Cum se demonteaza rulmentul?

Montarea sau demontarea rulmentului angrenajului sau al pedalierului este o operatiune care te poate ajuta in situatia in care descoperi un joc mai mic sau mai mare in angrenaj/pedalier. Cauza este in general invechirea rulmentului, care in urma unei exploatari mai intense prinde joc.


Trebuie insa sa identifici bine problema. Jocul poate surveni si de la unul din bratele pedalierului, trebuie doar sa verifici. Cum se face verificarea? Misca de brate : trage spre tine si impinge, apoi urmareste atent daca axul rulmentului se misca. Daca acesta are un joc, oricat de mic, trebuie schimbat in timp util.


O alta situatie in care poti inlocui rulmentul intervine atunci cand vrei sa mai scapi de cateva grame in plus de pe bicicleta. Rulmentii de angrenaj low cost atarna in general greu pe cantar, deci ideal ar fi sa-i gasesti un inlocuitor care sa cantareasca mai putin.


Cum se demonteaza rulmentul angrenajului / pedalierului?


Pasul 1 : In prima instanta va trebui sa demontezi pedalierul (bratele angrenajului). Este singura posibilitate prin care poti avea acces la rulment. Daca nu stii cum sa faci aceasta operatiune, citeste aici pe larg cum se desfac bratele angrenajului.


Pasul 2 : Asigura-te ca faci rost de o cheie de rulment. Altfel nu vei avea cum sa executi operatiunea, decat prin metode primitive. Acestea presupun demontarea rulmentului cu ajutorul unei surubelnite si al unui ciocan. Bati cu ciocanul in surubelnita in directia de desfacere insa sansele de reusita sunt minime si nu este deloc o metoda recomandata. Atentie! Cheia de angrenaj poate fi confundata cu o cheie de desfacut pinioanele. Cheia de rulment este semnificativ mai mare!


Pasul 3 : Dupa scoaterea bratelor, fixeaza cheia pe rulment. Aceasta se va potrivi in mod normal la fix. Aceasta trebuie introdusa foarte bine in locasele corespunzatoare, altfel risiti sa deteriorezi cheia sau s-o spargi.



Pasul 4 : Poti utiliza mai multe chei pentru desfacerea rulemntului. Ai sa vezi ca si cheia de angrenaj permite actionarea acesteia cu chei diferite. In mod normal, pentru a desface rulmentul, bicicleta trebuie sa fie pozitionata cu rotile in sus. Astfel, cheia trebuie actionata in jos. Aceasta operatiune trebuie inceputa pe partea opusa angrenajului!



Pasul 5 : Dupa ce ai scos prima componenta, muta-te pe partea opusa.



Pasul 6 : Aceeasi miscare trebuie executata si aici. Actioneaza cheia in jos.



Pasul 7 : In acest moment, ai desfacut complet rulmentul.



Cum se monteaza rulmentul angrenajului / pedalierului?


Pasul 1 : Sterge bine cu o carpa filetul interior al cadrului, la fel ca in poza.



Pasul 2 : Utilizeaza vaselina pentru lubrifierea filetului. Astfel, rulmentul va fi mai usor de montat.



Pasul 3 : Monteaza prima componenta pe partea opusa angrenajului. Se infileteaza spre dreapta.



Pasul 4 : Infileteaza atat cat poti cu mina. Apoi las-o in acea pozitie.



Pasul 5 : Monteaza si rulmentul pe partea cu angrenajul. Infileteaza-l atat cat poti, cu mina.



Pasul 6 : Strange apoi cu ajutorul cheii rulmentul pe cadru. Incepi cu partea pe care urmeaza a fi montat angrenajul.



Pasul 7 : Urmeaza sa strangi si partea opusa angrenajului. Acum operatiunea este incheiata. Nu-ti mai ramane decat sa montezi bratele angrenajului la loc.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Va salut!!!:) imi poate spune si mie cum naiba scot cuvete ax fata-spate? din cele fixate prin presare! va pun un link sa vedeti la ce tip de cuvete ma refer! efectiv cum le scot pt a le schimba? ce scule folosesc? pt ca aceste cuvete se strica des si sint la vinzare pt a fi inlocuite!!
    http://www.sedonabike.ro/cuveta-butuc-fata.html
    In plus v-as ruga sa-mi spuneti cum stii ce fel de pana iti trebuie la ax pedalier? pt ca sint mai multe dimensiuni si forme! dupa ce ma ghidez la cumpararea lor daca am axul? ele au o tesitura dar acea tesitura e de diferite forme si marimi si unghiuri si,si....!
    http://www.provelo.ro/produs/pana-ax-tesit/

  • Angrenajul poate face zgomot nu numai din rulmenti ci si din bratele pedalier, Se poate ca surubul care prinde bratul pedalier de axul pedalier sa se fi slabit si sa se faca astfel un mic joc intre ele.Pentru a elimina eventualul joc dintre bratul pedalier si ax, trebuie strans cu simt surubul care le fixeaza pe cele doua. Daca axul pedalier are un mic joc nu este mare tragedie. Daca nu faci ture lungi departe de casa nu exista riscuri mari sa ramai pe drum. Pentru a verifica daca rulmentii au joc este bine sa se procedeze asfel: sa desfaci lantul din zaua rapida, sa il scoti de pe foi si apoi sa pedalezi cu mainile. In caz ca sunt probleme cu rulmentii, in timpul pedalarii se va simti ca miscarea se face neuniform, cu o oarecare rezistenta si cu un ticait ritmic. ( sau mai bune zis un huruit). In acest caz e bine sa schimbi axul pedalier cu rulmenti cu tot. Poti sa invarti de una din pedale si sa lasi axul sa se invarta liber, la fel cum ai invarti una dintre roti. Daca axul pedalier se invarte fara a da semne ca exista ceva care il franeaza, totul este in regula. Zgomote ciudate in timpul pedalarii se pot auzi si din cauza uzurii pedalelor.

  • Angrenajul meu are putin joc si cateodata scoate un sunet cand pedalez ( gren Tâc , tââc,tâc... doar cad bratul pedalierului cu foile este in fata atunci se aude zgomotul.)
    Trebuie schimbat?

  • O să te rog să intri pe forum dacă nu este vorba doar de o singură întrebare. Mulțumesc pentru înțelegere.

  • Salut..!
    Btucul angrenajului are putin joc, dar foarte putin.
    El ete cam ruginit acolo unde vine bagata cheia pentru a fi dat jos. Am dat cu putin spray de rugina si arata mai bine acum...
    Trebuie sa schimb butucul daca are putin joc...? Si cand pedalez , cand fortez foarte usor se aude un zgomot, nu stiu daca este de la butucul pedalier, nu se aude tot timpul..

  • Raspuns de amator:): in termeni tehnici, se numeste "bucsa", insa nu stiu daca e la fel sau are alta denumire in ce priveste pedalierul. Oricum, daca vrei sa o schimbi, o poti face doar daca ai alta, de la un alt ax pedalier, altfel, va trebui sa o cumperi cu tot cu ax si componentele ce tin de ax, ceea ce inseamna ca iti usurezi buzunarul de citiva zeci de lei.

  • BB-urile cu filet englezesc (1.37x24T) au filet pe stanga dinspre foile de angrenaj si filet normal in partea opusa iar cele cu filet italian (M36x24T) au filet normal.

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma