In urmatorul articol, te vom invata cum sa-ti reglezi si instalezi singur V-Brake-urile. Deoarece sunt foarte multi utilizatori ale acestui sistem de franare, o sa explicam pe larg care sunt si cum se fac reglajele si ajustarile de rigoare.
Cum reglez un V-Brake stanga – dreapta ?
V-brake-ul este astfel conceput incat cele doua brate sa fie perfect paralele. Doar asa eficienta franei va fi maxima. Este primul pas catre reglajul corect la franei de tip V-Brake.
Majoritatea tipurilor de V-Brake au la baza acestora, in lateral, un surub de dimensiuni reduse, foarte usor de gasit. Acesta este reglajul care trage V-Brake-ul spre stanga sau spre dreapta, dupa caz. De aceea, ambele brate ale V-Brake-ului au aceste suruburi.
Nu este neaparat nevoie sa faci acest reglaj la ambele brate, la unul dintre acestea ar trebui sa fie suficient pentru a apropia sau a departa bratele de roata. Insurubarea sau desurubarea nu trebuie facuta brutal ci fin, in acelasi timp observand de la distanta daca V-Brake-urile au intr-un final pozitia paralela. In acel moment, V-Brake-ul este reglat corect.
Sabotii nu cad paralel pe janta sau sunt strambi. Ce fac ?
Daca ai pus in practica cele scrise mai sus, iar pozitia sabotilor este incorecta, va trebui sa treci la reglajul acestora. Daca arunci o privire mai atenta, ai sa observi ca acestia sunt prinsi de brate printr-un surub ce poate fi desfacut cu ajutorul unei chei de imbus. Majoritatea truselor pentru bicicleta, chiar si cele mai ieftine, sunt prevazute cu un imbus potrivit la dimensiunea surubului.
Vei observa ca in momentul in care sabotul are contact cu janta, fiind slabit din prindere, acesta va pica perfect paralel pe janta. Asta inseamna ca actioneaza corect. Cu frana actionata, va trebui sa strangi la loc surubul pe care l-ai desfacut mai devreme. Aceeasi operatiune trebuie efectuata si pentru sabotul prin pe celalalt brat al V-Brake-ului.
Dupa reglajul ambilor saboti, acestia ar trebui sa actioneze direct paralel pe janta, deci forta de franare va fi folosita corespunzator, iar procesul de reglare este gata.
Asigura-te ca V-Brake-ul este corect prins de cadru. Vei putea face asta foarte facil, strangand suruburile ce le sustin (la fel ca in poza alaturata).
Ca sfaturi de utilizare pentru V-Brake-uri, va putem spune ca pentru o franare mai eficienta puteti monta peste V-Brake, o potcoava sau V-Brake Booster (vezi imaginea).
Instalarea este extrem de facila : se descfac suruburile cu care sunt V-Brake-urile complet, se pune potcoava peste (gaurile corespund in 100% din cazuri), apoi se strag suruburile la loc.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
am un V-brake am facut tot ce ati spus aici dar cand il apas nu functioneaza corect,adica nu isi da drumul dupa apasare,ce as putea sa fac???
Dacă nu își dă drumul fie nu sunt poziționate corect arcurile de revenire sau sunt slăbite, fie sunt uzate cablurile și cămășile. Arcurile s-ar putea întări, în mod normal dacă se demontează frâna de pe cadru arcul se poate pune într-o altă gaură unde să stea mai strâns (în mod normal sunt 3 găuri pentru arc), asta dacă nu e deja strâns la maxim. Uite in poza asta se vad cele trei găuri: https://i.ytimg.com/vi/cgBgfNdkDj8/hqdefault.jpg
Buna.
Am schimbat zilele astea clestii pe fata, cablul si camasa- frine v-brake.
Am cursa foarte mare la manetele de frina, ca sa frineze aproape ca se lipesc de minerele bicicletei.
Intre sabot si geanta am lasat spatiu foarte mic pentru a putea frina eficient.
Poate am gresit undeva la vreun reglaj, nu-mi dau seama. Am urmarit mai multe tutoriale...
Daca aveti vreo ideee...
Multumesc
Multumesc frumos, am luat ansamblu nou , doar ca e integrat frana + schimbator 3 viteze . Dintr-un punct de vedere ansamblul are dezavantajul ca trebui sa-l schimbi tot, pe cand la cele independente schimbi ce se strica , dar ocupa mai mult loc pe ghidon (dezavantaj)
Buna ziua, baiatul meu are o MERIDA BIG NINE 40MB , echipata cu frane disc , dar cu maneta de frana integrata cu schimbator (prinderea schimbatorului e pe maneta de frana . La maneta stanga , a indoit si apoi a rupt levierul.Pe maneta, desi e frana mecanica cu disc, scrie V-BRAKE , banuiesc ca tot ansamblul (maneta frana si schimbator 3 trepte) este SHIMANO.
1. Pot schimba doar levierul , fara sa schimb tot ansamblul ? (banuiesc ca axul e nituit ) sau ,
2. Pot demonta schimbatorul de pe maneta de frana , sa pot suda levierul rupt (este din aluminiu) ?
3. se poate scoate "optul"din roata ,obtinut de baiat in urma impactului violent cu bordura , zice el ? (eu din spite nu am reusit sa-l trag decat 15% , a ramas o portiune de aprox. 100 mm lungime cu o bataie de aproape 15 mm )
MULTUMESC MULT !
De regulă axul este nituit, deci nu poate fi înlocuit. Fiind din aluminiu, eu n-aș suda acel levier pentru nimic în lume. Legat de centrarea roții, aceasta se poate face atâta timp cât janta nu este foarte îndoită. Prin urmare, recomand înlocuirea manetei cu una nouă (tot ansamblul - este vprba de frâne, nu ne jucăm), iar roate este bine să o vadă cineva într-un service.
am frane pe janta cu saboti noi bine reglate dar tot nu tin cand au greutate pe ele stie cineva de ce?
Salut, am o bicla Ferini r3 MTB pe 26. as vrea sa ii pun roti pe 28, am facut o proba cu o roata, se potriveste, merge bine singura problema este la sistemul de franare. Acesta fiind vrake, care nu ajuta deloc, saboti nu pica pe janta, chiar daca ii regelez la maim.
Intrebarea mea este daca se gasesc frane vbrake pe marimi, am cautat pe net dar nu am gasit?
Multumesc
Salut, nu se mai poate ridica sub nicio formă? Nu permite V-Brake-ul sau de ce anume nu se poate?
Am o bicicleta si sabotul drept de la frana din fata sta pe janta, am incercat totul ca sa-l regrel dar nu merge. Ce sa fac?
Este posibil să fie necesară schimbarea arcului, nu știu exact unde poți găsi unul. Saboți de calitate găsești de la Shimano, Avid sau Kool Stop, dar dacă tot vrei să investești, eu zic să cumperi un V-Brake nou și o manetă nouă (ca să funcționeze corespunzător). Dacă optezi pentru un produs de la Shimano sau Avid, vei vedea și simți diferența considerabilă.
L-am lubrifiat dar tot la fel face, si am modificat si pozitia arcului ''arcul este putin indoit''