Avid X0 (2012)

Avid X0 a primit pentru noul sezon discuri și culori noi. Cât de mult modifică noul disc HS1 performanțele lui X0, vei afla în acest test.

Am testat noile X0 pe un traseu variat, cu porțiuni de coborâre abrupte pe alocuri. Pe unele porțiuni, am putut observa foarte clar cât de bine se descurcă aceste frâne în condiții dificile. Asta a presupus acționarea frânelor des și bineînțeles, puternic, în special în zonele din apropierea virajelor, acolo unde adrenalina își intră în rol de fiecare dată.

Primul lucru pe care-l observi când acționezi maneta de frână este silențiozitate frânelor și nu mă refer la zgomot ci la senzația de frânare lină pe care ți-o imprimă. Aici intră în scenă noul rotor HS1, pe deplin responsabil pentru noua funcționalitate a frânelor. Vechile discuri, G3 și G2, lăsau impresia că agață permanent atunci când acționai puternic frâna și transmiteau vibrații ușoare în ghidon. HS1 însă elimină toate aceste probleme, fiind perforat cu găuri mici și dese iar în plus de asta este sensibil mai ușor decât vechile G3, respectiv G2. De asemenea, din toată această poveste vor ieși învingătoare și plăcuțele de frână, a căror durată de viață va fi mai mare.

În afara acestor specificații și a culorilor ușor diferite (disponibile acum și în versiunea argintie) sunt aceleași Avid X0 pe care le cunoști deja. Reprize de frânare consistente, controlabile, dozabile și fading aproape inexistent – mai ales cu rotorul HSX de tip spider – dar care din păcate nu este livrat standard. Diferența între HSX (cu care erau echipate frânele de test) și HS1, este centrul discului, care în cazul lui HSX constituie o piesă separată, fiind realizată din aluminiu. Aceasta ajută la disiparea rapidă a căldurii generată de reprizele dese de frânare. Suprafața de contact cu plăcuțele de frână este asemănătoare.

Din punct de vedere al greutății, al montajului sau al reglajului, specificațiile au rămas neschimbate. Avid X0 cântărește 330 de grame cu disc de 160 mm, față de cele 333 de grame ale versiunii precedente. Levierele sunt realizate din carbon, iar în funcție de gusturi, suficient de late pentru a oferi siguranță și încredere. În schimb, raportate la noile frâne Shimano XTR 2012 nu oferă aceeași aderență în capătul manetei. Comparativ cu frânele japonezilor, X0 par ceva mai fragile, sunt o idee mai dificil de reglat, în schimb te consolează cu faptul că sunt cu 25 de grame mai ușoare (în versiunea cu disc de 160 mm).

Avid X0 este un set de frâne foarte capabil, ce te poate deservi atât pentru Cross Country cât și pentru Enduro sau Freeride. Iar plaja largă de utilizare le face să fie atât de speciale.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Diferenta intre HS1 si HSX in termeni de performanta nu e legata de transferul caldurii. Discurile HSX sunt doar mai rigide. Din acest motiv se simte altfel frana. Am avut ambele variante de discuri pe aceleasi frane si stiu ce zic. Unde hs1 face galagie, HSX nu zice nimic.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

6 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

2 săptămâni in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

2 săptămâni in urma