Categorii: Biciclete pliabile

Test – Strida EVO 18”

Pedalatul urban implică necesitatea utilizării unei biciclete specifice pentru acest tip de mediu. Evident, putem folosi și un mtb sau cursieră pentru a merge de acasă la serviciu sau la o întâlnire în oraș, dar ar fi la fel ca atunci când mergi cu mașina de teren prin oraș sau cu un kit-car. Merge, dar parca nu se leagă.

Bicicletele de oraș vin în toate formele și mărimile, iar Strida este una dintre cele mai nonconformiste biciclete urbane. Triunghiul cadrului o face să fie ușor de recunoscut însă îi oferă și avantajul unei plieri eficiente.

Strida EVO este practic un upgrade de la Strida 5 sau LT despre care am vorbit deja. Bicicleta este ușor de folosit însă, întrucât folosește puține părți, design sau tehnologii standard, durează puțin până o înveți, să o folosești eficient și să o apreciezi cu adevărat. Însă dacă ai prins microbul, poți deveni dependent.

Am fost tentat inițial să o compar cu cele mai scumpe biciclete pliabile de pe piață, cu Brompton spre exemplu. Mi-am dat seama însă destul de repede că o astfel de comparație nu se prea poate face. E ca și cum ai compara un Koenigsegg cu un Porche. Amândouă sunt mașini sport performante, dar în timp ce Porche este ceva obișnuit, Koenigsegg este cu totul special. La fel și Strida EVO.

Modelul de față este EVO mulțumită schimbătorului de viteze în special. Acesta este integrat în butucul pedalier și funcționează într-un mod interesant și rar întâlnit pe biciclete. Pentru a schimba cele 3 viteze trebuie să pedalezi puțin în spate, cam o jumătate de cursă. Simți la picior un clic și viteza e schimbată. Poți schimba și mai multe viteze pedalând de mai multe ori înapoi din pedale.

Faptul că modelul EVO dispune de 3 viteze este un mare avantaj. Am încercat în paralel și o Strida normală cu o singură viteză. Din păcate viteza obținută era mult prea mică pentru gustul sau nevoile mele. Așadar cele 3 viteze disponibile la EVO reprezintă o adiție binevenită. Faptul că această „cutie de viteze” este produsă de Sturmey Archer reprezintă o garanție în plus a calității.

Transmisia este de asemenea, modernă. Vorbim aici de curea în loc de lanț. Avantajele unei astfel de transmisii sunt evidente în oraș, unde suntem mai tot timpul îmbrăcați cu pantaloni lungi și mai rar cu lycra. Garantat nu îți vei murdări hainele. Iar asta și mulțumita faptului că foaia oferă protecție la rândul ei.

Plierea unei Strida EVO este ceva special de asemenea. Nu se pliază la fel ca o pliabilă clasică, însă după pliere dimensiunile sunt acceptabile. Forma finală oferă avantaje, dar rezulta și câteva dezavantaje.

Avantajele sunt destul de clare. Faptul că bicicleta poate fi mișcată pe roțile ei în timp ce e pliata reprezintă un bonus. Dacă trebuie să intri din strada într-un bar poate nu ți se pare cine știe ce însă dacă ești la metrou spre exemplu, ajutorul faptului că o poți împinge pe roți și nu căra în mână ca pe-o geantă, este mult benefic.

Plierea în această formă atipică este folositoare și când o păstrezi acasă sau ești la serviciu. Poate nu va încăpea cu totul sub birou însă o poți păstra vertical într-un loc mult mai îngust decât cel ocupat de o pliabilă clasică. Bicicleta permite inclusiv plierea pedalelor și a ghidonului fapt care o face să fie mai îngustă decât alte biciclete din același segment.

Tot la acest capitol, plierea este fantastic de facilă. Da, este nevoie să ții minte niște pași, dar după ce treaba devine rutină plierea devine o joacă.

O altă particularitate a bicicletelor Strida este faptul că roata față și spate se prinde de cadru într-un singur punct. Butucul este de tip „Lefty” așa cum întâlnim la unele biciclete Cannondale. Deși poate e mai dificil de demontat un astfel de butuc în caz de pană, nu va fi nevoie să faci această manevră întrucât anvelopa o poți da jos de pe jantă fără să mai scoți roata.

Pe stradă bicicleta am simțit-o bine sub mine. Inițial nu stăteam prea bine, însă chiar și cu această geometrie deosebita Strida EVO oferă câteva reglaje. Poți mișca șaua mai în față sau mai în spate și de asemenea sus și jos. La 178  cm cât am, a trebuit să ridic șaua la maxim și să o dau în spate tot la maxim. Poziția obținută a fost bună. Bicicleta a fost testata și de o ciclistă cu înălțimea de 159 cm. Pentru ea șaua a fost dată la maxim jos și maxim în față. De asemenea poziția obținută a fost bună. Așadar notă maximă pentru Strida EVO la capitolul „potrivire” sau adaptabilitate.

Reglarea șeii pe verticală este specifică modelului EVO mulțumită sistemului „quick release” cu care este dotată. În timp ce la celelalte modele trebuie să demontezi niște șuruburi, la EVO ai două siguranțe pe care le desfaci ușor dacă ai nevoie să reglezi rapid înălțimea șeii. Pentru a mișca șaua față-spate, dispui de o cheie inclusă pe care o găsești într-un locaș special sub șa.

Cât privește manevrabilitatea, Strida EVO pare a fi „prea” manevrabilă. Inițial a dat impresia de instabilitate însă așa cum spuneam la început, odată ce-o înveți această bicicletă poate deveni cel mai bun prieten urban al tău. Ghidonul nepliat are o lățime de 13 cm, o dimensiune mică însă folositoare în traficul urban. Te poți strecura ușor printre mașini în trafic.

Strida EVO este echipată cu frâne pe disc, ceva ce nu vezi prea des la pliabile. Acestea sunt personalizate cu logo Strida și funcționează foarte eficient în ciuda discurilor de mici dimensiuni. Pentru deplasarea urbană Strida EVO este echipată și cu aripi și portbagaj. Aripile sunt cât se poate de utile pe ploaie sau carosabil ud în timp ce portbagajul, care poate susține până la 10 kg, se poate dovedi folositor în multe situații.

Nu în ultimul rând de menționat este și cricul care vine ca echipare standard. Și acesta este util de multe ori în oraș când lăsăm bicicleta nesupravegheată, dar asigurată cu antifurt.

Greutatea bicicletei Strida EVO este de 12,8 kg, o greutate destul de mare pe care însă din fericire nu trebuie să o cari în întregime când bicicleta e pliată, mulțumită sistemului special de pliere și deplasare pe roțile proprii. Însă când vorbim de greutate trebuie să vedem ce mai există pe piață la acest capitol. Observăm că sunt biciclete mai ușoare însă la preț mult mai mare.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

2 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

6 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma