Cube Cross Race Disc (2013)

Nu o fi disciplina ciclocrosului tocmai cea mai răspândită dintre cele ale ciclismului, însă trebuie să recunosc că versatilitatea acestor biciclete este una greu de negat și dificil de ignorat. Primul subiect de test din această categorie pe care am avut ocazia să îl trec prin foc și spadă este Cube Cross Race Disc, un model nu tocmai pentru latura de performanță a ciclocrosului, dar care se descurcă onorabil pe o varietate de trasee.

Cui se adresează această bicicletă?

În cazul de față, această întrebare este necesară, în principal pentru că avem de-a face cu un segment de biciclete care nu este tocmai răspândit. Bicicleta de ciclocros, în general, este o cursieră modificată pentru a face față traseelor de off-road nu foarte solicitante, dar pline de obstacole precum noroi din abundență, nisip și altele, în condiții meteo deloc blânde. Ciclocrosul a fost conceput ca o disciplină alternativă ciclismului de șosea, care să aibă loc în timpul toamnei și al iernii, atunci când nu sunt curse importante de șosea. Prin urmare, mecanismele unei asemenea biciclete trebuiau să fie fiabile, dar și mai simple pentru a preveni defecțiunile și în același timp adaptate rigorilor terenului accidentat. Scurt pe doi, bicicleta de ciclocros este o cursieră cu frâne de mountain bike, fie cantilever, fie pe disc, cu un clearance mai mare pentru a preveni adunarea noroiului între roți și cadru, cu anvelope mai late și cramponate și cu o geometrie ce o face mai manevrabilă. Practic, versatilitatea este termenul care definește și Cube Cross Race Disc și, chiar dacă luată separat nu excelează în privința celor două lumi pe care le unește, este soluția de mijloc pentru acestea două, dar și pentru multe alte opțiuni.

Cadru/Pe traseu

Cadrul de aluminiu 7005 al Cross Race Disc este o alegere excelentă mai întâi din privința materialului. Într-o perioadă în care carbonul este visul multor (bi)cicliști, aluminiul 7005 oferă niște performanțe similare unui carbon de calitate medie, având un plus de durabilitate față de acesta. Nefiind un model de top, nici specificațiile nu dau pe spate, dar greutatea totală a bicicletei de 11,8 kilograme indică faptul că alegerea acestui cadru a permis economisirea unor grame, deși nu prea multe. Cuplat cu o furcă de carbon de 840 de grame, cadrul care cântărește 1.782 de grame are câteva avantaje, dar greutatea nu aș numi-o una dintre acestea.

Aspectele calitative ale cadrului, precum sudurile sau grija la detalii, nu au niciun cusur evident, așa că atât din punct de vedere vizual, cât și funcțional pot zice că am avut de-a face cu un model de calitate. Cablajul este bine gândit, cel care acționează schimbătoarele trecând prin cadru pentru a le ține ferite de noroi, iar cel pentru frâne este îmbrăcat complet în cămașă, cu toate că nu ar fi stricat ca cel corespunzător frânei de spate să fie pus sub top tube, nu deasupra acestuia.

În ciuda faptului că am testat un model de mărime 56, adică destul de mare față de cele 52-53 pe care am obiceiul să merg, cadrul este destul de scurt în comparație cu ceea ce m-aș fi așteptat. Motivul este geometria specifică ciclocrosului, care impune o manevrabilitate mai mare, căci în această disciplină viteza de reacție este esențială. Un cadru mai scurt este mai ușor de controlat, dar este și mai comod în același timp pentru că nu trebuie să te întinzi atât de mult. Având și head tube-ul mai elevat, confortul chiar nu mai este o grijă în acest caz, după cum aflat pe pielea mea.

Trecând la datele de laborator, Cross Race Disc are o rigiditatea a head tube-ului de 117,2 Nm/grad și un stiffness-to-weight ratio (STW) de 65,8. O comparație cu alte biciclete de acest fel nu este posibilă, însă pe lângă cel mai rigid mountain bike testat de noi anul acesta, Ideal Hillmaster, Cross Race Disc este mai puțin rigidă, însă mai performant datorită greutății sale mai mici. Prin urmare, dacă ai 90 de kilograme sau mai mult, s-ar putea să nu beneficiezi de capacitățile complete ale modelului de la Cube.

Echipare

Trenul de rulare al Cube Cross Disc este alcătuit complet din componente Shimano 105, mai puțin angrenajul CX-50, specific pentru ciclocros, la care se adaugă manetele provenind tot din această grupă. De funcționat funcționează bine, dar nu extraordinar, chit că niște rodaj prealabil poate ar fi schimbat această impresie. Partea care mai trebuie subliniată este cea referitoare la rapoartele de viteză. În speță, foile de 46 și 36 de dinți alături de cele 10 pinioane cu mărimi de la 12 la 28 asigură rapoarte suficiente și potrivite atât pentru ture pe șosea, cât și pentru ture de off-road, chiar dacă nu pe un teren pronunțat de accidentat. După testul modelului într-o pădure cu denivelări succesive, destul de abrupte, dar nicidecum similare unor condiții montane, pot zice că maximul unde Cube Cross Race Disc dă randament optim este o zonă deluroasă, fără obstacole substanțiale, precum bolovani sau grohotiș.

