Zipp intră pe piața de MTB cu 3Zero Moto, roți din carbon cu jantă simplă

Zipp, marcă cunoscută până acum doar pentru roțile de șosea, introduc pentru prima dată un model de MTB – 3ZERO MOTO, dar nu orice fel de roți ci unele cu o construcție originală. Inspirate din motocross, acestea au… jante simple, însă foarte rezistente, fabricate din carbon, proiectate să contribuie activ la suspensia bicicletei! Nu le-a fost ușor să ajungă la un produs final, a durat mult și au fost produse multe prototipuri.

Zipp au mai încercat să intre pe piața MTB-ului în 2012 dar au fost prea inovatori pentru acea vreme. Munca a fost reluată în 2016. Pentru a ajunge la forma finală au fost testate 110 forme, 6 tipuri de rășină și 4 clase diferite de fibre de carbon. În 2017 au efectuat teste cu rideri de top ca Jerome Clementz sau Adrien Dailly, dar și cu cicliști amatori de toate tipurile și dimensiunile. Au fost testate 7 prototipuri, de la modele foarte ușoare la unele grele, trecând prin multe amestecuri de tehnologii.

Jantele actuale de pe piață sunt departe de a fi perfecte. Aluminiul este mai moale decât carbonul iar roțile amortizează mai bine șocurile, însă pot fi lovite și îndoite cauzând pierderi de aer. Cele din carbon sunt mai ușoare și mai rigide, dar de obicei sunt prea rigide pentru a fi confortabile. Pentru că sunt foarte rigide e nevoie de presiune mai mare în roată ceea ce face ca bicicleta să nu mai ruleze la fel de bine.

Astfel, Zipp s-au inspirat din cursele de enduro de motociclete. Dacă până acum, de pe vremea aluminiului, jantele aveau o secțiune oarecum rectangulară pentru a combina rigiditatea cu rezistența, acum teoretic nu mai e nevoie de acest lucru, deoarece fibrele de carbon sunt foarte rigide iar efectul se poate obține din forma acestora. Astfel, roțile actuale din carbon cu perete dublu nu fac decât să dubleze rigiditatea și după spusele celor de la Zipp, acestea nu profită cu adevărat de beneficiile materialelor de top.

Astfel, Zipp au decis să simplifice structura, rezultatul fiind un profil cu un singur perete, plat. Ideea a mai fost lansată pe piață de alții dar nu s-a concretizat într-un produs real.

Beneficiul sistemului cu perete simplu e că acesta permite ca janta să contribuie activ la suspensie. Aceasta poate să flexeze în jurul prinderii spiței printr-un sistem numit ”Ankle Flex”, practic o torsionare în jurul liniei date de găurile pentru spițe.

Fibrele de carbon sunt întinse de jur împrejurul jantei, fiind continue și multe în zona de impact. Un strat de material de tipul Kevlar asigură integritatea fizică a jantei dacă aceasta este distrusă. A fost nevoie de o rășină ce să permită flexia fără să se fisureze în timp. De asemenea aceasta trebuie să reziste la lovituri cu bolovanii sau alte obiecte contondente. Stratul de kevlar va păstra janta integră chiar dacă carbonul crapă, permițând oprirea bicicletei în siguranță. Această situație e puțin probabilă totuși, iar dacă chiar se întâmplă, jantele și roțile au garanție pe viață.

3Zero Moto sunt proiectate pentru trail și enduro, având ca scop creșterea controlului și o rezistență de top, ceea ce le face rapide. Pentru că pe lângă rigiditatea laterală, torsională și radială, acestea au o dimensiune nouă: Ankle Flex.

Aceasta este o flexie rotațională la punctul de prindere a spiței ce lasă janta să se răscucească cu anvelopa în funcție de teren, dar fără să piardă rigiditatea laterală. Seamănă cu modul în care se adaptează o gleznă (ankle) pe teren. Este nevoie de șaibe speciale la nipluri, care să ofere un punct solid de pivotare fără să lase spițele să sape în fibra de carbon.

La o lovitură puternică, janta se pliază astfel încât să fie lovite ambele margini, forța impactului fiind distribuită pe toată lățimea jantei. Un alt avantaj este reducerea vibrațiilor ce provin de la impactele mici cu neregularitățile terenului, acestea fiind cauza principală a oboselii brațelor și corpului.

Numele Zipp 3Zero Moto vine de la lățimea internă de 30 mm, cea externă fiind de 37.5 mm.

Roțile complete folosesc butucii proprii ZM1 și 32 de spițe la fiecare roată. Au ales atât de multe spițe pentru că au dorit ca roțile să fie extrem de rezistente, dar să păstreze capacitatea de amortizare.

Roțile au doar prinderi de disc cu 6 șuruburi, în mare parte deoarece o prindere Center Lock nu ar avea loc datorită formei.

În interiorul butucului spate e un sistem cu clicheți cu 26 de dinți ce oferă 52 de puncte de contact, adică o acționare la 7 grade, care e acceptabilă.

Butucii folosesc rulmenți standard și sunt momentan compatibili doar cu standardul Boost, acesta fiind și motivul pentru care sunt oferite și jante separat pentru cei ce vor să construiască roți cu butuci clasici sau Super Boost.

Roțile 3Zero Moto vin cu sistemul Zipp TireWiz instalat, modificat pentru a sta bine pe acest profil de jantă. Acesta comunică pe ANT+/Bluetooth presiunea din roți și e foarte util. Presiunea poate fi citită cu o aplicație de smartphone dar poate fi afișată și pe dispozitivele Wahoo și Garmin în timp real. Mai mult, sistemul are un led care e verde dacă presiunea e în limitele stabilite prin aplicație sau roți dacă iese din acestea. Precizia senzorului e de 2%.

Greutatea nu e foarte mică, cea anunțată fiind de 850/975/1825 g pentru față/spate/set de 27.5 și de 895/1015/1910 pentru 29, în timp ce jantele separat au greutatea de 535/565 pentru 27.5/29.

Roțile vin cu logo-ul Zipp argintiu și cu accente colorate ce pot fi alese dintre argintiu, stealth, roșu, portocaliu, galben, verde, teal sau albastru. Acestea se pot scoate pentru cei ce nu le agreazaă.

Prețul unui set este de 2099 Euro și sunt deja disponibile, având incluse valve, bandă tubeless și sistemul TyreWiz pe ambele roți. Acestea sunt disponibile doar pentru butuci Boost cu ax thru iar roata față are capetele de ax standard de 21 mm dar și cele de 31 mm pentru RockShox. Prețul unei jante separat e de 750 Euro dar nu include sistemul de monitorizare care mai costă 200 Euro în plus. Există doar modele cu 32 de gâuri iar pentru construcția roților e nevoie de spițele recomandate de producător.

Roțile au o garanție pe viață netransferabilă, dar exclude folosirea cu furci double crown sau dacă sunt folosite în afara utilizărilor recomandate. La trail și enduro însă toate situațiile sunt acoperite.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

BikeXpert anunță datele pentru concursurile din 2025, Maratonul Vinului și Alpine Challenge

Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…

3 zile in urma

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

2 săptămâni in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma