Acest tutorial vine in intampinarea celor care nu sunt multumiti de culoarea actuala a bicicletei lor sau pur si simplu vor o culoare mult mai trendy aplicata pe aceasta.
Intregul proces nu este unul simplu, dar cu ajutorul acestor sfaturi, toata treaba poate fi simplificata. In mare parte, oricine stie ca bicicleta trebuie demontata ca apoi vopseaua sa fie aplicata pe cadru. Te vom sustine cu sfaturi practice explicate pas cu pas, pentru a reusi sa-ti duci treaba la bun sfarsit. Si cu rezultate excelente.
Primul pas consta in demontarea corecta a bicicletei : daca majoritatea componentelor se pot detasa cu usurinta de pe bicicleta, exista unele care necesita chei speciale. Cu o trusa obisnuita de imbus ar trebui sa poti demonta ghidonul, tija de ghidon, franele, cablurile, rotile, saua + cheita de sa, bratele angrenajului si furca. Raman in schimb cuvetele de la furca si bottom braket-ul, adica rulmentul de jos pe care sunt montate bratele angrenajului. Daca nu poti demonta cuvetele intr-un service specializat, poti sa actionezi astfel : pe marginea cuventei pui o bucata de lemn in care lovesti cu un ciocan, cate un pic in fiecare parte pina acestea ies.
N-ar trebui sa-ti puna prea multe probleme. Rulmentul pe care este montat angrenajul necesita o cheie speciala cu mai multi dinti (vezi poza ), cu ajutorul careia vei scoate rulmentul fara prea mult efort. Daca ai frane V-brake montate pe bicicleta, asigura-te ca demontezi si suporturile acestora (vezi poza ).
Dupa ce ai asezat toate piesele in ordine logica – astfel incat sa poti monta dupa procesul de vopsire bicicleta la loc – pregateste-te pentru pasul 2 si anume curatarea cadrului. Exista mai multe posibilitati de a-l curata : poti sa optezi pentru smirghel sau sa-l duci la sablat. Daca optezi pentru varianta cu smirghelul, trebuie sa stii ca in functie de materialul din care este realizat cadrul tau de biciclete, alegi duritate smirghelului. Astfel pentru un cadrul de bicicleta de otel, poti alege un smirghel foarte dur, care o sa dea si vopseaua foarte usor jos. Pentru cadrul de bicicleta de aluminiu recomandam un smirghel mai putin dur, tinand cont de faptul ca aluminiul este un material mai moale decat otelul. Iar daca ai cadrul bicicletei din carbon iti recomandam chiar cel mai soft smirghel, pentru a nu crea daune cadrului foarte sensibil.
Totusi pentru cei care detin un cadru de bicicleta de carbon, le recomandam sa-l vopseasca la un service specializat in componente de carbon. La sablat ( inlaturarea vopselei cu un aparat care arunca nisip fin cu viteza mare ), treaba sta mult mai simplu : deobicei exista specialisti care se ocupa de sablari si fac treaba cum trebuie. Pentru cadrul bicicletei de otel sau de aluminiu, sablatul nu reprezinta un pericol, insa pentru cadrul de carbon este de evitat. O atentie deosebita necesita totusi cadrul de aluminiu, este important ca in procesul de sablare, cadrul sa nu-si piarda din grosime, existand un risc ca nisipul sa „manance” din material.
Pasul 3 – procesul de vopsire. De recomandat este sa folosesti un spray pulverizator pentru vopsit. Nu recomandam in niciun caz pensula, sau alte metode imbatranite. De asemenea nu uita de o masca protectoare si o pereche de manusi. Cel mai bine, este sa agati cadrul intr-un carlig la o inaltime potrivita care sa-ti permita sa acoperi toate zonele cadrului fara sa te chinui prea mult. Aici ai doua optiuni : fie il agati de partea frontala unde au fost montate cuvetele si furca fie il agati de urechea din spate, cea care ramane dupa demontarea schimbatorului de pinioane.
Dupa primul strat revin-o cu inca doua straturi subtiri, cu pauza intre acestea de 20 minute. Este foarte important ca straturile de vopsea sa fie subtiri, pentru ca aceasta sa nu se scurga si sa lase urme neplacute pe bicicleta. Daca totusi raman aceste urme, nu este nicio problema. Lasa cadrul 24 de ore la uscat, de preferat agatat in carlig. De preferat ar fi sa fie intr-un loc ferit de praf sau alte impuritati. Dupa uscarea acestuia, poti lua la smirghel zonele in care vopseaua s-a scurs, dar fi atent sa fie uniform.
Pasul 4 – vopsirea finala – acum este momentul sa aplici stickere pe bicicleta in cazul in care vrei sa-i dai niste forme. Peste acestea revii cu straturile finale de vopsea. Inca doua straturi sunt recomandate pentru a obtine un rezultat bun. Dupa vopsirea finala poti dezlipi stickerele, iar pe bicicleta vei obtine formele dorite. Bineinteles, vopseaua de baza trebuie sa difere de cea finala daca vrei sa obtii forme pe cadrul bicicletei.
Pasul 5 – lacuirea. Este cel mai important proces, deoarece va oferi stralucire cadrului. Asta bineinteles, in cazul in care nu ai optat pentru o vopsea mata. Lacuirea se face la fel, cu spray, de la o distanta mare, aplicat in 2-3 straturi. Lacul va avea nevoie de cel putin o saptamina pentru a se usca complet, altfel risiti sa strici toata vopseaua.
Pasul 6 – montarea bicicletei. Procesul nu este complicat daca ti-ai asezat piesele in ordine. Cuvetele furcii se introduc la fel cum au fost demontate : le fixezi pe gaura, pui o bucata de lemn peste si lovesti cu ciocanul uniform si ferm pina acestea intra in orificiile lor. Ai mare grija ca acestea sa fie bine montate, altfel vei avea joc in furca. Rulmentul angrenajului se infileteaza la loc cu ajutorul acelorasi scule. Daca nu ai demontat partile mici pe care sunt montate franele, va trebui sa le iei la smirghel foarte bine, altfel franele nu vor mai functiona corect.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Salut baieti. Am o bicicleta simpla cu cadru din otel. In principiu vreau sa o vopsesc negru mat, mai trebuie data cu lac daca o fac negru mat? Si inca o intrebare mai am, as putea sa dau vopseaua direct peste metal fara grunt fara sa pateasca ceva in viitor? Va multumesc mult si va doresc o zi buna
se merita sa vopsesc bicicleta cu culoare flosforecenta
Eco mare specialist esti! Auzi la el sablarea cu nisip nu mananca din cadru de aluminiu. Te informez ca exista masini cu jet de apa la 2000bar care taie otel si lasa marginile fine ca si cum ai taia unt. Presiunea e factorul decisiv!
Salut! Va deranjez si eu cu o intrebare! Am un cadru din aluminiu,pe care l am curatat complet de vopsea si as vrea sa aplic direct lac peste aluminiu! Aplic pur si simplu lacul direct pe cadrul bine curatat sau mai trebuie facut si altceva?
@ Roby: smirghel si/sau perie de sirma pentru curatat vopseaua veche si rugina daca a aparut, cirpa pentru sters praful dupa aceea, diluant pentru degresare si daca vopseaua e la cutie (necesita un mic procent de diluant pentru fluidizare), chit pentru metal pentru acoperirea eventualelor zgirieturi/diformitati, spaclu pentru intinderea chitului, grund pentru metal (care previne si indeparteaza rugina) si lac rezistent la intemperii, ca sa protejezi vopseaua. In plus, mai mult de o tona de rabdare, asta daca vrei sa iasa treaba cum trebuie :).
Cam multe, nu? :) Dar asta e ce ai nevoie ca sa iasa bine. Succes la treaba!
Salut,mai exact ce imi trebuie ca sa vopsesc un bmx in afara de vopsea
@ George: daca nu e prea tarziu, eu am dat vopsea verde fluorescenta direct pe cadrul de aluminiu, fara grund. Tine destul de bine, intr-un an a sarit pe ici pe colo dar de la rezemat bicla prin aiurea locuri. Se poate vedea aici cum arata nou vopsit: http://i57.tinypic.com/2128hu.jpg
Sablat obligatoriu cadru de aluminiul
A mers foarte bine vopsirea bicicletei chiar mi.a fost de ajutor, dar as mai avea o intrebare, anume, pot sa vopsesc si jantele? cu tot cu spite ? Am auzit pe multi ca nu o sa se prinda vopseaua cu ce sa dau sa se prinda? Multumesc frumos
Salut!
Daca vreau sa imi dau bicicleta cu vopsea fosforescenta cum procedez?(se foloseste grund normal sau este ceva special?)