SR Suntour XCM 27.5 HLO 2018 – review, service și funcționalitate

Cezar Băjenaru (Ace of Spanners//PlanetBike) revine anul acesta cu o serie de articole legate de cele mai utilizate furci de pe piață. Fie că este vorba despre durabilitatea lor sau service, Cezar a văzut multe astfel de exemplare, așadar vine cu o părere obiectivă și pertinentă, săptămâna aceasta despre Suntour XCM 2018.

Ultima dată cand ne-am apucat de scris articole v-am promis si o serie de review-uri cu și despre furci. Intr-un final am reușit să ne apucăm de ele și sa vă oferim informații cât mai relevante despre aceste produse de care cu siguranță sunteți foarte curioși. Ce ascund ele pe interior? Ei bine, să începem cu SR Suntour XCM 27.5 HLO.

Foto: Ace of Spanners

Specificații tehnice

Dimensiune furca: 27.5
Cursa: 100mm sau 80mm (100 modelul de fata)
Diametru tuburi (upper): 30mm
Greutate: 2730 grame pe cantarul nostru (2738g la producator)
Prindere roata: Quick Release 9mm
Material Steertube: Otel
Tip Steertube: 1/1/8 Inch (drept)
Diametru maxim disc: 180mm
HLO – Hidraulic Lockout

Provenind din gama joasa de MTB a furcilor Suntour, modelul XCM vine dotat cu un simplu blocaj pe care il rotesti cu mana pentru a bloca furca, acesta aflandu-se pe partea dreapta a furcii. Pe partea stanga, in interior, vom gasi arcul impreuna cu un elastomer, iar la exterior butonul extern de reglare a tariei arcului. Practic daca ai intre 55 si 80 kg ar trebui sa iti poti gasi un setare decenta prentru greutatea ta, evident respectand procentajul de 25-30% (SAG-ul) de cursa comprimata sub greutatea ta (pozitie normala in picioare pe bicicleta).

Foto: Ace of Spanners

Constructia furcii

Partea de sus a furcii, numita Upper in engleza, reprezinta ansamblul dintre gatul furcii, pod-ul furcii si tuburi. Tot in aceasta parte a furcii locuieste arcul impreuna cu cartusul de ulei. Fiind una din cele mai ieftine furci pe piata materialele folosite par a fi de calitate insa nu sunt deloc cele mai usoare. Gatul furcii este din otel la fel cum sunt si tuburile. Podul este construit din aluminiu, avand o forma destul de robusta.

Cartusul hidraulic (butonul albastru din dreapta) este raspunzator pentru blocajul furcii. Acesta inchide sau deschide un circuit prin care uleiul trece atunci cand comprimi furca. Din pacate acest model nu are reglaj hidraulic de viteza de revenire (Rebound). Tot rebound-ul il suporta arcul de pe tija (alba) care se afla pe partea stanga impreuna cu arcul mare (taria furcii).

Performante

Tuburile fiind cromate aluneca frumos pe bucse. Pentru 2019 Suntour a anuntat ca toate furcile lor vor avea bucse teflonate similare cu cele utilizate de RockShox si Fox si vor renunta la cele de plastic pe care le-au folosit pana acum (vezi poza). Aceasta miscare va aduce o crestere mare in ceea ce priveste performantele, iar jocurile grosolane pe care multi dintre voi probabil ca le-ati observat de-a lungul timpului vor fi reduse semnificativ.

Foto: Ace of Spanners

Pana in 2018 inclusiv, toate furcile din gama joasa de la Suntour au avut aceste bucse din plastic dintr-o bucata, care din pacate nu ofereau o alunecare foarte lina. Apropo, tuburile cromate sunt cele care aluneca poate cel mai bine dintre toate daca anumite conditii sunt respectate (ulei, material bucse si tolerante).

Foto: Ace of Spanners

Durabilitate si service

Calitatea simeringurilor a tot crescut de asemenea in ultimii ani. Acestea au arcuri de pretensionare a buzei la exterior cat si la interior spre deosebire de cele din anii trecuti, pe langa care trecea apa si murdaria cu mare usurinta.
La pretul de 330 ron este o furca cel putin decenta ca si performante. Partea mai rea este greutatea.
Servisarea se poate realiza relativ usor, doar cu o tubulara de 10mm, o vaselina cat mai fina si cateva solutii de curatare care nu distrug plasticul si cauciucul. Cartusul hidraulic nu il vei putea demonta deoarece este inchis (sertizat) la fel ca si telescopul de la haionul masinii tale. In cazul unor defectiuni va trebui inlocuit.

Material redactat de către Cezar Băjenaru // Ace of Spanners // PlanetBike

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Cartusul hidraulic, fiind umplut cu ulei , nu actioneaza si el ca o ''frana'' la revenirea prea brusca a arcului, constituind un rebound cu setare fixa fara posibilitatea evidenta de reglaj ???

  • Unde se pot cumpara bucse :Pentru 2019 Suntour a anuntat ca toate furcile lor vor avea bucse teflonate similare cu cele utilizate de RockShox si Fox si vor renunta la cele de plastic pe care le-au folosit pana acum.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma