A trecut ceva timp de la ultimul contact cu o bicicletă Corratec, iar de data aceasta am strâns de ghidonul unei biciclete din gama entry-level, modelul X-Vert Motion 2013. Prețul atractiv a fost cel care ne-a împins să cerem această bicicletă la test și am vrut să ne convingem de potențialul ei pe potecile de pădure. Sau poate că este la fel de potrivită și pentru munte?
Cadru/Pe traseu
De calitatea cadrelor Corratec ne-am convins deja din trecut, dar trebuie menționată o particularitate: utilizarea unui gât oversize, de 1.5 inch, are menirea de a imprima o rigiditate mai mare în zona headtube-ului, adică acolo unde contează. Cadrul lui X-Vert Motion are o rigiditate de 93.3 Nm/grade și un indice STW (Stiffness-to-Weight) de 49.6. Din prima valoare înțelegem că acest cadru exprimă media valorilor obținute până în prezent. Această valoare raportată la greutatea cadrului nu este însă impresionantă. Și dacă tot am adus vorba de greutate, cadrul din aluminiu 6061 (de 16 inch) a pus pe cântarul nostru digital 1.882 de grame, o valoare cât se poate de decentă.
Pe traseu bicicleta este cooperantă la schimbările de direcție și mizează pe caracteristicile clasice: unghi de 71 de grade pentru headtube și de 73 de grade pentru seattube. Din păcate, nu este ajutată prea mult de poziția înaltă a ghidonului, pierzând mult din presiunea exercitată pe roata de față. Astfel, nu poți să te arunci în viraje cu inima deschisă, ci să le abordezi cu moderație, obținând totuși un răspuns decent din partea direcției. Până una alta, trebuie ținut cont și de faptul că X-Vert Motion nu se vrea a fi o bicicletă pentru curse ci mai degrabă una pentru ture recreaționale.
Cablurile sunt trase pe sub țeava superioară, iar prinderile pentru bidon și cele pentru portbagaj sunt la datorite. În ceea ce privește calitatea cadrului, pot spune că atât sudurile cât și calitatea vopselei pot satisface și cele mai premium pretenții. Și pentru a adăuga și mai multă valoare bicicletei, cei de la Corratec și-au luat treaba în serios și au montat pe headtube o siglă în relief, completată de anul apariției mărcii, 1990.
Echipare
La nivelul sistemului de transmisie (3×9) tronează două schimbătoare din gama mid-level Deore. Cel de pinioane utilizează în plus tehnologia Shadow, cu o construcție compactă, care nu depășește gabaritul cadrului, fiind astfel mai puțin expus la lovituri. Schimbă așa cum o face orice Deore, cu o precizie și o rapiditate care va satisface orice persoană ce nu are așteptări de high-end. La fel de valabil și pentru schimbătorul de foi. Manetele schimbătoarelor provin din gama entry-level Alivio și desigur că am fi preferat ca și acestea să facă parte tot din gama Deore.
Furca, RST Gila ML oferă o cursă de 100 de mm și cum menționam și în testele anterioare, oferă un confort decent. Însă dacă te avânți pe porțiuni cu multiple denivelări, așa cum am făcut noi, aceasta devine ușor depășită de situație și poți uita de termenul performanțe. Greutatea acesteia este de 2.18 kg, în condițiile în care este dotată și cu funcția de Lock-Out (blocaj). Gâtul furcii este însă de 1 1/8 inch, cuvetele fiind cele care ajută ca furca să se potrivească la fix. Și din această cauză, doar cuveta superioară și cea inferioară, ce vin montate pe gâtul cadrului, cântăresc 80 de grame!
Ghidonul este suficient de lat, 660 mm, dar relativ subțire, ceea ce nu mi-a imprimat neapărat un sentiment de siguranță.
În ceea ce privește frânele, bicicleta este dotată cu modelul HDC-300 de la Tektro, un set de stoppere mai degrabă pentru teren drept decât pentru coborâri. Evident, după ce-și fac rodajul, oferă o putere decentă pe coborâri, însă nu te aștepta la performanțe remarcabile și încearcă să eviți porțiunile foarte lungi de coborâre cu ele acționate.
Roțile sunt solide, cu jante cu pereți dubli, provin de la brand-ul propriu celor de la Corratec, ZZYZX, modelul Cross Attack 3.0, care împreună cu anvelopele Continental X-King de 2.2 (talon sârmă), cântăresc 5.02 kg. Valoarea nu este mică, dar cu toate acestea este mai mică decât cea înregistrată pe unele biciclete mid-level. Așadar, nemții au făcut o treabă bună la capitolul roți.
Concluzie
Corratec X-Vert Motion este o bicicletă care reușește să te țină în mișcare prin păduri sau pe câmpuri, o alegere bună raportată la costul de achiziție pentru teren plat, fiind de asemenea o alternativă pentru concursurile organizate la șes. Pentru traseele dificile de munte, am câteva rețineri: poziția înaltă a ghidonului (orientată către confort), frânele slabe și furca ce nu mai poate face față imediat ce denivelările devin succesive și mari. Dacă ești de părere că furca nu mai oferă suficient confort pe traseul abordat, mai ai opțiunea de a mai scoate din presiunea anvelopelor cu balonaj mare.
Cântărește 14.04 kg și este clar că pentru începători nu va fi o plăcere să urce pante lungi și abrupte, dar cu toate acestea, are câteva avantaje clare în fața unor biciclete semnficativ mai scumpe: calitatea cadrului și a finisajelor, greutatea totală și greutatea roților. Și cu voia voastră, paleta inspirată de culori.
Date relevante
Greutate totală: 14.04 kg (cu pedale, din care pedalele 450 grame)
Greutate cadru: 1.882 grame
Greutate roți*: 5.022 grame
Greutate furcă: 2.186 grame
Lățime ghidon: 660 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.263 grame
Rigiditate headtube: 93.3 Nm/grad
STW**: 49.6
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Cum se poate corecta pozitia orientata spre confort? O pipa mai lunga si anume de 100-110 mm si un ghidon mai lat? Am folosit bicicleta sezonul asta la 5-6 concursuri si vreau sa imbunatatesc la ea cate ceva. Cadrul as vrea sa-l pastrez...In rest, vreau sa schimb furca, franele, eventual angrenajul. Merita investiti niste bani pe baza cadrului?
Multumesc pentru raspuns. M-am lamurit. O zi buna
Este versiunea în engleză a FreeRider.ro. Întru lămurire: http://www.bike-advisor.com/about-bike-advisor
Voi doar traduceti articolele de pe bike-advisor sau testati cu adevarat bicicletele? Intreb pentru ca vad ca pozele si articolele sunt indentice.
Eu zilele astea voi cumpara una din ele. Nu mai am rabdare pana atunci, vreau sa rup pedala in doua :)
Va urma testul cu Rockrider 8.0 la începutul lunii viitoare.
Ce sa aleg intre aceasta si rockrider 8.0 de la decathlon?
@ Andrei , intoarce pipa invers.
"Pentru traseele dificile de munte, am câteva rețineri: poziția înaltă a ghidonului (orientată către confort)"
Cam care ar fi solutia in acest caz?
Haha, ce frumos, exact noua mea bicicleta, cumparata acum 5 zile. Se comporta exceptional!