Cube Attention SL 29er (2015)

Cube menționa în trecut faptul că biciclete entry și mid-level profitau de aceeași geometrie precum modelele de top, însă în prezent, filosofia de marcă a germanilor s-a schimbat. Unghiurile unui cadru din gama Attention, care împarte aceeași platformă cu AIM, ACID sau ANALOG diferă radical de unghiurile unui model de top, precum Elite. Iar modificările nu se referă doar la unghiul head- sau seat tube-ului, ci și la lungimea chianstay-ului, a reach-ului și așa mai departe. Așadar, noua gamă entry și mid (din care face parte și Attention-ul), vine cu un cadru proiectat mai mult pentru stabilitate decât pentru agilitate. Lucru care s-a dovedit și pe traseu.

Cadru/Pe traseu

Attention-ul nu va fi deloc greu de recunoscut. Verdele aprins va sări imediat în ochi, iar cadrul este de generație nouă, cu unele cabluri trase prin interior, urechi mai compacte și prindere pentru etrier dispusă pe chianstay. Acestea sunt în general și cele mai mari diferențe față de modelul anterior, cei de la Cube aducând gama la zi. În continuare însă, pe cadrul lui Attention există prinderile de portbagaj, un alt indiciu că în acest segment nu se pune accentul pe sportivitate, ci mai mult pe latura recreațională a sportului.

Iar Attention reușește să fie o bicicletă recreațională așa cum te-ai aștepta: este foarte stabilă, nu doar datorită roților de 29 de inch, ci și datorită chainstay-ului lung, de 450mm. Unghiul headtube-ului este amplasat la 69 de grade, rezultând în și mai multă stabilitate dar oferind totodată și posibilitatea de a aborda coborâri mai abrupte în siguranță, în special de către cei mai puțin experimentați. Ghidonul cu o lățime de 700mm se încadrează de asemenea în preferințele noastre și își aduce contribuția la un control crescut.

În ceea ce privește seat tube-ul, acesta se încadrează în standard, cu cele 73.5 grade ale sale, oferind o poziție bună pe cățărări. Un alt avantaj al geometriei pentru care a optat Cube este faptul că roata de față nu se va ridica de la sol, indiferent de cât de abruptă este urcare. Am ales un traseu clasic de maraton pentru această bicicletă, cu pasaje tehnice, pentru că echiparea este suficient de potentă încât să ne permită. Greutatea de 13.4 kg este rezonabilă și nu-și va face resimțită prezența nici după mai multe zeci de kilometri de pedalat.

Cadrul cântărește 2.18 kg, în dimensiunea M, o valoare plasată imediat sub media segmentului. Rigiditatea este însă peste această medie (111.6 Nm/grad) și vine ca o consecință a faptului că cei de la Cube au preferat să construiască un cadru mai solid și totodată mai greu, care să fie potrivit și persoanelor cu greutate, decât unul ușor cu o rigiditate torsională mai mică. Sau cel puțin, asta este explicația mea.

În ceea ce privește finisajul, nemții au temele făcute ca de obicei: suduri de calitate, culori nebune și o vopsea lucioasă sunt standard în cazul bicicletelor Cube. Două prinderi pentru bidoane sunt de asemenea prezente pe cadru, una pe seat tube și cealaltă pe downtube.

Echipare

În cadrul echipării primești strictul necesar pentru o cursă cât mai confortabilă. O să încep cu furca, Rock Shox 32, cu o cursă de 100mm și susținută de un cartuș de aer, care oferă multiple posibilități de reglaje, precum Lock-Out de pe ghidon, viteza de revenire sau presiunea, astfel încât s-o poți adapta nevoilor tale. Lucrează relativ sensibil pe denivelările mici și înghite cu mare plăcere șocuri mici și medii, fără a se face remarcată în vreo privință anume.

Sistemul de transmisie pe de altă parte este de asemenea susținut de componente mid-level, Shimano Deore, la nivelul manetelor, schimbătorului de foi și angrenajului de tip Hollowtech II și de o componentă high-end, mai precis un schimbător de pinioane Shimano XT. Cum am fost mereu pentru omogenitatea componentelor din aceeași gamă, pot spune că toată gama Deore de la acest nivel își face treaba foarte bine, fiind suficient de rapidă și de ușoară, singura remarcă fiind legată de schimbătorul de pinioane, care deși provine din gama XT, nu beneficiază de tehnologia Shadow Plus, care mai atenuează din bătăile lanțului pe coborâre. Altfel, rapoartele oferite de sistemul 3×10 sunt arhi-suficiente, pentru orice fel de tip de traseu.

Cei de la Cube au economisit însă la capitolul frâne, dotând bicicleta cu frânele entry-level din gama M355 de la Shimano, ambele cu discuri de 160mm. Nu doar că discul de față este subdimensionat pentru persoane cu o greutate mai mare de 70 de kg, însă performanțele lasă de dorit: fading-ul este prezent pe coborârile lungi, maneta nu este foarte ergonomică și funcționează pe principiul on-off, fără a oferi prea multă modulație.

Tot la capitolul economie pot încadra foarte ușor și anvelopele, care provin de la Schwalbe, modelul Smart Sam. Active Line reprezintă segmentul de bază al producătorului de anvelope, iar produsele din această gamă sunt în general grele, nu sunt pliabile și oferă o aderență ceva mai redusă. În schimb, roțile sunt dotate cu butuci Shimano din gama Deore și cu jante duble, însă nu reușesc să cântărească mai puțin de 5 kg. Unul din factori sunt anvelopele, care sunt de altfel grele.

Concluzie

Cube Attention SL este un hardtail 29er foarte stabil, o abordare un pic diferită a segmentului de către Cube. Asta înseamnă că manevrabilitatea este mai simplă pentru începători și cu siguranță îi va scoate din situații dificile mult mai ușor. Nu este o bicicletă agilă, iar pe cățărări unii concurenți se descurcă mai bine, însă per total, ne bucurăm să vedem inițiative diferite și nu doar aceleași cifre standardizate pentru unghiurile cadrului. Cu echiparea standard face față cu brio concursurilor pe plat sau pe munte, cu mențiunea că frânele și anvelopele ar trebui schimbate dacă te decizi să abordezi trasee mai dificile.

Date relevante

Greutate totală: 13.38 kg
Greutate cadru: 2.181 grame
Greutate roți*: 5.064 grame
Greutate furcă: 2.305 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj: 880 grame
Rigiditate headtube: 111.6 Nm/grad
STW**: 51.1

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country/Recreațional
Pe urcări: 6/10
Pe coborâri: 8/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma