Dahon Vitesse D7HG (2011)

Dacă te plimbai în copilărie pe trotinetă înseamnă că vei înțelege pe deplin sentimentul imprimat de bicicleta pliabilă Dahon Vitesse D7HG. Ca orice pliabilă, este ca o jucărie prin oraș: virajele la stânga și la dreapta le poți aborda rapid, pedalezi cu puțin efort reușind să imprimi bicicletei o viteză mare (atenție, cu presiunea maximă recomandată în camere), depășești rapid obstacole precum bordurile dacă depui un efort minim de a ridica de ghidon.

Iar când te vei sătura de pedalat sau vei decide să-ți continui drumul cu autobuzul pentru a evita porțiunea cu câini turbați, o vei plia mai rapid decât te-ai aștepta. În fond, Vitesse D7HG trebuie să se priceapă la toate, fiind o bicicletă urbană care-și manifestă o pronunțată latură practică. Concurentul său direct, Brompton M3L este ceva mai ușor, mai sofisticat, dar mult mai scump. În situația în care gusturile nu intră în discuție, buzunarul fiind cel care dictează, care este alegerea cea mai bună dintre cele două pliabile?

Cadru/Aspect

Așa cum ne-au obișnuit deja cei de la Dahon, calitatea cadrului se ridică la nivelul așteptărilor. Vopseaua și sudurile sunt mai mult decât satisfăcătoare iar sistemul de pliere nu-ți va da niciodată de înțeles că bicicleta s-ar putea dezintegra la prima bordură sărită. În același timp reușește să țină foarte bine strânse partea anterioară cu cea posterioară a pliabilei. Construcția cadrului este joasă, dar ușor elevată comparată cu alte pliabile concurente. Accesul pe bicicletă este facil, trebuie doar să ridici piciorul mai mult atunci când o încaleci.

Unghiul micului headtube este drept, ceea ce oferă un control foarte agil al bicicletei. Această construcție are și dezavantajele ei. Spre exemplu, n-o să poți face un slalom nebunesc și rapid, deoarece te vei trezi cu ghidonul înnodat și cel mai probabil vei zbura de pe bicicletă. Persoanele care nu vor să se afirme în public, pot deja să uite de această mențiune.

Vei îndrăgi cel mai probabil și ampatamentul scurt deoarece îi imprimă lui Vitesse un control foarte bun, contribuind la caracteristicile de agilitate de care aminteam mai devreme.

Poziția pe bicicletă este comodă, dreaptă și poate fi oricând modificată prin repoziționarea șeii sau a ghidonului. Poți coborî și ridica atât șaua cât și ghidonul, astfel încât să-ți găsești poziția ideală. Plierea nu durează mult iar magneții de prindere dintre partea anterioară și cea posterioară a bicicletei, vor ține Dahon-ul compactizat.

Echiparea

Poate că nu se ridică la nivelul unui Brompton, dar tot vei găsi pe bicicletă un sistem de frânare bun și un butuc cu 7 viteze integrate Shimano Nexus. Nu este cel mai rapid în schimbări dar orașul nu reprezintă nicicum o încercare demnă de o comptiție. Sau cel puțin pentru mulți dintre noi. Maneta pentru schimbarea vitezelor de tip Grip Shift va necesita acomodare, dar este o soluție bună pentru acest tip de bicicletă. Mișcă de el în față și retrogradezi. Mișcă de el în spate și vei avea un raport mai bun pentru o viteză crescută. Iar cu Dahon chiar poți pedala în viteză, pentru că nu poartă numele de Vitesse degeaba.

Ghidonul îngust este un plus pentru porțiunile aglomerate, șaua este foarte comodă, mai ales dacă vii de pe o bicicletă de munte, iar anvelopele asigură o viteză de rulare foarte bună. Acestea din urmă oferă un aspect ușor vintage bicicletei.

Frânele, în ciuda faptului că sunt no name, ar fi putut fi chiar mai eficiente însă cablurile trase în poziții demne de un contorsionist nu le ajută prea mult să presteze la adevăratul potențial. Nici manetele nu reprezintă cea mai fericită variantă, dar trebuie să specific faptul că cei de la Dahon și-au dat siliința și au instalat cămăși de calitate Jagwire, pentru cabluri.

Pe lista neîmplinirilor se înscrie și angrenajul, alături de bottom bracket. În fond, nici nu poate fi numit bottom bracket, deoarece nu este capsat. Utilizează cuvete și coroane ca în urmă cu 10 ani.

Un mare plus îl reprezintă protecția de lanț, reinterpretată. Nu este o aripă din plastic ieftin ci un înveliș (tot din plastic) care acoperă lanțul. Atrage privirile nedumerite ale persoanelor care-ți admiră bicicletă, scade din costuri dar și (sensibil) din greutate.

Pedalele din plastic (pliabile și ele) par a avea o durată de viață generoasă. Cel mai probabil vei fi impresionat de pompa încastrată în tija de șa (care apropo, poate fi folosită fără griji pe post de armă albă) dar și manșoanele Biologic care asigură un sprijin suplimentar pentru podul palmei. Asta se traduce într-un confort sporit.

Portbagajul este utilizabil deoarece i s-au atașat câteva corzi care ar trebui să țină obiectul transportat în loc. Potrivit pentru o geantă, un laptop, o pungă de mici dimensiuni. Dar sincer, poți ignora partea cu electronicele, deoarece nu aș avea încredere să transport nimic de valoare pe portbagajul lui Vitesse. Și nu pentru că nu s-ar fixa corespunzător.

Concluzie

Brompton sau Dahon? Este discutabil! Cei care vor alege cu inima, fără să arunce o privire în portofel, cel mai probabil vor alege Brompton-ul. Cei cărora le dictează rațiunea, vor alege Dahon-ul, nu neapărat datorită prețului scăzut ci pur și simplu pentru că oferă avantaje similare. Corect, nu găsim atât de mult marketing în brand-ul american precum în cel din Marea Britanie, însă trebuie să vezi esențialul: Dahon Vitesse D7HG a fost construit ca să alerge.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma