Dahon Jetstream P8

Dahon isi are radacinile in Los Angeles, California si produce biciclete inca din 1982. Asadar, un producator de traditie cu peste 700 de angajati a carui biciclete sunt vandute in peste 30 de tari. Aceasta mica introducere era necesara pentru a intelege mai bine despre ce fel de produs vorbim. Si iata, am avut ocazia sa testam o bicicleta pliabila Dahon Jetstream P8 timp de 2 saptamani in mediul urban, acolo unde orice bicicleta s-ar simti cel mai bine : Olanda.

Aici a atras si foarte multe priviri, deoarece iesea complet din peisajul impus de bicicletele inalte city bike cu roti de 28″. Amsterdam-ul a fost singurul oras in care am intalnit persoane interesate de aceasta bicicleta : ne-au intrebat care sunt costurile si de unde poate fi achizitionata.

Trebuie sa precizez ca Dahon Jetstream P8 a fost prima bicicleta pliabila pe care am pedalat zambind. Si asta nu doar datorita faptului ca am pedalat in Olanda ci datorita confortului pe care-l ofera aceasta bicicleta. Defapt, acesta este si marele sau atu in fata altor biciclete pliabile.

Modelul Jetstream P8 se incadreaza in categoria „Urban Performance Bikes” a bicicletelor Dahon. Echiparea este foarte buna pentru o pliabila, fiind surclasata doar de modelul Jetstream EX.

Cadru / Aspect

Cadrul lui Jetstream este realizat din aluminiu 7005 (double butted), pe scurt, suficient de rezistent pentru un rider de pina la 105 kg. Vopseaua si sudurile sunt la nivel inalt, adica exact asa cum ne asteptam de la un producator de traditie.

Daca discutam despre procesul de pliere al bicicletei, acesta se desfasoara rapid (sub 20 de secunde) Jetstream-ul capatand o forma compacta in dimensiunile 29 x 83 x 66 cm. Suficient de compacta incat sa intre fara probleme in portbagajul unui autovehicul din clasa compacta sau chiar pe bancheta din spate a acesteia. Bicicleta se pliaza in 3 pasi simpli : plierea ghidonului, a cadrului si coborarea tijei de sa (sau plierea pedalelor daca este necesar). Manetele folosite pentru pliere sunt plasate intuitiv, deci nu va fi necesar sa citesti manualul de utilizare ca s-o poti compactiza.

Aspectul este destul de purist, iar pentru unii forma va necesita obisnuinta. Nu seamana cu ceea ce vezi zilnic prin oras, insa aceasta forma a fost gandita pentru o rezistenta sporita. Teava in diagonala, care face legatura intre teava seii si teava cadrului, este utila atunci cand transporti bicicleta dar enervanta atunci cand vrei sa urci sau sa cobori de pe bicicleta, deoarece se intampla s-o mai agati cu piciorul.

Furca este un alt element ce confera un aspect special bicicletei. Este proiectata de catre cei de la German A, modelul Kinetix Q. Daca pe denivelari mici aceasta nu ne-a lasat impresia ca s-ar obosi prea mult sa amortizeze socurile, la borduri sau pe denivelari puternice si-a luat revansa. In practica, este o furca destul de rigida care trebuie „muncita” pentru a da rezultate. Continuand linia „futurista” a furcii, frana de fata a fost montata in spatele acesteia si nu in fata asa cum erai obisnuit sa vezi pina in prezent. O solutie care permite functionarea nestingherita a furcii, dar ca feedback sau forta de franare nu este nicio diferenta fata de o pozitionare clasica.

Un alt atu al formei usor bizare este dat de pozitionarea angrenajului. Montat mai sus, aceasta ofera o garda la sol mai mare. Suficient de mare pentru mediul urban.

Echipare

Majoritatea componentelor cu care este echipat Dahon Jetstream P8 sunt clasate peste medie. Schimbatorul de pinioane Sram X.7 este conectat la o maneta de tip grip shift Sram 3.0 Comp. Schimbarile se fac rapid si in liniste deplina, doar ca actionarea shifterului necesita obisnuinta : in mod normal, esti obisnuit sa-l rotesti catre in spate pentru a schimba intr-o treapta superioara. In cazul de fata insa, trebuie sa-l actionezi in directie opusa.Pozitia schimbatorului de pinioane este destul de joasa si va trebui sa fii foarte atent atunci cand sprijini bicicleta sau cand treci pe langa borduri, deoarece exista riscul sa-l zgarii.

Mansoanele si saua provin de la Biologic si sunt gandite pentru confort. Chiar si dupa 8 ore de pedalat, nu am resimtit dureri la nivelul spatelui si nici la nivelul mainilor. Mansoanele Biologic sunt mai late decat cele obisnuite, aceasta caracteristica traducandu-se printr-o ergonomie crescuta.

Amortizorul pentru partea din spate provine de la X-Fusion. Nu se numara printre cele mai stralucite „shock”-uri pentru biciclete, insa pentru Dahon Jetstream acesta isi face foarte bine treaba. Pozitionarea acestuia, intre bascula si teava seii dar si utilizarea unui singur pivot pentru sistemul de amortizare il obliga sa „incaseze” direct, toate denivelarile de pe asfalt sau de pe drumurile de pamant.

Asadar, poti utiliza Jetstream-ul si pe drumuri de padure usor denivelate, aceasta descurcandu-se bine chiar si la trecerea peste radacini. N-o sa te incante prea mult anvelopele pentru acest tip de traseu, dar pe asfalt au viteza de rulare excelenta. Aceastea provin de la Schwalbe, modelul Marathon Racer in formatul 20 x 1.5.

La capitolul frane nu am fost impresionati de felul in care V-Brake-urile Kinetix reusesc sa opreasca bicicleta dar nici nu am fost dezamagiti. Forta de franare este aceeasi ca la majoritatea bicicletelor pliabile testate si se pare ca producatorii nu pun in general foarte mare accent pe acest aspect. Important este ca bicicleta sa opreasca in timp si nu foarte brusc. Manetele de frana, Avid FR5 au o aderenta foarte buna si sunt bine clasate din punct de vedere calitativ.

Un gadget foarte cool instalat pe bicicleta se ascunde chiar in tija de sa, pe care vei remarca mesajul „Pump inside„. Acolo este localizata o pompa, foarte utila atunci cand pierzi presiune din anvelope.

Concluzie

Dahon Jetstream P8 este o bicicleta pliabila, foarte confortabila construita cu un cadru si cu componente solide. Latura practica se afla de la sine inteles, la cote maxime, fiind o bicicleta pliabila, foarte usor de transportat, depozitat si utilizat. Indeplineste toate calitatile unei biciclete ce tinde spre gama high-end.

In cele doua saptamani Dahon-ul a parcurs aproximativ 50-60 de km pe zi. Tinand cont de faptul ca in Olanda sunt piste de biciclete peste tot, parcurgi foarte multi kilometri fara sa bagi de seama. Nu ne-am confruntat cu nicio problema iar randamentul a fost pe masura.

Cum ziceam si mai sus, forma lui Jetstream P8 este un capitol cat se poate de subiectiv. Daca-ti place, te va recompensa din plin cu calitatile ei. Insa exista un aspect care ti-ar putea da de gandit : costul de achizitionare este destul de ridicat, acesta plasandu-se undeva in jurul sumei de 5.000 de lei.

Te invitam in continuare sa urmaresti galeria de mai jos, cu fotografii din Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, Scheveningen (Haga), Ulm (Germania) si alte locatii din Olanda.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma