Specialized brevetează micro-suspensia pentru cursiere şi cx

După ce pe modelul 2013 al cursierei Roubaix, Specialized a introdus tija de şa cu micro-suspensie COBL GOBL-R (CG-R), americanii se gândesc acum şi la o furcă cu suspensie cu acelaşi principiu de funcţionare.

Pentru moment piesa se numeşte simplu „furcă de bicicletă cu vârf compliant” şi la fel ca şi tija de şa noua furcă ar urma să folosească un material elastic amplasat între două braţe care vor putea flexa în condiţii controlate.

Ţinând cont de faptul că mai sunt şi alţi producători care testează apele – Cannondale cu un Lefty cu cursă mică, Canyon MRSC sau Lauf cu furca cu foi, nu este exclus ca proiectul celor de la Specialized să prindă viaţă şi să fie aplicat nu doar cursierelor ci şi bicicletelor de ciclocros.

Brevetul acestui sistem îi aparţine lui Christopher P. D’Aluisio care a lucrat pentru Specialized şi la cadrele aero, pipele reglabile şi la opţiunile pentru stocare internă în cadrul Shiv.

Brevetul spune că în condiţii ideale designul acestei suspensii ar trebui să ofere între 2 şi 4mm de cursă. Evident nu este mult după standardele unei furci de downhill însă cu siguranţă suficient pentru a-ţi îmbunătăţi pedalarea pe drumuri cu un carosabil deteriorat. Întrucât suspensia va mişca roata relativ la coroana furcii înseamnă că frânele clasice nu pot fi folosite. însă şi frânele pe disc au nevoie de un etrier, iar acesta trebuie să fie fix sau să se mişte în acelaşi timp cu axul roţii. Pentru a realiza acest lucru Specialized a plănuit un mic link care va susţine partea superioară a etrierului în aşa fel încât acesta să se mişte într-un arc de cerc odată cu roata.

Este evident că prin acest sistem Specialized doreşte să micşoreze cantitatea şi intensitatea vibraţiilor transmise de la drum spre ciclist odată cu îmbunătăţirea tracţiunii. Însă se ridică totuşi câteva întrebări. Cum se va putea menţine o cursă egală a suspensiei pe ambele părţi ale furcii? Un thru axle este evident însă oare va fi suficient un ax de 12 sau 15 mm pentru a ţine totul rigid şi la locul lui mai ales pe viraje? Poate că da de vreme ce RockShox a reuşit deja acest lucru cu noua lor furcă inversată RS-1.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

4 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma