Am avut ocazia sa testam o furca Cannondale Lefty, un produs despre care auzisem vorbindu-se atat de mult, dar nu reusisem sa punem niciodata mina pe unul. Si iata ca acel moment a sosit, intalnirea de gradul trei cu aceasta furca reusind sa-mi dea ceva emotii. In primul si in primul rand, datorita aspectului.
Da, Cannondale Lefty este genul de furca ce reuseste sa atraga foarte multe priviri intrebatoare, multi nereusind sa conceapa ideea de furca cu un singur brat. Dar cei de la Cannondale au reusit sa faca acest lucru posibil, furca Lefty fiind dovada pasului tehnologic realizat de industria de biciclete. Aparuta pentru prima data in urma cu aproximativ 10 ani, modelele zilelor noastre au pastrat acelasi concept de furca cu un singur brat stang, dar au evoluat semnificativ la categoriile greutate si functionalitate.
In clipa de fata sunt oferite pe piata mai multe modele de Lefty, chiar si unele modele rigide pentru bicicletele de oras. Initial furcile Lefty pentru MTB-uri au fost gandite sa fie destinate probelor de Cross Country, dar cu trecerea timpului si diversificarea gamei, acestea au ajuns sa fie capabile sa se descurce fara nicio problema si in probele de All Mountain sau Maraton. Cel mai performant Lefty in clipa de fata este modelul Max Carbon w/PBR ce cantareste doar 1.353 grame. 1.3 kg pentru o furca de All Mountain? Care rezista la orice soc? Da, Cannondale a facut acest lucru posibil.
Dar sa revenim la furca testata de noi. Imediat cum te urci pe bicicleta, simti ca ceva lipseste sau nu se gaseste la locul lui. Acel ceva este bratul drept al furcii, fara care bicicleta pare oarecum incompleta. Nu trebuie sa-ti faci insa probleme, in cateva minute te obisnuiesti cu feelingul si incepe sa-ti placa. Trebuie sa precizam in acest context ca nu exista absolut nicio diferenta fata de o furca normala, bicicleta se comporta si functioneaza la fel de bine precum ar fi dotata cu o furca clasica. Diferenta insa o fac greutatea foarte scazuta a acestei furci care contribuie enorm la scaderea greutatii totale a bicicletei si usurinta in manevrare. Lefty-ul functioneaza perfect in orice conditii, iar modelul testat de noi, destinat probelor de Cross Country, face fata si unor coborari mai serioase pe munte, fara sa-ti dea palpitatii.
Lefty foloseste rulmenti pentru o amortizare perfecta si in acelasi timp elimina orice posibilitate de joc in furca. Deasemenea, bratului nu ii mai este permis sa flexeze si ofera in acelasi timp o cursa mai mult decat decenta de 110 de mm. Modelele de All Mountain ofera chiar o cursa de 130 de mm. Lefty vine direct echipata cu axul rotii, deci ca si configuratie a rotii din fata, nu trebuie sa-ti faci prea multe probleme, aceasta montandu-se foarte usor.
Partile negative ale acestei furci, incep cum probabil singur ai banuit cu pretul. Exagerat de mare. Apoi lista continua cu faptul ca nu-ti vei putea alege cuvete sau tija de ghidon dupa preferinte ci va trebui sa le folosesti pe cele oferite de Cannondale. Mai mult de atat, gatul ghidonului trebuie sa aiba dimensiunea corespunzatoare (adica standardul bicicletelor Cannondale) pentru a fi montata. In general, cele de la Cannondale sunt mult mai mari decat la bicicletele celorlalti producatori. Ideal este, bineinteles, sa folosesti aceasta furca pe o bicicleta Cannondale, deoarece toate componentele care alcatuiesc bicicleta sunt gandite special incat sa ofere un balans perfect intre functionalitate si performanta.
Cert este ca ne-am indragostit de Lefty iar cu prima ocazie am cumpara fara sa clipim un model de All Mountain. Pe langa feeling si imagine, aceasta furca ofera performante remarcabile, o amortizare foarte sensibila si precisa, pe scurt varful tehnologic al zilelor noastre. O recomandam cu maxima incredere tuturor iubitorilor de Cross Country sau All Mountain, in conditiile in care bicicleta iti permite montarea acestei furci. De ce consideram ca merita in ciuda pretului extrem de piperat ? Pentru ca am discutat cu rideri care folosesc Lefty de aproape 8 ani de zile, iar aceasta nu da semne de slabiciune. O furca pe care intr-adevar te poti baza un timp indelungat. Si asta face ca amortizarea sumei investite, sa se realizeze inteligent, in timp.
Greutate : de la 1.155 grame (in functie de model)
Utilizare : Cross Country sau All Mountain (in functie de model)
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Salut, sunt si eu interesat sa cumpar o astfel de furca, nu gasesc nici un distribuitor....de unde pot cumpara? Un link ceva?
Si totusi un Lefty de ultima generatie, cumparat separat nu e deloc atat de accesibil occidentalilor despre care vorbesti, Vlad! De fapt e chiar scumpa. Iar o bicicleta completa, echipata cu o astfel de furca nu poate fi prea ieftina. Si crede-ma ca sunt mai putin de 1 la 10.000 de oameni in .de care ar plati mai mult de 1000 EUR pe o bicicleta. Si sub 1 la 30.000 care ar plati 3000 EUR pe o bicicleta. Ca atare, si aici intorc oamenii capul pe strada dupa asa ceva, tocmai din cauza ca sunt cunoscute ca fiind extrem de scumpe. Pana la urma, Cannondale ramane totusi Bentley pe doua roti, nu?
Salut! Multumim pentru commenturi. Este intr-adevar un model mai vechi, de aceea am amintit si de modelele mai noi, iar fisa tehnica am facut-o la modul general, nu pe un anumit model. Oricum s-a vrut un articol care sa cuprinda informatii generale despre furcile lefty si nu in mod special despre acesta.
apropo, ce ati testat voi e model ceva mai vechi
Cannondale urmareste sa produca biciclete si nu cadre sau furci. Gatul diferit al furcii ofera stabilitate si rigiditate.
Pipe sunt cel putin 10 modele, intr-adevar butuci nu prea, dar in fond si la urma urmei e vb de ceva unic.
Pretul e piperat pentru buzunarele noastre, nu si cele ale occidentalilor...
oricum, cu mici scapari, frumos articol