Devron Riddle Men 1.9 (2019)

Dacă astăzi m-ar întreba cineva care dorește să se apuce de pedalat ce bicicletă i-aș recomanda, cu mențiunea că nu știe sigur dacă-l va prinde sau nu, cu siguranță îi voi propune o bicicletă cu un preț de până-n 2.000 de lei. La urma urmei, este un preț mai mic decât cel al unui smart-phone, dar care nici nu reflectă un produs super-entry-level, căci unul prea ieftin, s-ar putea să taie direct cheful de pedalat. Devron Riddle Men 1.9 s-ar afla pe această listă, forțând un pic limita de buget, fără să sară pragul psihologic: 1.999 de lei. Atât timp cât încă se mai află cifre cu 1 în față, este bine.

Pe lângă preț, este vorba despre cadru și geometrie, parțial și despre echipare. Mai multe informații despre ce are de oferit această bicicletă, a producătorului autohton Devron, vei putea citi în rândurile ce urmează.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă pe arc cu o cursă de 100 mm și brațe de 30mm
  • preț de achiziție: 1.999 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru trasee recreaționale
  • poziție: relaxată, relativ dreaptă
  • geometrie: echilibrată, atât pentru urcări cât și coborâri

Cadru/Pe traseu

Am mai avut modelul Riddle disponibil pentru test în toamna anului trecut, însă în versiunea 3.9, cu aproape 800 de lei mai scumpă. Partea bună este că versiunea de față, 1.9, oferă același cadru cu aceeași geometrie mai iertătoare cu începătorii. Asta presupune un headtube amplasat la 69 de grade, care împreună cu roata mare de 29 de inch îți va oferi mai multă siguranță atunci când cobori porțiuni mai abrupte. Unghiul seat tube-ului de 73 de grade, te poziționează bine pe urcări, însă pipa ceva mai scurtă, de 60mm, îți va răpi un pic din presiunea pe care o poți pune pe roata de față. Mie mi se pare un compromis excelent însă, căci nu se va bate nimeni la secundă pe urcări cu acest Riddle, în schimb mulți vor vrea să se delecteze la vale. Și în acest sens, mai ai la dispoziție și un ghidon cu o lățime de 760mm, o prezență rară în acest segment de preț. Chainstay-ul are o lungime de 450mm și se încadrează astfel în standarde, fără să impresioneze în vreun fel sau altul. De reținut din aceste cifre este faptul că poți trage de ghidon ușor când vrei să sari peste obstacole, că bicicleta este stabilă la vale și că-ți permite să cobori fără stres.

Cadrul vine cu forme armonioase și are cămășile schimbătoarelor trase prin interior. Din fericire, pentru noi cei care demontăm toate bicicletele de test, frâna este trasă prin exterior, ceea ce constituie un avantaj și pentru clienți: înlocuirea acesteia se va face foarte facil, în caz de nevoie. O prindere de bidon se află montată pe downtube, headtube-ul este drept, iar prinderea schimbătorului de foi este clasică, pe colier.

Echipare

Nu există vreo componentă care să iasă în mod special în evidență, iar echiparea este ponderată, entry-level. Aș putea începe cu frânele hidraulice Shimano M315, cu o manetă nu foarte convingătoare, dar cu putere de frânare decentă. Discul de față este de 160mm, așadar aviz persoanelor cu greutate, care vor trebui să apeleze la un upgrade pentru un disc de 180mm și un nou adaptor pentru prinderea etrierului.

Furca, Suntour XCM are brațe de 30mm, așadar nu este destinată nicicum abuzurilor, însă arcul s-a dovedit a fi suficient de moale pentru greutatea mea (67 kg), iar confortul a fost acceptabil. Desigur, pe suprafețe cu multe pietre sau rădăcini a pierdut un tempo, poate chiar două, însă până la urmă am scos-o la capăt cu bine.

Transmisia 3×8 este standard în segment și nu cred că vei găsi vreo bicicletă cu 9 pinioane pentru acești bani. Este arhi-suficientă pentru trasee de pădure sau ușor deluroase, însă pentru urcări la munte trebuie să știi că nu va fi foarte simplu dacă nu ești antrenat. Raportul pe care-l vor folosi cei mai mulți, constituit din foaia mică de 24 cu pinionul mare de 32, ne oferă o valoare de 0.75, mult mai mare decât în cazul unei transmisii 2×11 spre exemplu și sensibil mai mare decât în cazul uneia 1×11. În plus de asta, greutatea de 15 kg nu este tocmai mică, așadar efortul va fi ceva mai mare decât în cazul unei biciclete mai ușoare. Componentele Shimano Altus se regăsesc de la un cap la altul al bicicletei, de la manete, la schimbătoare, iar acestea se descurcă decent fără a fi însă prea liniștite. Vei auzi permanent zgomotele produse de lanț/transmisie la vale, pe teren foarte denivelat. Cu timpul te obișnuiești.

Roțile au butuci Joytech cu bile și jante duble, însă anvelopele Mitas nu m-au convins: materialul este destul de dur pentru a oferi o aderență bună în viraje, iar crampoanele sunt mici. În plus de asta, par mai înguste decât scrie pe etichetă, ceea ce îți răpește din siguranță la vale. De menționat că le-aș înlocui cu o pereche mai de calitate, fiind sigur că vor schimba cu această ocazie și comportamentul bicicletele în situația mai devreme menționată.

Video

Concluzie/Cui se adresează

Cu un preț mic și o echipare decentă, această bicicletă este o alternativă de luat în seamă pentru cei care vor să încerce marea cu degetul în segmentul bicicletelor de munte. Nu vei plăti mulți bani pe agregat și nici nu te vei alege cu un fier greu, ci mai degrabă cu o bicicletă sportivă și iertătoare în cele mai dificile situații. Merită chiar și câteva upgrade-uri dacă-ți place și te decizi să-ți îmbunătățești tehnica pe ea, cum ar fi anvelopele sau frânele, inclusiv discul de față care este mic. Ideală de asemenea și pentru maratoanele de la câmpie, pentru cei care participă pentru prima dată la astfel de evenimente.

Date relevante

Greutate totală: 14.82 kg
Greutate cadru: 2.100 grame
Greutate roți*: 5.610 grame
Greutate furcă: 2.780 grame
Lățime ghidon: 760 mm
Lungime pipă: 60mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 940 grame + 100 grame
Rigiditate headtube: 87.5 Nm/grad
STW**: 41.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 4/10
La vale: 7/10

Galerie foto:

Scorul de mai jos reflectă raportul echipare/calitate/preț în segmentul din care face parte!

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma