Cube Sting HPC Race (2011)

Segmentul bicicletelor high-end poate fi la fel de complicat pentru un începător ca și segmentul bicicletelor entry-level. Faptul că plătești o sumă mare de bani pentru o bicicletă nu înseamnă automat că te-ai ales cu cea mai potrivită bicicletă. Te alegi cu un produs de calitate dar nu cu unul care s-ar potrivi nevoilor tale. Dacă te-ai decis pentru un anumit segment de biciclete potrivit ție, următorul pas va fi acela de a găsi cea mai bună echipare pentru o anumită sumă de bani, în general prestabilită. Dacă ți-ai stabilit bugetul undeva la până în 16.000 de lei, poți să te oprești câtvea clipe asupra Cube-ului Sting HPC 2011, deoarece este un full suspension cu o greutate redusă, ce poate concura chiar și cu unele hardtail-uri. Bineînțeles, din punct de vedere al greutății, nu și al costului.

Un full suspension va fi întotdeauna mai scump decât un hardtail, datorită complexității construcției dar și datorită anumitor componente care nu se regăsesc pe o bicicletă cu cadru rigid. Bascula cadrului este mobilă, deoarece trebuie să înghită șocurile de pe traseu. De asemenea, vei regăsi montat pe bicicletă un amortizor care va fi responsabil atât pentru confort cât și pentru tracțiune.

Cube Sting HPC 2011 beneficiază de un cadru din carbon. Și nu este vorba doar de triunghiul frontal al acestuia ci și de basculă. Aspectul este completat de culoarea gri mat, care amintește de avioanele Stealth, iar inserțiile de verde crud vin să acorde un strop de culoare, combinație care oferă bicicletei un aspect sportiv și totodată agresiv.

Pentru ce poți însă utiliza această bicicletă? Segmentul este larg iar Sting te poate purta în viteză atât în probele de Cross Country sau maraton cât și pe traseele All Mountain. Asta o face mai mult decât potrivită pentru coborâri dar și pentru urcări. Cursa de 120 de mm este suficientă, deși pe unele porțiuni mai dificile de coborâre am resimțit nevoia unei curse de 140 mm.

Cadrul/Pe traseu

În ciuda faptului că Sting HPC nu utilizează țevi foarte groase pentru cadru, îți crează impresia unei biciclete solide de la primele pedale. Un mic secret constă în rigiditatea foarte bună a cadrului, care se va face imediat simțită pe urcări. Bascula nu flexează, iar în sarcină, tracțiunea este foarte bună. Deși gâtul cadrului este conic, cei de la Cube au montat o furcă cu gât standard. Raportând această specificație la bugetul bicicletei, ar fi fost de preferat o furcă cu gât conic. Un plus este reprezentat de axul spate X12, care mai adaugă un plus de rigiditate basculei.

Bascula oferă o cursă de 120 de mm iar roata de spate rămâne lipită pe traseu atâta timp cât nu traversezi porțiuni proeminente cu rădăcini sau pietre. Virajele sunt o plăcere, nu doar datorită unghiului de 69,5 grade ce oferă o foarte bună stabilitate ci și datorită ghidonului cu o lățime generoasă.

Așa cum te-ai aștepta de la o bicicletă din acest segment, cadrul este lucrat impecabil și finisat pe măsura pretențiilor oricărui rider. Deși nu sunt la vedere, protecțiile sunt mereu la datorie. În situația neplăcută în care lanțul va fi prins între foaia mică și cadru, poți fi sigur că acesta nu va afecta structural țeava inferioară a basculei, deoarece Sting HPC și-a luat măsuri de protecție în acea zonă. Mai mult decât atât, vei sta fără griji atunci când lanțul lovește în partea superioară a basculei, deoarece acolo există o protecție din neopren care nu va permite lanțului să atingă cadrul.

În cazul în care nu vei utiliza o aripă protectoare pentru basculă, există riscul ca pe un teren noroios să se strângă mult pământ în zona amortizorului, a cărui funcționalitate ar putea fi afectată. Din fericire, ai la dispoziție un segment sub forma unei potcoave pe care poți monta respectiva protecție din plastic.

Echipare

Este ușor de dedus că Cube Sting HPC este echipat cu componente de top. Roțile, frânele, amortizoarele sau sistemul de transmisie sunt componente high-end. Bineînțeles, echiparea își aduce contribuția din plin la cele 11.3 kg ale bicicletei (fără pedale). Furca face parte din seria F, beneficiază de o cursă de 120 de mm, înghite foarte rafinat chiar și denivelările mai mici de pe traseu și reușește să ofere o stabilitate bună în viraje, în special datorită axului de 15 mm pentru prinderea roții. Coechipierul furcii este un amortizor Fox Float RP23, instalat vertical pe basculă. Am fi preferat ca pe unele porțiuni de urcare, acest amortizor să fi avut funcție de Lock-Out, dar aceasta se regăsește doar pe furcă. RP23 beneficiază însă de funcția Pro Pedal, care activează amortizorul la lovituri mari. În timpul pedalatului, o valvă din interior, miscșorează senzitivitatea acestuia pentru a reduce cât mai mult oscilațiile basculei, dar nu-l blochează complet niciodată.

Frânele provin de la Formula, modelul R1 și oferă suficientă putere pentru a opri bicicleta în majoritatea situațiilor. Poți doza forța acestora corespunzător, prin urmare poți controla mai bine viteza cu care abordezi virajele. Iar asta datorită modulației excelente a acestor frâne. Maneta, gândită pentru două degete este foarte bine finisată, oferă o priză excelentă datorită lățimii generoase și curburii din capăt, iar ca bonus, R1 sunt echipate și cu funcția de reach adjust, ce-ți permite să setezi simplu și rapid distanța dintre ghidon și manetă.

Sistemul de transmisie provine de la Shimano. Am apreciat faptul că cei de la Cube au montat o linie completă de componente XT, menționând aici manetele pentru schimbătoare, schimbătorul de foi și cel de pinioane sau angrenajul Hollowtech II de tip PressFit BB. În teorie, ai la dispoziție 30 de viteze din care poți alege. Foaia mică cu 24 de dinți utilizată împreună cu pinionul mare, de 36 de dinți, oferă un raport mai mult decât suficient pentru urcări foarte abrupte.

Sting HPC Race este echipat cu un set de roți DT Swiss cu butuci pe rulmenți, cu o durabilitate mare. Anvelopele sunt un set de Schwalbe Rocket Ron în versiunea EVO, cu un compound ce oferă aderență bună și în același timp, o greutate redusă. Ghidonul și tija de șa sunt realizate din carbon și contribuie la scăderea greutății totale a bicicletei. Deși nu are un rise mare, ghidonul oferă un control foarte bun, în special datorită lățimii generoase, care amintește de bicicletele din clasa All Mountain PLUS sau de ce nu, Enduro.

Concluzie

Cei de la Cube reușesc să ofere soluția completă atât pentru amatorii pasionați de curse cât și pentru profesioniștii care pedalează foarte des în cadrul competițiilor. Pentru 15.699 de lei te alegi cu o bicicletă full suspension, cu un cadru construit complet din carbon, cu o greutate foarte redusă de doar 11.3 kg și care poate fi exploatată atât pe o varietate de trasee. În plus de asta, aspectul este foarte reușit iar cursa de 120 de mm deși nu pare foarte mare, este pretabilă și la trasee ceva mai dificile.

Evident că în acest buget există numeroase variante de biciclete pentru care ai putea opta. Trebuie totuși să analizezi bine ofertele dar și nevoile tale în același timp. Cu Cube Sting HPC Race nu vei putea da greș, însă prețul va fi cel care-ți va da cel mult de gândit.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Faptul ca furca nu e E2 e un minus !?! plssssssss... Diferenta de greutate intre 1.5 si E2 e de circa 10-50gr la un 120mm. Nu e motiv de minus.
    Pretul este prea mare pt un CUBE. Deja e in teritoriul greilor gen Ibis Mojo SL (buildul cu Shimano XT) sau Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma