Foaie ovală (34 T) și pinion (42 T) Fouriers (2015)

Fouriers a trimis la test două noi produse, lansate pentru sezonul în curs. Este vorba despre foaia ovală DX007, cu 34 de dinți și pinionul cel mare, DX008, cu 42 de dinți. Anul trecut am făcut de asemenea un review al acestor componente, iar până în momentul demontării gradul de uzură al foii cât și al pinionului erau cât se poate decente, după aproximativ 3.000 de km rulați pe munte. Câteva din problemele componentelor anterioare au fost eliminate. Să vedem despre ce este vorba.

Mă aflu la prima experiență cu o foaie ovală, iar imediat după ce am montat-o pe bicicletă și am început să pedalez, am avut impresia că roata de spate ar fi descentrată. Evident că este vorba doar de o senzație creată de pedalatul iregulat, dacă-mi permiteți să-i spun astfel. Dacă în trecut existau mici probleme cu schimbarea foilor, datorită formei iregulate, de această dată avem de-a face cu o singură foaie, iar faptul că am scăpat (de mult) de schimbătorul de foi nu poate fi decât un lucru foarte bun pentru mine, căci îmi simplifică foarte mult din treburi.

Lanțul stă foarte bine pe foaie, căci cei de la Fouriers au dotat-o cu dinți foarte înalți. De asemenea, este ușoară, cântărind doar 79 de grame în versiunea pe care o vezi aici. Multe găuri ajută la menținerea unei greutăți cât mai scăzute. Totodată, cei de la Fouriers au dotat foaia în prezent cu 3 găuri distincte de montaj, astfel încât să obții punctul maxim al foii ovale acolo unde dorești. Eu am instalat-o pe gaura din mijloc și mă declar mulțumit. În ceea ce privește performanța, nu pot spune că am sesizat o diferență uriașă, însă este adevărat, ajungi mai ușor în punctul maxim, ca apoi să poți pedala în forță. Pe jos, asta se traduce printr-o urmă mai proeminentă lăsată de anvelopă pe pământ, chiar dacă tu nu sesizezi efortul. Sau altfel spus, urmele pe care le lași te-ar putea da de gol că rulezi cu foi ovale. Cu cei 34 de dinți, m-am descurcat să urc și cele mai abrupte pante, însă trebuie să menționez aici și progresul pe care l-am obținut în urma antrenamentelor intense din ultima perioadă. Încă sunt de părere că începătorii ar trebui să opteze pentru o foaie cu 30 de dinți, dacă se decid să facă trecerea la 1x și abordează și trasee cu urcări dificile. În ceea ce privește coborârile, lanțul a rămas în permanență pe foaie, nefiind nevoie de niciun chainguide suplimentar, dar sincer, nici nu mă așteptam să existe astfel de probleme.

Șuruburile de prindere sunt incluse în pachet, foaia este construită din aluminiu 7075 și este compatibilă cu angrenajele Shimano cu 4 găuri simetrice (atenție, noul XTR spre exemplu necesită o foaie diferită, datorită prinderilor diferite). Eu l-am utilizat pe un angrenaj Shimano XT 2014, așadar funcționează și cu SLX sau Deore.

Pinionul cu 42 de dinți este acum mai rafinat, mai bine și mai atent lucrat. Diferența majoră față de modelul anului anterior este spider-ul, care adaugă aproximativ 40 de grame la greutatea totală de 115 grame, însă oferă conform producătorului o rigiditate sporită. Ei bine, eu nu am remarcat-o, în schimb am observat detaliile la care Fouriers a lucrat și pe care nu le specifică pe nicăieri: spider-ul are acum 6 elemente suplimentare, care, în capătul acestuia, fixează perfect următorul pinion (cel de 36), acesta fiind acum extrem de bine fixat pe casetă. Interiorul spider-ului este de asemenea scobit ca să intre mai bine pe casetă.

Trebuie să știi faptul că pinionul de 15 sau de 17 va trebui înlăturat din setul de pinioane pe care-l deții, iar pentru asta vei avea nevoie de un set cu cât mai multe pinioane demontabile. În cazul XT-ului sau SLX-ului, acest lucru nu constituie vreo problemă. Spider-ul este construit din aluminiu 6066, iar pinionul din Cr-Mo 4130. Pinionul cu 16 dinți care este livrat în pachet și le înlocuiește pe cele de mai sus, este construit tot din Cr-Mo. iar uneori, la schimbarea vitezelor în sus, mai dă mici rateuri, întârziând un pic din procesul de schimbare.

Este de asemenea disponibil în mai multe culori și este livrat cu un șurub mai lung, ce trebuie montat pe schimbător, pentru a-l distanța suficient față de pinionul cel mare.

Concluzie

În continuare, oferta celor de la Fouriers rămâne printre cele mai rezonabile de pe piață, pentru a-ți transforma sistemul de transmisie 2×10 sau 3×10 într-un 1×10, dar trebuie să remarc că prețul aproape s-a dublat în decursul unui an. Deși nu sunt singurii, toată povestea cu foaia ovală pe mine unul m-a încântat. Chiar dacă eu nu am simțit în mod special că trag mai tare la deal, urmele lăsate de roata de spate pe traseu au confirmat faptul că există un punct maxim în care ovalitatea foii preia din efortul tău și o transpune sub formă de energie crescută către roată. În ceea ce privește pinionul, acesta are o construcție cât se poate de solidă, iar ca format, rămâne unul din preferatele mele.

Preț foaie: 86.5 euro
Preț pinion: 94 euro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma