Cum montez / demontez lantul bicicletei?

Lantul reprezinta una din componentele de baza a bicicletei. In lipsa integritatii acestuia, nu se intampla mare lucru cu bicicleta, decat daca cobori si tot cobori. Iti prezentam in tutorialul de fata tehnica pentru a demonta si a monta lantul, situatie cu care te poti intalni in urmatoarele cazuri : fie s-a rupt lantul si trebuie sa-l montezi rapid la loc, fie vrei sa-l inlocuiesti cu unul nou, deoarece este uzat sau vrei pur si simplu sa-l scurtezi. Este recomandata demontarea lantului si pentru operatiunea de vopsire a cadrului bicicletei.

Demontarea lantului de pe bicicleta

Sa presupunem ca vechiul tau lant este deja uzat si doresti sa-l schimbi. Demontarea lantului este unul dintre cele mai simple procedee. Dar pentru a reusi sa indeplinesti cu succes aceasta operatiune, vei avea nevoie de ustensilele de rigoare. In cazul demontarii lantului, singura scula de care vei avea nevoie este presa de lant. O poti gasi in orice magazin de biciclete si costa de la 25 de lei pina la aproximativ 200 de lei. Nu este o piesa de care te vei folosi zilnic, asa ca poti opta si pentru o varianta mai ieftina. Evident insa, ca o presa de lant mai scumpa va fi mai durabila decat una ieftina.

Procedeul este simplu. Fixezi presa sub lant asigurandu-te in acelasi timp ca zalele intra in spatiile special concepute pentru acestea. Nu este foarte greu, deoarece acestea sunt compatibile cu locasele din presa de lant. Strange apoi usor de tot spre dreapta, fara sa fortezi. Asigura-te ca varful presei se afla perfect perpendicular pe nit. Apoi strange cu putere (tot spre dreapta) pina ce nitul iese definitiv dintre zale.

Atentie! Daca vrei sa reutilizezi lantul, va trebui sa lasi nitul un pic spre interiorul zalei. Asigura-te ca aceasta nu iese definitv, deoarece in caz contrar va fi mult mai greu sa-l montezi la loc.

Aceasta este varianta eleganta. Exista insa si o varianta salbatica, pe care n-o recomandam, dar daca este cu adevarat necesar, poti apela la ea. Pentru a o pune in practica si pentru a reusi operatiunea, vei avea nevoie de  o bucata metalica cu dimensiuni asemanatoare nitului care prinde zalele. Poti utiliza o surubelnita in acest caz, in care vei lovi cu ciocanul. Va trebui sa lasi bicicleta pe o parte, ca apoi sa fixezi sub lant doua piese din lemn, astfel incat lantul sa fie paralel cu solul. Pune surubelnita pe nit si loveste tare cu ciocanul. Sansele de reusita sunt insa mult mai reduse decat in cazul utilizarii presei iar posibilitatea este mai mare ca sa produci stricaciuni iremediabile lantului.

Dupa demontarea lantului, ai grija la schimbatorul de pinioane. Nitul pe care se presupune ca-l lasi in exterior ar putea produce daune schimbatorului. Asigura-te ca scoti lantul de pe schimbator cu capatul gol al zalei.

Montarea lantului pe bicicleta

Dificultatea tehnica la montarea lantului este ceva mai mare decat la demontarea acestuia. Si nu doar datorita faptului ca sunt mai multe operatiuni de efectuat ci datorita faptului ca are nevoie de un tuning fin la final.

In cadrul operatiunii de montare a lantului, va trebui sa-l treci pe aceasta prin schimbator, iar pozitia trebuie sa fie identica cu cea din imaginea atasata articolului. Nu este necesara trecerea lantului peste foi, il poti lasa pentru moment intre acestea si cadru. Schimbatorul de pinioane te va incomoda in timpul montarii, deoarece arcul acestuia va trage de lant catre in spate.

Este necesar sa te inarmezi cu un minim de forta si sa apropii cele doua capete ale lantului. In mod normal, nitul de prindere trebuie sa fie introdus un pic spre interior. Te vei folosi de acest avantaj pentru a prinde provizoriu lantul. Va trebui sa introduci capul nitului prin zaua mai ingusta.

Acum este momentul cand presa de lant isi va arata potentialul. Asemenea demontarii lantului, introdu zalele pe canalele presei. Capul presei va trebui sa fie perpendicular pe nit, altfel exista riscul de a-l intrduce stramb si de a provoca daune lantului. Dupa ce ai fixat capul pe nit incepe sa strangi putin cate putin, urmarind indeaproape procedeul. Nitul nu intra prea usor, deci nu te speria daca trebuie sa strangi mai tare presa. Dupa ce acesta a patruns prin zale, asigura-te ca aceasta este introdus corect : nu trebuie sa existe nicio proeminenta pe nici una din partile lantului.

In majoritatea cazurilor, desi ai banui ca procedeul s-a incheiat aici, va trebui sa finalizezi procesul de montare. Aceasta finalizare se traduce prin uniformizarea nitului. Cel mai probabil, zaua pe care ai montat nitul, este acum foarte rigida. Pentru primul pas in reducerea rigiditatii zalei in cauza vei avea nevoie doar de propriile-ti maini : prinde lantul (la fel ca in poza) cu ambele maini iar degetele mari tine-le in apropierea zalei intarite. Trage spre tine, apoi impinge spre interior pina ce aceasta devine mai moale.

Daca reusesti sa tragi suficient de lant, astfel incat rigiditatea zalei sa scada la zero, poti considera procedeul incheiat. Daca problema persista, trebuie sa te folosesti de un ciocan pentru a finaliza. Demonteaza roata de spate a bicicletei, las-o pe o parte si procura-ti un suport (de preferat metalic, in caz extrem – de lemn) pe care vei pune lantul. Cu ciocanul va trebui sa incepi sa bati incet, pe ambele parti ale nitului. Apoi, repeta procedeul descris mai sus, cu mainile. Revin-o dinnou cu ciocanul daca zaua nu da semne de slabiciune. In mod normal, dupa ce efectuezi de 2-3 ori aceste operatiuni, lantul ar trebui sa-si revina.

Concluzie

Atentie! Incearca sa eviti pe cat de mult posibil sa pleci cu lantul rigidizat pe portiunea pe care ai lucrat. Poate duce lejer la sarirea lantului de pe foi / pinioane sau la alte daune. Daca nu te descurci, este indicat sa apelezi NEAPARAT la un service, deoarece de integritatea lantului poate depinde viata ta.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut. Dupa ce am curatat lantul cu benzina(de la o bicicleta ff veche) am observat ca unele dintre zale sunt putin crapate dinspre gauri spre exterior. Este normal sa fie asa sau e lantul ff vechi si trebuie schimbat?
    Multumesc.

  • În caz că se rupe o za la propriu (adică nu se denituiește), o scoți cu presa de lanț și prinzi lanțul în zaua următoare. În caz că se denituiește, poți încerca să pui același nit la loc. Dacă nu funcționează, procedezi la fel cum ți-am explicat mai sus (în urma denituririi se poate ca una din părțile unei zale să se strâmbe și atunci nu mai poate fi folosită). Altfel spus, da, cu presa poți rezolva orice problemă legată de lanț.

  • As avea urmatoarea intrebare legata de problemele cu lantul. Am o presa, ba chiar in urma unei intamplari m-am ales cu doua astfel de prese si ma intrebam ce este de facut atunci cand se rupe lantul si sunt pe coclauri? Doar presa ma ajuta la ceva? In 2013 mi s-a rupt o za de la lant in Iepuresti, judetul Giurgiu si norocul meu a fost ca l-am chemat pe fratele meu sa ma ia cu masina (nu aveam presa atunci, nici nu stiam ca exista). Deci? Am vreo sansa sa fac ceva si sa-mi continui drumul? Sau doar sa ajung la prima gara?

  • Salut.. Va rog frumos sa imi raspundeti.!
    Trebuie sa imi schimb lantul la bicicleta pentru ca s-a rupt de 2 ori..
    Am caseta de pinioane cu 8 biteze si pe un site de biciclete Maros Bike scrie : Lant SRAM 7-8 Viteze 114 zale se potriveste la pinionul meu?

  • DA, Lucian, asa cum i-am contrazis si pe cei de la SRAM la angrenajul Truvativ Firex pe GXP care-l am pe bicla,unde la rulmentul din stanga au lasat un joc de 0,2 mm!!!, un joc foarte mare intre ax si inelul interior al rulmentului. O asa stupizenie nu am vazut niciodata de cand fac mecanica la un montaj pe rulmenti industriali unde nu se admite niciun pic de joc. Rulmentii in cauza sunt radiali si NU permit presiuni externe la montaj pt. a elimina jocul ala penibil. Clar ???

    p.s. Am folosit un inel din tabla de inox groasa de 0.1mm pt. a elimina definitiv jocul iar angrenajul se roteste lin si fara joc dupa mai bine de 5 000 km pe care i-am rulat. Angrenajul a fost nou-nout, cumparat din magazin online fara sa-i pot face vreo verificare si fara sa stiu ca asa lucreaza cei de la SRAM !.....
    Poti verifica daca doresti aceasta varianta(GXP) si sper sa te convingi?!

  • NU conteaza cum folosesti lantul (pe ce ''fata''), uzura este aceiasi; rolele nu- s fixe, este foarte clar!!!, iar pinii se uzeaza indiferent cum asezi lantul pe bicicleta; deci, uzura este tot timpul prezenta, asa ca lantul poate fi folosit pe orice parte doresti, fara sa tii cont de o anumita pozitie, exact cum procedez si eu de multa vreme si n-am avut absolut nicio problema; lubrifierea fiind conditia esentiala pe care foarte multi n-o inteleg in cazul unui lant expus in permanenta mizeriei.

  • da, conteaza, potrivit Shimano techdocs nitul de legatura trebuie sa aiba zalele exterioare spre fata (partea de mers) si zalele interioare spre spate, pentru distribuirea mai eficienta a eforturilor

  • Salutare,
    am si eu o intrebare: Conteaza pe ce "fata" pui lantul? Afecteaza cumva faptul ca ai uitat care parte a lantului venea peste dintii pinioanelor si foilor?
    Multumesc anticipat

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma