Avid Elixir 5 (2012)

Dacă Avid Elixir 7 este concurent direct pentru Shimano SLX iar Elixir 3, concurentul lui Deore, cine este corespondentul japonez al frânelor Elixir 5? Undeva la mijloc aș spune, flancat de SLX și de Deore. Din gama Avid, Elixir 5 au păstrat cel mai simplu design, cu o manetă de mici dimensiuni datorită tehnologiei Taperbore, ce contribuie din plin la dimensiunile compacte.

Timp de 1 lună, am parcurs cu Elixir 5 diverse trasee montane, ca într-un final să-și dea examenul final pe tarseul de downhill de la Tare ca Piatra. Probabil unul dintre cele mai potrivite pentru a testa capacitatea acestor frâne.

Analizându-le la modul general, remarc faptul că Avid încă nu oferă o manetă la fel de ergnomică precum cea de la Shimano, însă este suficient de lată încât să simți c-o apuci cu încredere. Pe de altă parte, nici aderența în capătul manetei și nici ușurința în acționare nu amenință poziția omologului japonez. În schimb, oferă o modulație bună, cu putere ce poate fi ușor controlată.

Ambele discuri livrate au fost de 180 de mm. Noile HS1 arată mai bine decât G3CS pe care-l succedă, oferă o durată mai mare de viață plăcuțelor de frână și nu mai sunt atât de zgomotoase. Fapt pe care l-am remarcat anul acesta și în cazul frânelor Elixir 3, dotate cu același disc.

Limitele și le arată după coborâri lungi și abrupte cu un ușor fading al frânei de față și mai multe vibrații trimise către ghidon. Inevitabil, apar și sunetele de frecare. Discul de 180 de mm scapă turma, deoarece dimensiunea nu-i permită să se încingă extrem de puternic, căldura având suficient spațiu să se disipeze. Întotdeauna se poate mai mult, iar pentru astfel de situații poți opta pentru un disc HSX cu spider.

Instalarea și reglajul se fac foarte simplu, chiar mai simplu decât la orice alt sistem de frânare. Practic, dacă te poate ajuta cineva să apese maneta de frână în timp ce tu strângi șuruburile de prindere, treaba este rezolvată. Da, atât de simplu, fără să poziționezi etrierul cu mâna. Un sistem de adoptat și de către ceilalți producători de frâne.

Reach adjust este prezent pe noile Elixir 5 și poți regla distanța de la levier la ghidon cu ajutorul unui imbus de 2.5. Manetele pot fi foarte facil montate pe ghidon, beneficiind de două șuruburi de prindere și eliminând procesul dureros de a scoate manșoanele și manetele schimbătorului. La livrare, conducta de spate avea mai mult lichid în ea, de aceea cursa manetei era foarte scurtă iar revenirea acesteia, anostă. Am îndepărtat puțin lichid de frână prin desfiletarea șurubului de pe manetă, iar lucrurile au mers așa cum trebuie: puterea maximă de frânare era obținută undeva după mijlocul cursei, adică suficient încât maneta să nu-mi prindă degetul.

Pe scurt, recomand frânele Elixir pentru orice bicicletă de munte, atât timp cât discutăm de Cross Country, Maraton sau chiar Enduro. Poate că iubitorii de Cross Country sunt mai pretențioși atunci când vine vorba de greutate, dar chiar și cu un disc de 180 de mm, Elixir 5 cântăresc 443 de grame, o valoare, să spunem, acceptabilă. Dacă ești adeptul sporturilor extreme, te sfătuiesc să iei în vizor noile Avid Code R.

Manetă, etrier și conductă: 259 grame
Disc HS1 180 mm: 134 grame
Adaptor pentru 180 mm cu șuruburi: 38 grame
6 șuruburi de prindere: 12 grame

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • "Doi stropi" erau cuvintele cheie. Atat am scos si acum e totul cum trebuie. Mersi, Freerider :)

  • Nu foarte mult. Greu de explicat... doi stropi. Vezi sa ai un servetel sau o carpa sa stergi bine de tot maneta deoarece lichidul de frana DOT este corozov si ataca vopseaua. Sa te speli pe maini apoi. Scoate foarte putin, strange surubul la loc si incearca frana. Repeta pina obtii rezultatul dorit. In cazul nostru a fost vorba de o cantitate foarte mica, am desfacut surubul doar 1 data.

  • Am aceeasi problema cu frana de spate, cursa mica la maneta, placute f apropiate de disc. Cum ai scos lichid din conducta? Doar desfaci surubul de la maneta si lasi sa curga? Cat anume?

  • "Noile HS1 arată mai bine decât G2CS pe care-l succedă, oferă o durată mai mare de viață plăcuțelor de frână și nu mai sunt atât de zgomotoase. Fapt pe care l-am remarcat anul acesta și în cazul frânelor Elixir 1 și Elixir 3, dotate cu același disc."

    Rotorul HS1 inlocuieste G3CS, nu G2CS.
    Elixir 1 inca folosesc G2CS.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

3 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma