In cazul in care ti-ai achizitionat un V-Brake nou si doresti sa-l montezi sau pur si simplu vrei sa demontezi v-brake-ul existent (pentru a vopsi bicicleta spre exemplu), acest articol iti va veni in ajutor.
Un V-brake este compus din mai multe componente : cele doua brate, doi saboti, o trompa din aluminiu, un burduf din cauciuc si 3 suruburi. Daca ai toate aceste componente la indemina, inseamna ca ai achizitionat un kit complet de v-brake-uri. Ceea ce este minunat.
Cei doi suporti de V-Brake instalati pe furca sau pe cadru trebuiesc mai intai curatati cu o carpa uscata, ca apoi in cazul in care ai la dispozitie, sa fie unsi cu un strat foarte subtire de vaselina. Nu este obligatoriu, dar este recomandat.
Tot in cadrul primului pas, va trebui sa introduci prin trompa de aluminiu si burduful din cauciuc, cablul de frana. Cablul de frana ar trebui in mod normal sa fie prin in maneta de frana, daca nu va trebui sa-l introduci.
Ordinea este urmatoare : se introduce cablul (capatul cu pastila) in maneta de frana si se fixeaza in aceasta. Apoi se introduce camasa de frana, trompa de aluminiu iar in final burduful. Daca poti unge si cablul de frana cu un strat subtire de vaselina, ar fi minunat, deoarece ii usurezi frecarea prin camasa, iar frana va fi actionata mult mai usor.
Acum, va trebui sa introduci bratele V-Brake-ului pe cele doua elemente destinate acestora, instalate pe furca sau pe cadru. Este cel mai simplu pas, dar trebuie sa te asiguri ca le introduci corect. Ce presupune acest lucru?
Cum poti observa in poza, bratul V-Brake-ului are o mica tija iesita in exterior. Acea tija trebuie sa intre in gaura aflata in apropierea bratului pe care se introduce V-Brake-ul. Unele furci sunt dotate cu trei astfel de gauri. Tu va trebui s-o introduci de fiecare data in gaura din mijloc, altfel risti ca sistemul sa nu functioneze corect. Nu este greu de facut, dar asigura-te ca ai nimerit gaura care trebuia.
In pozele alaturate, furca este dotata cu o singura gaura, asadar procedeul de introducere a V-Brake-urilor este foarte facil. Repeta aceeasi procedura si pentru celalalt brat al V-brake-ului.
Odata cu V-brake-urile introduse pe bratele furcii, va trebui sa le strangi. De aceea ai la dispozitie doua suruburi cu cap semisferic, care se vor potrivi perfect in gaura bratului. Surubul trebuie sa aibe introdus pe aceasta o saiba. Este foarte important ca aceste saibe sa fie prezente pe surub, altfel V-brake-ul nu va functiona corect. Strange surubul lejer cu mina, apoi foloseste o cheie imbus si strange cu putere.
In cazul in care vrei sa folosesti o potcoava ( brake booster ) care sa sporeasca puterea de franare, acum este momentul s-o introduci. Aceasta se fixeaza peste V-brake-uri, iar procedeul de montare este exact acelasi, adica prinzi suruburile cu cap semisferic peste. Insurubeaza cele doua suruburi cu putere, astfel incat sa elimini orice risc de a le pierde la franari puternice repetate.
Este momentul sa verifici daca arcul V-Brake-ului trage bratul asa cum trebuie. Asemenea pozei, apasa pe acesta spre interiorul furcii , ca si cum ar frana. Daca arcul se simte suficient de puternic inseamna ca a fost introdus in gaura din mijloc a furcii.
Acum trebuie sa introduci trompa prin tija v-brake-ului (vezi poza), ca apoi sa tragi cablul de frana prin bratul din dreapta al V-Brake-ului.
Odata tras, vei fixa cablul cu ajutorul celui de-al treilea surub. Asigura-te ca surubul prinde bine cablul, mai precis ca-l acopera complet. Strange puternic surubul peste cablu.
Daca totul a fost instalat corect cele doua brate ale V-Brake-ului ar trebui sa fie paralele. Daca nu, inseamna ca ai gresit una din gaurile mici, cand ai introdus V-brake-ul pe furca. Poti eventual actiona si maneta de frana sa observi feedback-ul V-brake-ului instalat : observa revenirea bratelor, daca acesta este foarte lenta, este posibil sa se fi comis una din greselile discutate mai sus. Daca nu, inseamna ca totul este in regula si poti trece la urmatorul pas.
A sosit momentul sa montezi roata. Desfa v-brake-ul din dreptul trompei de aluminiu, monteaza roata pe furca, apoi strange V-brake-ul la loc. Bineinteles, nu uita sa prinzi roata de furca !
In mod normal, V-Brake-ul nu functioneaza perfect deoarece nu este reglat. Cele mai dese reglaje trebuie sa le faci la prinderea sabotilor pe bratele V-brake-ului sau din cele doua mici suruburi din lateralele bratelor V-brake-ului.
Cum arata si ultima poza, poti trece cablul pe sub bratul din dreapta la V-Brake-ul, acesta avand si in locas creat special pentru acesta. Nu este neaparat necesar, dar estetic arata mult mai bine si nici nu te va deranja / zgaria vreodata. Pentru a evita zgarieturile, asigura-te ca ceri de la service si un mic capac ce se prinde pe capatul cablului de frana. Aceasta este din aluminiu, se fixeaza pe capatul cablului si se strange puternic cu un patent.
Pentru a invata cum se regleaza un V-brake, da un click aici.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
buna seara,
cum se adapteaza v break-ul la janta daca roata spate nu sta perfect in mijloc?
are ceva distantier care se poate monta in plus?
multumesc.
Ar trebui ca frâna să aibă niște șuruburi mici de reglare a tăriei arcului și implicit a centrării, pe lateral. Prin strângerea acestora brațul corespondent se poziționează mai departe de roată față de celălalt care se apropie. Dacă nu se poate regla din aceste șuruburi, sau e strâmb cadrul, sau trebuie refăcută tensiunea în spițe pentu a centra roata.
buna seara,am si eu o probl. am schimbat frana pe spate de model vechi ce-a pe cabluri si am pus in V doar ca nu revine maneta inapoi...montarea este facuta corect,cablul nu agata pe camasa,trebuie sa schimb cumva maneta de franare??
Buna ziua!
De curand am montat un set nou de frane pe bicicleta mea. Totul bine si frumos, pana cand am strans toate ambalajele ramase si am vazut ca pe ambele cutii de frane scria ``Front`` ( franela sunt Shimano: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34700 )
Sa le schimb nu mai pot (nu mai am bon, nici ambalaje) dar ma intereseaza daca o sa am probleme cu frana de pe spate. O sa se defecteze ceva? Care sunt diferentele dintre frana de FRONT si cea de REAR? P.S.: Am mers la o plimbare cu noile frane si mi s-au parut super ok.
Multumesc mult.
Conducta de spate are un traseu prestabilit: poate fi pe sub țeava superioară a cadrului sau pe deasupra acesteia. Apoi vine prinsă pe țeava inferioară a triunghiului posterior al cadrului.
Salut unde găsesc și montarea de frâne pe spate "??
încerc de ieri sa montez frâna și nu reușesc ..
sub ghidon acolo nu știu cum vin alea am o durere maxima de cap;)
Acum le-am montat și funcționează perfect! Mulțumesc! Super tutoriale!
Dacă vă tot pricepeți la biciclete de ce nu ne oferiți și tutoriale pentru trucuri cu MTB?
BMX-ul e mai ușor și le fac și singur, dar MTB-ul meu are 17 Kg și nu pot să fac aceleași trucri..
Pls măcar un site pt începatori!!
Am omis: burghiul trebuie sa fie pe stanga, evident, altfel nu ajuta cu nimic.
Daca s-a rupt surubul in suportul de pe cadru mai intai trebuie sa incalzesti puternic acel suport in care se afla surubul rupt pt. a arde klebstoff-ul de pe filetul surubului dupa care se pune petrol lampant si dupa cca 30 min. se introduce cu atentie un burghiu gros de 4mm care trebuie prins intr-o masina de gaurit cu dublu sens iar sensul sa fie neaparat pe stanga in momentul gauririi si turatia f. mica. Este bine ca inainte de a gauri sa punctezi cu un dorn ascutit in mijlocul surubului rupt pt. o centrare perfecta a burghiului. In timpul gauririi, pozitionarea perfecta a masinii va anula riscul ca filetul din suportul bratului sa fie deteriorat iar surubul rupt va iesi inainte de a fi gaurit complet.
Precizez ca gaurirea sa se faca cu multe intreruperi si nu continuu. Bafta!
in caz ca s-a rupt surubul la unul dintre brate ce pot face?
@Radu
Planeitatea sabotilor fata de janta si implicit pozitia corecta de lucru a levierelor de frana poate sa fie influentata si de pierderea paralelismului dintre cele doua bolturi care sunt sudate pe furca posterioara.
Stiai ca sunt bolturi de fixare ale levierelor care au fost folosite la extrem si care nu mai sunt deloc paralele ???.....