Revizia furcii Suntour XCM

Acest articol este primul dintr-o serie dedicată reviziilor furcilor pentru biciclete. Fie că este vorba de furci pe arc sau pe aer, din timp în timp, acestea au nevoie de o revizie capitală pentru a funcționa corespunzător. Dacă ești de părere că te poți descurca și mai ales, dacă ai sculele necesare, poți încerca să le rezolvi singur, urmărind sfaturile de mai jos, pas cu pas.

FreeRider.ro nu-și asumă nicio responsabilitate pentru eventualele daune care pot apărea în momentul dezasamblării furcilor. Persoanele fără experiență sunt avizate să trimită furcile către service, pentru o revizie. De asemenea, este foarte bine de știut că prinderea deficiatră a brațelor sau a unor componente, poate duce la dezasamblarea furcii în mers și poate produce accidente foarte grave sau chiar moartea celui care o folosește.

Acum că lucrurile sunt lămurite, să începem cu primul pas al reviziei furcii Suntour XCM.

Scule de care vei avea nevoie: ciocan de cauciuc, cheie fixă de 10, șurubelniță subțire, imbusuri, cheie Suntour, vaselină.

Mențiuni: brațul drept – vedere frontală a furcii, nu din poziția ciclistului.

Pasul 1: scoate comanda de Lock-out, care se prezintă sub forma unui capac. Folosește o șurubelniță de mici dimensiuni pentru a-l îndepărta (capacul este din plastic, nu trebuie forțat, trage din ambele părți).

Pasul 2: pune la loc sigur capacul și componenta care acționează Lock-Out-ul (plastic negru), apoi cu ajutorul aceleași șurubelnițe subțiri, scoate și inelul de pe interior (siguranța). Poziționează toate componentele în ordinea demontării pentru a-ți fi mai simplu la reasamblare.

Pasul 3: furcile Suntour utilizează o cheie specială pentru demontare.

Pasul 4: desfiletează prinderea din dreapta, cea cu Lock-Out-ul.

Pasul 5: desfiletează apoi prinderea cu comanda de Preload.

Pasul 6: scoate capacul Preload-ului și apasă pe brațe, astfel încât arcul să iasă la vedere.

Pasul 7: întoarce furca cu brațele în sus. Va trebui să utilizezi o cheie de 10 pentru a desface piulița care prinde cartușul. Repetă operațiunea și pentru celălalt braț.

Pasul 8: după desfiletare, ajută-te de un ciocan de cauciuc pentru a scoate cartușul. Lovește încet, dar repetat în segmentul filetat. Repetă, dacă este necesar, aceeași operațiune și pentru celălalt braț.

Pasul 9: acestea sunt componentele furcii Suntour XCM. Curăță bine toate componentele de vaselina rămasă. Nu demonta cartușul de Lock-Out sub nicio formă! În caz că este stricat, trebuie înlocuit. Se află sub presiune și te poate răni la demontare.

Pasul 10: scoate inelul de pe garnitura de cauciuc (simering). Important: pune-l direct pe brațul superior corespondent, pentru a nu-l pierde. Dacă uiți să-l introduci la reasamblarea brațelor, va trebui să desfaci furca din nou pentru a-l fixa în locul său! Producătorii recomandă înlocuirea simeringilor la fiecare revizie.

Pasul 11: aplică vaselina pe interiorul garniturii.

Pasul 12: aplică apoi vaselina pe parte filetată a cartușului.

Pasul 13: aplică vaselină pe arcul lung (cel cu elastomerul în interior).

Pasul 14: aplică vaselină pe filetele interioare ale coroanei cât și pe robinetul de Preload.

Pasul 15: aplică vaselină și pe filetul brațului de Lock-Out.

Pasul 16: pune în vârf elementul din plastic de pe brațul cu Preload-ul. Acesta asigură fixarea în brațul superior al furcii.

Pasul 17: introdu in brațul drept tija cu Preload-ul și Bottom Out.

Pasul 18: introdu arcul în brațul drept, pune robinetul de Preload apoi înșurubează-l cu mâna. Folosește apoi cheia specială pentru a-l strânge bine.

Pasul 19: introdu în brațul stâng cartușul de Lock-Out, până ce iese prin brațul inferior al furcii.

Pasul 20: strânge piulița în partea inferioară. Apoi cu cheia specială, strânge în partea superioară a brațului.

Pasul 21: inelul pentru prinderea garniturii ar trebui să se afle pe brațul superior al furcii, acolo unde l-ai pus după ce l-ai demontat. Prinde-l la loc peste garnitură.

Pasul 22: introdu siguranța în locul său.

Pasul 23: cu cât strângi șurubul mai tare, cu atât furca este mai rigidă când acționezi Lock-out-ul. Nu strânge până la capăt pentru că poți bloca furca complet!

Pasul 24: montează capacul de Lock-Out (prin apăsare), dar nu uita să introduci înainte și componenta care acționează Lock-out-ul (sub forma unui pin) și șterge bine furca de vaselina în exces.

După montaj lasă-te pe furcă de mai multe ori. Vei observa apariția unui exces de vaselină care trebuie mai apoi șetrs cu o cârpă.

FreeRider.ro nu-și asumă nicio responsabilitate pentru eventualele daune care pot apărea în momentul dezasamblării furcilor. Persoanele fără experiență sunt avizate să trimită furcile către service, pentru o revizie. De asemenea, este foarte bine de știut că prinderea deficiatră a brațelor sau a unor componente, poate duce la dezasamblarea furcii în mers și poate produce accidente foarte grave sau chiar moartea celui care o folosește.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut. Am o furca Suntour NCX care are 13 ani si are o problema cu cartusul de lock-out. E blocat. Exista vrep metoda sa il fac sa functioneze? Bicicleta a stat mult timp si cred ca fostul proprietar a lasat-o pe inchis. Multumesc frumos

    • Salut, de regula daca este blocat nu se mai poate face mare lucru. Maneta se misca din loc?

  • Eu am acasa o vaselina foarte buna, adusa din Germania dar este cu grafit. Nu este dedicata bicicletelor dar este pentru piesele in miscare de la masina (de genul planetare etc.). Ar fi in regula sa o folosesc pe aceea sau mai bine caut una "dedicata"? Mentionez ca furca este un SR Suntour XCT

    • Noi nu recomandăm folosirea altor uleiuri şi vaseline decât cele aprobate de producători. S-ar putea să meargă, s-ar putea să se strice furca mai rău sau de tot.

  • Salut. Am o furca SR SUNTOUR XTC. A fost blocata....am reusit dupa vreo 3 saptamani sa o deschid(era intepenita rau, am indoit o tija de fier incercand sa o deblochiez), si am observat ca unul din simeringuri era praf, e un simering mai mare. Dupa ce le.am scos, curatat, uns, furca a inceput sa joace foarte rau. Am tot cautat dar nu gasesc nicaieri simeringuri ptr aceasta furca. Ma puteti ajuta? Un shop, site?

  • Se poate inlocui capul care blocheaza furca cu unul sa-i zic automat ? Adica sa pot bloca / debloca furca de pe ghidon ...

  • La comentariul precedent ma refer la pasii 14 si "Pasul 15: aplică vaselină și pe filetul brațului de Lock-Out".

  • Super! Chiar cautam un articol pe aceasta tema. Nu am exact furca asta dar cred ca sunt similare.
    Am o singura indicatie: am vazut mai multe manuale de reparatie unde e indicata lubrefierea filetelor (chiar si a celor de plastic). Aceasta nu este necesara (chiar daunatoare in cazul componentelor supuse vibratiilor cum este furca bicicletei). Ansamblurile filetate nu se lubrifiaza decat in cazul in care se doreste dezasamblarea lor repetata (zilnica) sau in cazul in care sunt supuse ruginii (in cazul plasticului e exclus), altfel vibratiile le pot defileta, chiar mai mult, datorita impingerii arcului interior, filetul de plastic poate aluneca peste filet, caz in care intervine deteriorarea permanenta. Forta de frecare in cazul filetelor uscate este facuta cu un sens practic si nu trebuie distrusa prin lubrifiere.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

5 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma