența mare la deal, ci-și vor aloca resurse din forța mușchilor. Oricum ar fi, să urc cu această bicicletă a fost destul de greu și a fost necesar efort suplimentar pentru a menține viteza media. Ca să nu cad în derizoriu pe Strava, nu de alta.
Tot în formatul boost sunt și roțile, care împreună cu angrenajul mai lat, crează un sentiment de stabilitate impresionant. Mai pune la socoteală și ghidonul cu o lățime de 740mm și obții rețeta ideală. Dată fiind lungimea top tube-ului însă, aș fi instalat pe bicicleta asta o pipă de 60mm, fără să stau la discuții. Iar în ceea ce privește tija de șa, aceasta se ridică la limita înscrisă pe spatele acesteia, așadar, dacă vrei M, înălțimea ta maximă ar trebui să fie de 1.73m (asta dacă nu faci calculul mai precis cu lungimea piciorului).
De lăudat este faptul că toate cablurile sunt trase prin exterior, așadar mi-a fost extrem de ușor s-o demontez pentru a cântări componentele. Există totuși două găuri, acoperite cu un dop, care pot fi folosite spre exemplu în cazul instalării unei transmisii Di2, una dintre găuri aflându-se în preajma headtube-ului, iar cealaltă pe chainstay, imediat lângă schimbător. Iar despre finisaje n-are sens să amintesc nimic, căci acestea se află la un nivel mult prea înalt ca să mai nască întrebări.
Echipare
Ca noutate absolută, Zaskar-ul este echipat cu noul model SID, de la RockShox. Aceasta prestează fără cusur indiferent de traseul pe care l-am ales, cu mențiunea că este mult mai grea decât m-aș fi așteptat: peste 1.7 kg. O comandă de lock-out, pe care n-am folosit-o nicio clipă, se află instalată pe ghidon, iar rebound-ul poate fi accesat din partea inferioară.
Totodată, bicicleta avea în dotarea standard un set de frâne Shimano BR-MT500, adică un Deore fără denumirea inscripționată. Puterea de frânare este absolut acceptabilă, lever-feel-ul grozav, iar ceea ce mi-a plăcut cel mai mult este că japonezii au montat pe acestea un reach adjust pe partea superioară a levierului. Acesta poate fi accesat simplu și rapid cu un imbus de 3. Discurile în schimb sunt din cele mai ieftine, ambele având diametrul de 160mm, așadar aviz persoanelor cu greutate. Pentru cele 65 de kg ale mele, acestea au fost suficiente.
Transmisia 1×11 vine cu foaia de 36, de care vă povesteam mai devreme și cu un set de pinioane Sunrace CS-MS8, în formatul 11-46. Nu te entuziasma la aceste auzite! Cu o foaie de 30 și un pinion de 42, obții un raport de 1.4, pe când în cazul de față, unul de 1.27. Așadar, greu la deal cu boii mici. Angrenajul FSA V-Drive Mega Exo cântărește cam cât un Shimano XT, dar fără să aibă brațele goale pe interior, iar schimbătorul Shimano XT cu tehnologia Shadow plus s-a descurcat impecabil. Conectat desigur la o manetă Shimano SLX.
Un alt mic inconvenient l-am regăsit la nivelul anvelopelor, Schwalbe Racing Ralph în versiunea mai ieftină Performance. Tind să cred că un GT merită cu adevărat un set de Maxxis-uri, iar dacă-l vei achiziționa, asigură-te că acesta va fi primul cadou pe care i-l vei face bicicletei.
Concluzie
Întrebarea care m-a măcinat permanent: oare coborârea a fost atât de faină din pricina faptului că a fost greu pe urcări? Nu. Datele tehnice vorbesc în favoarea lui Zaskar, care este un hardtail 29er extrem de stabil, excelent finisat și bine echipat, care este dispus să ofere ore în șir de distracție pentru puțin peste 10.000 de lei. Greutatea însă nu este atât de mică pe cât m-aș fi așteptat, iar câteva componente, puține ce-i drept, nu prea au ce să caute pe această bicicletă. Altfel, nu pot spune decât că acesta un GT veritabil așadar faptul că a primit un nou cadru, care reintepretează vechiul design, nu este motiv de panică.
Date relevante
Greutate totală: 11.98 kg
Greutate cadru: 1.482 grame
Greutate roți*: 4.940 grame
Greutate furcă: 1.760 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Lungime pipă: 80 mm
Greutate angrenaj: 760 grame (+BB 100 grame)
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
La deal: 6/10
La vale: 9/10
Galerie foto:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Ce upgrade-uri are nevoie aceasta bicicleta?Mi-am achizitionat-o si nu stiu ce sa schimb dintre discuri, frane si foaie. Ma puteti ajuta?
Salut, aș începe prin a-i monta o foaie mai mică, cea standard este cam mare. Un 30 sau 32 ar fi ideal. Discuri mai bune pentru îmbunătățirea performanțelor la frânare și mai târziu, când va fi buget mai mare disponibil, un set de roți mai ușoare.
De ce are nota așa de mică la deal, din cauza foii mari? Dacă avea una mai mică sau sistem 2x ar fi primit o notă mai bună?
Salut, nu este vorba doar de foaie (deși a contat și aceea destul de mult în decizie), este vorba și de geometrie, care necesită un pic de obișnuință.