O pereche de Shimano CX-75 cu rotor de 160mm sunt responsabile pentru partea cu frânarea, producătorul japonez insistând că aceste frâne mecanice pe disc sunt dedicate special ciclocrosului (de unde și abrevierea CX). Va trebui să recunosc că nu m-au impresionat deloc, însă în același timp accept faptul că bicicleta luată la test nu a rulat niciun singur metru înainte de turele de probă și prin urmare rodajul a fost inexistent. Chiar și așa, frânele au oprit în timp util, au funcționat mulțumitor, însă sper că doar rodajul a fost de vină în acest caz, deoarece numele de Shimano emite anumite pretenții. Totuși, voit sau din întâmplare, cei de la Cube au oferit o alternativă pentru cei care nu se împacă cu frânele pe disc, și anume două locuri de montat frâne pe jantă, cu toate că mă tot întreb de câteva zile care model s-ar potrivi în cazul acesta…

Rămânând la capitolul frâne, trebuie spuse câteva vorbe și despre manetele suplimentare aflate pe ghidon. Pe teren accidentat, modul de acționare al manetelor de frâne regăsite pe ghidonul de cursieră nu este mereu cel mai eficient din punct de vedere al confortului și al pârghiei. Astfel, pentru că de multe ori ciclistul ține ghidonul de partea de sus în timpul unei curse de ciclocros, o pereche suplimentară de manete aflate tot acolo, sunt exact ce trebuie. Dacă mutăm această caracteristică în sportul recreațional/amator, atunci este și mai clar că artificiul realizat este unul mai mult decât util pentru cei în căutare de confort.

Un element important al bicicletei sunt roțile și în acest caz, aspectul a fost tratat de către Cube cu atenție mare. Cross Race Disc are o pereche de roți DT Swiss R520, cu jante duble și butuci Shimano XT cu CenterLock, cărora le-au fost montate o pereche de anvelope Schwalbe Rocket Ron Kevlar, late de 33mm. Exact, varianta pentru roți de cursieră a anvelopelor consacrate mulțumită cross-country-ului.

Cât privește șaua, modelul Selle Italia X1 Road este peste medie, dar nu face minuni. În schimb, ghidonul Easton EA30 m-a fermecat cu forma sa anatomică pe care palmele mi s-au așezat într-unul din cele mai comode feluri de până acum. Nota 11!

Concluzii

Cube Cross Race Disc probabil că nu va satisface pretențiile unor pasionați de șosea exigenți și nici pe cele ale unora cu astfel de standarde într-ale off-road-ului. Însă sunt de părere că poate mulțumi mulți alți iubitori ai acestui sport prin prisma faptului că poate oferi performanțe medii atât pe asfalt, fie într-o privință mai sportivă, fie într-una recreațională și inclusiv de touring, cât și pe off-road, cu condiția ca traseele să nu fie solicitante. Ca o paralelă mai concludentă privind terenul accidentat, cred că Cross Race Disc este mai presus decât un mountain bike făcut pentru plimbări recreaționale. În ceea ce privește prețul, părerile îmi sunt amestecate, căci setul Shimano 105 și câteva alte componente merită respectivii bani, dar pe de altă parte, dată fiind destinația bicicletei, nu văd cum ar putea fi utilizate la potențialul lor maxim. Dar, când tragi linie, odată cu un Cube Cross Race Disc obții o bicicletă de teren accidentat, cu performanțe bune la șosea și destul de comodă să poți pleca în ture mai lungi, cu sau fără bagaje.

Date relevante:

Greutate totală: 11.80 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.782 grame
Greutate roți*: 4.026 grame
Greutate furcă: 840 grame
Lățime ghidon: 435 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 880 grame
Rigiditate headtube: 117.2 Nm/grad
STW**: 65.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • Greutatea este dată pe site-ul celor de la Cube pentru cea mai mică dimensiune a cadrului. Dar chiar și așa, diferența este destul de mare.

  • Daca te incurca acel cablu de pe top tube, inseamna ca ai luat o bicicleta cu o marime prea mare.

  • Salut Daniel,
    Nu neg ca acesta ar fi rolul respectivei rute a cablului, insa daca reusesti sa descaleci de pe bicicleta in stilul in care se face la ciclocros fara sa agati cablul in cauza cu piciorul, ai tot respectul meu.

  • Man, cablurile alea trase pe deasupra cadrului au doua roluri: 1. la CX iei bicla des pe umar si nu e bine sa te incurci in cabluri, apoi noroiul care sare pe cadru ar putea sa le afecteze mai rau daca sunt sub cadru decat pe deasupra. Welcome to Cyclocross :)
    (acu sa nu te superi pe mine si sa nu mai bagi „bicicleta mea” pe care ti-am trimis-o acum vreo 2 sapt.)

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma