Trek a lansat noul Top Fuel 2022, cu cursă mai lungă și cadre din carbon sau aluminiu

Inginerii de la Trek au scos o nouă versiune pentru modelul de succes Top Fuel. Acesta fusese refăcut cu 2 ani în urmă, însă cei de la Trek au decis că e loc de îmbunătățiri: o cursă mai lungă pentru distracție mai multă pe trail!

Modelul Top Fuel a fost lansat de Trek în 2005, când a fost o premieră pentru producător. Atunci a fost lansat ca un model full suspension de XC care conținea un amestec de componente din aluminiu de top și din carbon. Cum competițiile de XC și MTB au evoluat mult, Top Fuel s-a schimbat și el. A trecut de la amestecul de aluminiu și carbon și de la roțile de 26 la modelul de competiție integral din carbon, cu tija de șa integrată. Apoi în 2012 a fost retras din gamă, fiind înlocuit cu Gary Fisher Superfly 100, care nu a fost atât de apreciat.

Payson McElveen on the new Trek Top Fuel in Durango

Top Fuel a renăscut în 2015 sub forma unei biciclete de competiție, cu cursa de 100 mm și roți de 29. Bicicleta avea toate elementele unui model modern de competiție de XC, dar era capabilă să atace și trasee cu rădăcini și bolovani mari. Nu a fost însă suficient de capabilă pentru echipa de proiectare de la Trek, care a înlocuit-o în 2019 cu un nou model de maraton/down country, mai capabil, cu cursa mai lungă.

Payson McElveen on the new Trek Top Fuel in Durango

În ultima sa versiune, Top Fuel 2022 se apropie mai mult de categoria trail, aducând modelul, dedicat anterior doar curselor, în lumea confortului și a traseelor de distracție.

Payson McElveen on the new Trek Top Fuel in Durango

Noutățile la noul model de trail încep de la cadru. Pentru o schimbare survenită atât de repede, după 2 ani, Trek a modificat destul de mult cadrul Top Fuel. Cea mai evidentă schimbare este orientarea amortizorului, care a trecut de la poziția inversată de la modelul anterior înapoi la cea normală. Bicicleta a primit și 5 mm de cursă în plus, ajungând la 120 mm la ambele roți.

Payson McElveen on the new Trek Top Fuel in Durango

Trecerea spre trail a venit și cu schimbări importante de geometrie. Unghiul nou al furcii trece de la 67.6 la 66 de grade iar cel al tijei de șa trece de la 75 la 76 de grade.

Noua bicicletă are și un nou reach, cu aproximativ 10 mm mai mare, în funcție de dimensiunea cadrului, fiind folosite pipe mai scurte.

La fel ca modelele de șosea Trek, noul Top Fuel a primit un spațiu de depozitare intern în cadru, însă în mod diferit, la noul model spațiul e prezent și la cadrele din aluminiu.

Noul cadru are spațiu pentru anvelope mai mari, până la 2.5, plus spațiu pentru un bidon mare de apă pe toate mărimile în afară de XS, care are loc doar pentru un bidon mărimea mică.

Tot cadrul a fost proiectat mai masiv. Tija de șa a fost trecută de Trek la un diametru de 34.9 (de la vechiul 31.6), permițând montarea de tije dropper mai solide, cu cursă mai lungă. Trek spune că acest lucru rigidizează și cadrul, deși nu aceasta a fost prioritatea.

Cei ce nu au fost foarte încântați de sistemul de rutare a cablurilor Trek Control Freak pot să se bucure, deoarece noul Top Fuel 2022 trece la un sistem de rutare complet intern prin triunghiul principal, cu ghidaje integrale care fac montajul extrem de facil și elimină complet zgomotele.

Trek a renunțat și la rulmenții pedalier PressFit pe noul Top Fuel, trecând la vechiul și apreciatul standard BSA filetat, dar nu la noul standard T47 prezent la modelele de șosea.

O altă noutate este KnockBlock în versiunea 2.0, acesta permițând o mișcare mai amplă a direcției fără a o bloca, respectiv 72 de grade de libertate, existând și posibilitatea eliminării totale a sistemului.

Trek s-a gândit și la cicliștii mai scunzi care vor să beneficieze de toate performanțele noului model. Acesta vine și în mărimea XS, cu roți de 27.5. Mărimea este disponibilă însă doar în versiunea de echipare Top Fuel 9.7.

Trek a ales să monteze suspensii de 120 mm la ambele roți pe modelul 2022 Top Fuel, însă suspensia a suferit mai multe modificări. Curba anti-squat a fost modificată pentru a oferi stabilitate mai bună la pedalat. Trek vrea ca Top Fuel să rămână o bicicletă foarte rapidă, cu o eficiență excelentă la pedalat.

Sistemul flip-chip Trek Mino-Link a fost și el modificat pentru 2022, revenind pe prinderea inferioară a amortizorului odată cu întoarcerea acestuia la poziția normală (modelul anterior îl avea întors). Poziționarea Mino-Link pe prinderea inferioară a amortizorului face schimbarea geometriei bicicletei mult mai simplă.

Întoarcerea Mino-Link din poziția low la high va ridica rulmentul pedalier cu 7 mm și va aduce furca și tija de șa spre verticală cu o jumătate de grad, modificând comportamentul bicicletei spre unul mai orientat spre XC.

Pentru modelul 2022, zona Mino-Link e mai robustă atât la versiunea din carbon cât și la cea din aluminiu, lucru valabil și în zona rulmenților pedalierului.

Pentru cei ce vor capacitate de trecere mai bună, Top Fuel acceptă și furci de 130 mm. Deși nu există această opțiune pe echipările originale, Trek încurajează clienții să încerce această modificare.

Efectul acesteia asupra bicicletei este că va aduce spre verticală furca și tija de șa cu încă o jumătate de grad și va ridica rulmenții pedalierului cu încă 3 mm. Nu e o schimbare drastică, dar e suficientă pentru a adăuga un pic de încredere. În combinație cu sistemul Mino Link se poate obține o cursă mai mare în față fără a fi afectată vizibil manevrabilitatea.

Noul Trek Top Fuel 2022 va fi disponibil în peste 10 configurații, o mișcare curajoasă având în vedere disponibilitatea redusă a pieselor din ultima vreme: 7 versiuni cu 9 cu cadru din carbon, plus versiuni din aluminiu și cadre disponibile separat.

Top Fuel va fi disponibil în versiunea de competiție 9.9 cu echipare Shimano XTR sau SRAM XX1 AXS, după alegerea clientului.

Modelul de top cu SRAM costă 11.000$ și are furcă RockShox SID Ultimate, amortizor Delux Ultimate RCT și tijă Reverb AXS.

Modelul Shimano costă 9500$ și are furcă FOX Factory 34, amortizor Float DPS Factory cu 3 poziții și tijă Transfer. Modelul de top vine cu roți Bontrager Line Pro 30, cu jante late și indestructibile, foarte rapide, plus ghidonul cu pipă integrată din carbon Bontrager RSL în versiunea trail cu înclinație 0.

Restul modelelor Top Fuel 9.9 și 9.8 (în afara modelului dotat cu tijă wireless SRAM AXS) primesc tije dropper Bontrager Line Elite MaxFlow, cu cursa adaptată mărimii cadrului: 100 mm la S, 150 mm la M/ML, 170 mm la L și 200 mm la XL.

Versiunile Top Fuel 9.8 sunt echipate cu componente de calitate din seriile Shimano XT, SRAM GX AXS sau GX mecanic, versiunile cu SRAM având suspensii RockShox iar cele cu Shimano având suspensii FOX. Top Fuel 9.8 a fost modelul de cursă lungă și rămâne la fel în 2022, cu echipări similare.

Top Fuel 9.8 folosește componente de calitate, aproape de top, roți Bontrager Line 30 Elite, cadrul fiind identic cu cel al versiuniii 9.9.

Fiecare echipare are personalitatea sa proprie, unele fiind orientate mai mult spre performanță și viteză, altele mai mult spre distracție, fiecare fiind dotată cu rapoartele de transmisie potrivite.

Top Fuel 9.7 este modelul de intrare în gama Top Fuel cu cadru din carbon și are componente asemănătoare cu versiunea anterioară – pachete cu echipări solide și cu preț avantajos. Versiunile 9.7 vin cu componente Shimano Deore/SLX, roți Bontrager Line 30 Comp și componente din aluminiu.

În ceea ce privește versiunile din aluminiu, Trek oferă opțiuni excelente la prețuri avantajoase. Modelele din aluminiu includ:

  • versiunea Top Fuel 8 cu grupul complet Shimano XT, furcă SID și roți Bontrager Lite 30 Comp,
  • versiunea Top Fuel 7 cu componente Deore/SLX, furcă RockShox Recon 35 Gold și roți Bontrager Line 30 Comp,
  • modelul cel mai ieftin, Top Fuel 5, cu componente Deore, furcă RockShox Recon Silver și roți Bontrager/Alex MD 35.

Toate modelele din aluminiu vin cu tijă dropper TranxX de 34.9 mm și componente Bontrager din aluminiu.

Prețurile noilor modele sunt următoarele:

  • Trek Top Fuel alloy frameset: $2,300
  • Trek Top Fuel 5: $2,600
  • Trek Top Fuel 7: $3,500
  • Trek Top Fuel 8: $3,800
  • Trek Top Fuel carbon frameset: $3,700
  • Trek Top Fuel 9.7: $4,200
  • Trek Top Fuel 9.8 XT: $6,500
  • Trek Top Fuel 9.8 XT (Project One): $7,000
  • Trek Top Fuel 9.8 GX: $7,000
  • Trek Top Fuel 9.8 GX AXS: $7,500
  • Trek Top Fuel 9.9 XTR: $9,500
  • Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS: $11,000

Trek Top Fuel 2022 este deja disponibil la distribuitorii Trek și online de pe pagina Trek Bikes. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma