Hardy TE este a doua bicicletă de la Drag cu care am luat contact anul acesta. Nu la fel de bine echipată precum modelul 29er TE și nici cu un raport echipare/preț asemnănător, însă pentru cumpărătorul de bicicletă cu roți de 27.5 inch, o ofertă tentantă. Cu un cost de achiziționare de 3.299 de lei, bicicleta oferă un sistem de transmisie Shimano Deore și frâne din aceeași gamă, însă vine echipată cu o furcă Suntour XCR pe arc față de modelul 29er TE pe care era instalată o furcă Raidon pe aer și care costă cu doar 100 de lei mai mult.
Vom vedea împreună în acest articol ce anume are Hardy TE de oferit în plus față de modelul 29er TE, dar și cum se prezintă în general la capitolul echipare și manevrabilitate față de competitorii principali.
Cadru/Pe traseu
Hardy TE oferă o poziție surprinzător de bună pe bicicletă, centrală, ceea ce o face manevrabilă, în special la vale. Aerul sportiv îl cunoaștem deja de la celălalt model testat și nu poate fi decât un lucru bun că această caracteristică se regăsește și la bicicleta de față. Poziția este ușor aplecată pe față, chiar sportivă, iar bicicleta agilă, fapt datorat chainstay-ului relativ scurt, pipei mai scurte și unghiului headtube-ului de 71 de grade. Totodată ghidonul lat, de 700mm, oferă satisfacții pe măsură în ceea ce privește controlul bicicletei. Din păcate și acest model este depunctat la capitolul urcări deoarece tija de șa este prea scurtă și nu poți obține o poziție optimă pentru urcări, în ciuda faptului că unghiul seat tube-ului, poziționat la 73 de grade, se înscrie în standardul clasei.
Cadrul este bine finisat, sudurile sunt realizate cu solzi, ceea ce este de așteptat pentru segment. Calitatea lacului este bună, iar urechile pentru prinderea roții de spate sunt decupate pentru mai scuti din greutate. Chiar și așa, cadrul lui Hardy pune pe cântar 1.94 kg, nefiind cel mai ușor din segment. Țeava suprioară și cea inferioară sunt eliptice pentru o mai bună durabilitate în timp.
Din păcate însă, există o singură prindere pentru bidon, dar specialitatea acestei biciclete nu sunt maratoanele ci mai degrabă traseele capabile să ofere distracție. Pe de altă parte, înlocuirea tijei de șa cu una mai lungă, care să permită o poziționare mai bună, o poate transforma într-un companion bun și pentru concursurile montane. Greutatea totală a bicicletei, de peste 14 kg, îți va da ceva de muncă pe traseele lungi sau cu urcări mai abrupte.
În ceea ce privește rigiditatea, aceasta depășește valoarea de 100 Nm/grad, punctând astfel peste media clasei.
Echipare
Sistemul de transmisie Shimano Deore cu schimbător Shadow Plus este punctul forte al bicicletei, dacă îl raportăm la costul de achiziționare. Acesta funcționează fără reproș, poate ceva mai lent și mai greu decât modelele superioare, însă pentru clasa din care face parte este clar un plus.
De asemenea și frânele fac parte din arsenalul acestei bicicletei, modelul Shimano Deore făcându-și treaba fără reproș. Discurile de 180 mm instalate pe roata de față și pe cea de spate nu doar că oferă o putere mai mare de frânare, dar sunt potrivite și pentru persoanele cu greutate.
Furca, Suntour XCR are un rebound (viteza de revenire) destul de rapid, ceea ce o face ușor depășită pe porțiunile cu denivelări multe și succesive. Performanțele sunt acceptabile, deoarece absoarbe eficient denivelări chiar și mai mari, fără a se comprima greoi asemenea furcilor mai ieftine. Totul, în limita a 100 de mm. Există și o funcție de Lock-Out cu comandă pe ghidon, care se face utilă pe porțiunile de asfalt sau pe urcări.
Anvelopele nu reprezintă punctul forte al bicicletei. Provin de la Impac (modelul Ridegepac în formatul 27.5 x 2.25), un brand nu foarte cunoscut, oferă o viteză foarte bună de rulare, în schimb profilul crampoanelor este depășit atunci când vine vorba de aderență în viraje rapide sau pe porțiuni foarte abrupte de urcare. Confortul oferit de anvelope este acceptabil chiar și la o presiune ceva mai mare (2.8).
Roțile sunt solide, dar foarte grele: 5.68 kg pun acestea pe cântar și afectează în mod negativ capacitatea de a accelara a acestei biciclete. Jantele Mach 1 ER 20 sunt trainice, duble și capsate. Ținând cont că doar o anvelopă cântărește puțin peste 1 kg, este de înțeles cine are cea mai mare contribuție la această greutate exagerat de mare.
Șaua este confortabilă, în schimb nu se poate spune același și despre manșoane, unde s-ar fi putut compensa cu ceva mai de calitate.
Concluzie
Drag Hardy TE nu se ridică la nivelul lui Drag 29er TE, nici la nivel de echipare și nici prin prisma prețului de achiziționare. Și chiar dacă 29er TE este o bicicletă distractivă, Hardy duce distracția mai departe prin roțile ceva mai mici (27.5 inch) și manevrabilitatea crescută. De asemenea, reprezintă o opțiune de luat în seamă pentru cei care vor o bicicletă agilă și manevrabilă, recomandată pentru plimbările montane sau pentru concursuri dar care sunt dispuși să facă ulterior unele upgrade-uri pentru câteva componente în acest sens.
Date relevante
Greutate totală: 14.34 kg
Greutate cadru: 1.942 grame
Greutate roți*: 5.681 grame
Greutate furcă: 2.462 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 966 grame
Rigiditate headtube: 101.2 Nm/grad
STW**: 52.1
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Cross Country/Poteci de munte
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 9/10
Galerie foto:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…