Drag TEAM 29er (2014)

Printre marii producători de la sud de Dunăre se numără și Drag, cu sediul la Sofia. Producția serioasă a început prin 2000, în prezent 60% dintre biciclete fiind fabricate pentru export, incluzând aici și Europa. Una dintre marile realizări ale atleților sponsorizați de Drag este cea a ucrainencei Shulika Lyubov, care a reușit să ajungă în finala sprintului feminin de la Jocurile Olimpice de la Londra.

Am făcut această scurtă introducere pentru a te pune în temă cu brand-ul de față, dar cel mai important este testul care urmează. Bicicleta trimisă, un 29er cu o denumire ambiguă, TEAM, se numără fără doar și poate printre cele mai atractive ale segmentului, cu potențial serios de a fi declarată bicicleta anului. Deși mai avem de așteptat până la finele acestui an, trebuie menționat că cei de la Drag oferă un raport echipare/preț imbatabil pentru această bicicletă. Și ca să înțelegi mai bine, biciclete similare de la producători premium sunt oferite pentru sume de peste 4.000 de lei, pe când în cazul lui Drag, prețul este de doar 3.399 de lei. Și ca să fie clar: pentru această sumă primești un sistem de transmisie integral Shimano Deore, frâne din aceeași gamă și o furcă pe aer. Mai sunt și alte întrebări? Da, poate cea mai importantă dintre ele: unde au făcut economie?

Producătorul bulgar nu a făcut economie la capitolul calitate sau componente ci pur și simplu a decis să vândă acest model pe piața românească cu un preț mult mai mic pentru a-și face o intrare remarcabilă. Iar din punctul nostru de vedere, a reușit.

Cadru/Pe traseu

Poziția pe TEAM este una sportivă, relativ compactă, fără să-ți întindă mâinile prea mult. Are de asemenea o basculă relativ scurtă și un ampatemnt mai scurt, ceea ce-i conferă o agilitate excelentă, poate chiar un pic sălbatică raportată la alte biciclete 29er pe care le-am testat până în prezent. Pipa mai scurtă și ghidonul suficient de lat o fac foarte distractivă pe coborâri.

Headtube-ul este poziționat la 71 de grade, iar seat tube-ul, la 73 de grade, reflectând o geometrie clasică. Totuși, acest model are mult de suferit din cauza unei tije de șa care este mult prea scurtă. De fapt, este atât de scurtă, încât m-am ales cu o durere serioasă de genunchi după 40 de km parcuși pe munte. Un detaliu aparent neimportant, dar care face diferența pe traseu și care se oglindește și în rating-ul final oferit acestei biciclete.

Finisajele cadrului sunt bune, vopseaua nu excelează cu vreun lac deosebit și ai la dispoziție o prindere de bidon. Din păcate, chain stay-ul nu este protejat față de lanț nicicum, deci ar fi indicat să achiziționezi separat o protecție pentru acesta. În ceea ce privește rigidtatea cadrului valorea obținută în urma testului de torsiune este bună pentru segment: 97.9 Nm/grad. Un fapt îmbucurător ținând cont că nici greutatea cadrului de 1.9 kg nu este foarte mare.

Echipare

După cum spuneam în introducere, această bicicletă are mai multe puncte forte. Un sistem de transmisie 3×10 doar cu componente din gama Shimano Deore este un plus pentru funcționalitate. Schimbătoarele se descurcă bine, chiar și în situațiile critice unde trebuie să schimbi în sarcină și în mod special schimbătorul de pinioane menține lanțul în poziție atunci când pedalezi la vale în viteză deoarece este înzestrat cu tehnologia Shadow Plus, cu ambreiaj. Astfel, poți acționa o manetă de pe schimbător (ca un comutator) care face ca patina să fie mai fermă.

În ceea ce privește frânele, acestea se descurcă admirabil. Produsele din gama Deore au evoluat foarte mult în ultimii ani și oferă performanțe similare produselor din gamele superioare, făcând abstracție totuși de calitatea unor materiale sau de greutate. Discurile de 180mm cu care dotată bicicleta sunt mai mult decât suficiente pentru parcurgerea unui traseu de Cross Country sau a unui maraton.

Furca provine de la Suntour, modelul Raidon pe aer și prestează decent pe traseu, deși aici este loc de mai bine. Este ceva mai dificil de reglat și oricât am fi ajustat viteza de revenire sau presiunea nu am fost pe deplin mulțumiți de cum lucrează.

Roțile sunt destul de grele, înregistrând puțin peste 5 kg. Deci nu-ți imagina reprize de accelarație foarte rapidă, însă sunt suficient de rezistente. Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Racing Ralph din gama Performance, așadar calitatea nu se află la un nivel prea ridicat. Cu toate acestea, viteza de rulare pe pământ este acceptabilă, iar în viraje se descurcă bine, ținând bicicleta pe trasa dorită, la viteze mai mici.

În ceea ce privește restul de componente, pot spune că șaua este confortabilă pe distanțe lungi, iar ghidonul, pipa și tija de șa provin de la COX. Cei care-și doresc o poziție și mai sportivă, pot alege o pipă cu un rise mai mic, coborând astfel poziția ghidonul și mărind presiunea exercitată pe roata din față.

Concluzie

Bulgarii își fac o intrare cel puțin interesantă pe piața din România cu acest model. Prețul este practic fără concurență și devansează cu brio chiar și modele de biciclete similare comericalizate spre exemplu, de Decathlon. Din păcate, un preț special are doar candidatul de față, restul de biciclete fiind încadrate în prețurile practicate pentru gamele din care fac parte.

Este o bicicletă foarte agilă, așa cum ne place, însă pierde mult când vine vorba de urcări din cauza unei tije de șa mult prea scurte. Poate fi un foarte bun partener pentru concursurile de Cross Country sau pentru maratoane, iar componentele din gama Shimano Deore lucrează impecabil. În plus, greutatea finală de 13.36 kg este cu aproape un kilogram mai mică decât cea specificată în fișa tehnică oficială.

Date relevante

Greutate totală: 13.36 kg
Greutate cadru: 1.985 grame
Greutate roți*: 5.036 grame
Greutate furcă: 2.042 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 939 grame
Rigiditate headtube: 97.9 Nm/grad
STW**: 49.4

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: XC Race
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 8/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma