Iată că și cel mai mare rival al celor de la Shimano, Sram, au pregătit o transmisie și un motor nou, dedicat special bicicletelor de munte. Un detaliu important, deoarece toate motoarele erau doar adaptate MTB-urilor, provenind de la bicicletele de oraș. La fel ca în cazul celor de la Shimano, noul motor al Sram este gândit pentru utilizarea și exploatarea pe trasee dificile, având un fine tuning care va permite să scoți ce-i mai bun din el. Sistemul a fost botezat EX1.
Am avut ocazia să-l admirăm la prezentarea din Italia, de la Riva del Garda, iar în ceea ce privește diferențele față de concurentul japonez, sunt câteva mențiuni de făcut.
De aceea, dinții de pe fiecare pinion sunt diferiți, tocmai pentru a suporta diferite sarcini, în funcție de raportul pe care te afli. Astfel, cei de la Sram afirmă că întreg stresul se duce către butuc, implic către roată, acolo unde se și descarcă, nefăcând altceva decât să prelungească durata de viață a transmisiei. Caseta are doar 8 pinioane, iar diferențele dintre acestea sunt surprinzător de mari: 11-13-15-18-24-32-40-48, așadar se pot observa salturi de câte 8 dinți între pinioane. Pentru a compensa, Sram a construit pinioanele foarte apropiate, astfel încât schimbarea să se realizeze rapid.
Am insistat mult pe pinioane și transmisie deoarece aceasta este una dintre principalele diferențe față de Shimano. În rest, celelalte specificații erau de așteptat: Q-Factor mai mic pentru angrenaj (distanța dintre brațele angrenajului), cușca schimbătorului este construită mult mai robust față de schimbătoarele de pinioane obișnuite, motorul este compact deci permite utilizarea unui chainstay normal, frâne dedicate și adaptate greutății mai mari a bicicletei (Sram Guide RE – cu modulație mai bună și cu un etrier împrumutat de la frânele de Downhill, Code). În ceea ce privește angrenajul, va găzdui așa-zise foi (de fapt sunt tot pinioane) cu 14, 16 sau 18 dinți. Acestea pot fi foarte facil înlocuite (nu au prinderi în șuruburi precum foile clasice). Motorul, la fel ca în cazul Shimano, va beneficia de un radioator, dar de unul mai mare, pentru a menține sistemul rece în permanență.
Despre autonomie nu ni s-au comunicat destule informații, nici despre greutatea întregului sistem, dar știm cu siguranță că aceasta nu va putea fi achiziționat separat. Ca în cazul oricărui sistem și motor pentru e-bike-uri, cadrul va fi construit în jurul motorului, iar acesta va veni ca dotare standard pe diverse biciclete. Pentru prezentare, noul Sram EX1 era montat pe un full-suspension de la Moustache Bicycles.
Dragoș Mitroi
Riva del Garda, Italia
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…