Nu e un secret, toți cursieriștii stăm și așteptăm de peste un an vestea lansării noului Dura-Ace cu 12 pinioane, despre care aflasem practic doar zvonul că va fi semi-wireless și… cam atât. Eu personal nu am așteptat prea mult Dura-Ace, pe mine mă interesa când apare noul Ultegra, mai pentru buzunarele normale. Shimano ne-a făcut însă o surpriză celor fără Mercedes cu șofer la poartă: a lansat deodată atât noul grup de top Dura-Ace R9200 cât și noul Ultegra R8100. Acestea sunt într-adevăr semi-wireless, schimbă vitezele mai rapid decât orice alt sistem de pe piață, au plajă de rapoarte (ceva) mai mare, frâne enorm îmbunătățite și un sistem electric cu totul nou. Iar Ultegra va avea fix aceleași caracteristici funcționale ca Dura-Ace, însă cu o greutate ceva mai mare și un preț cu mult mai puțin exorbitant.
Dar iată veștile importante din punctul meu de vedere, pe scurt, înainte de a trece la detalii:
Mai departe să trecem la detalii…
După cum s-a zvonit de ceva vreme, noile Shimano Dura-Ace și Ultegra sunt semi-wireless. Partea din față, adică manetele STI, sunt wireless, însă schimbătoarele sunt conectate pe fir la o baterie montată în seat tube. Practic, manetele au fiecare câte o baterie inlcusă, nu sunt conectate cu fir nici între ele.
Shimano spune că a ales această variantă deoarece prioritatea lor a fost o funcționare rapidă, iar bateria montată pe schimbător l-ar face mai greu și mai lent. Noile grupuri sunt, conform producătorului, cele mai rapide de pe piață. S-a renunțat în schimb la cablurile din fața bicicletei deoarece sistemul era destul de complicat în zona pipei și a head tube-ului. Rutarea cablurilor doar în spatele bicicletei e în schimb simplă și aduce beneficiile unei baterii mari, ce necesită încărcări rare.
Sistemul acesta de alimentare e util și pentru eventualitatea montării pe un e-bike, schimbătoarele putând fi în acest caz alimentate direct din bateria bicicletei. SRAM care are baterii separate pentru fiecare schimbător a trebuit să improvizeze un sistem cam ”tras de păr” pentru a face acest lucru.
Încărcarea se va face ușor, portul fiind situat de această dată pe schimbătorul spate, astfel dispare din schemă orice fel de joncțiune. Noul schimbător spate îndeplinește acum și rolul de port de încărcare, dar și de adaptor wireless, nici acesta nemaifiind acum necesar. Pentru cei care au powermetru integrat în angrenaj va exista și un al doilea port de încărcare, însă conectorii sunt identici și se folosește același cablu de încărcare USB cu o lungime de 1.5 m.
Pentru eliminarea totală a joncțiunilor, bateria are acum trei porturi, câte unul pentru fiecare schimbător plus încă unul necesar în configurația de contratimp, unde manetele din păcate trebuie legate tot pe fir. Al treilea port ar putea fi folosit și pentru a alimenta altceva în viitor, posibil o tijă dropper….
Autonomia transmisiei e de aproximativ 1000 km la o încărcare iar bateriile CR1632 din manete ar trebui să aibă o durată de viață de 1.5-2 ani, însă există în continuare posibilitatea de a lega manetele pe cablu, o opțiune excelentă pentru bicicletele care au deja cablurile trase. Asta deoarece sistemul complet conectat pe cablu are o autonomie a bateriei cu 50% mărită, comunicația wireless între manete și schimbătorul spate consumând destul de multă energie.
Noile manete au fost modificate pentru o ergonomie superioară. Butoanele sunt mai depărtate și mai alungite în zona inferioară, fiind mai ușor de găsit cu degetul, mai ales cu mănuși groase de iarnă. Lungimea mai mare le face mai ușor de acționat din drop-uri. Noua formă a butoanelor lasă și un spațiu mai mare pentru mână pe manetă.
Forma manetei e foarte diferită. Acum, aceasta e înclinată spre interiorul bicicletei, ceea ce pune mâna într-o poziție mai confortabilă.
Fiecare manetă are două porturi pentru cablu: unul pentru manetele suplimentare și unul pentru a le conecta la baterie direct, pentru cei ce nu doresc un sistem wireless.
Există acum trei opțiuni de butoane de schimbător suplimentare, mult mai simple ca înainte. Vechile butoane Climber aveau un circuit electric inclus, însă noile butoane sunt mult mai simple, fiind doar un switch care dă o comandă. Modelul SW-RS901-S ia locul vechiului Sprinter Switch în dropuri și are un cablu mai lung, de 260 mm, modelul SW-RS810-T este noul model Climber și se montează în partea superioară a ghidonului de 31.8 mm, având un cablu de 100 mm, a treia versiune fiind un buton disponibil doar OEM care poate fi integrat direct într-un port special al ghidonului, cu cablul tras prin interior.
Noua versiune a aplicației E-Tube pentru smartphone permite personalizarea modului de funcționare a sistemului. Se poate alege funcționarea sincronizată (în care schimbătorul față funcționează automat) sau semi-sincronizată (în care la schimbarea foii se schimbă și un număr de pinioane), se poate regla numărul de schimbări când se ține apăsat butonul, viteza schimbărilor, conectarea cu computere și se poate alege funcția pe care o joacă fiecare buton, inclusv cel de-al treilea, din partea superioară a manetei, care s-a păstrat în continuare și care e foarte util la interacțiunea cu computerul.
Pentru bicicletele de contratimp și triatlon, o parte din componente se păstrează de la sistemele vechi (cele albe), restul sunt specifice sistemului nou cu 12 pinioane (cele roz).
Din păcate momentan nu există manete de schimbător wireless pentru bicicletele de contratimp. Partea bună e că se pot refolosi o mare parte din componentele de pe transmisia anterioară cu 11 pinioane, adăugându-se adaptorul EW-AD305 pentru cablu, care permite conectarea întregului sistem la noul cablu EW-SD300. Avantajul imens este pentru cei ce vor să treacă la noua transmisie, aceștia putând să păstreze ghidonul în forma actuală, reglajul exact al poziției pe ghidonul de contratimp fiind un proces anevoios.
Cablurile folosite la noua transmisie Shimano Di2, denumite EW-SD300, sunt noi. Dar totuși nu sunt total noi, fiind folosite deja de ceva vreme pe partea de e-bike. Noul cablu e mai mic și are posibilitatea de a transporta mai multe informații. Asta înseamnă că în viitor s-ar putea ca producătorii să ofere orificii mai mici pentru cablarea transmisiei Di2. Pentru conectarea cablurilor e nevoie de o nouă sculă, TL-EW300.
Manetele schimbătorului par să funcționeze la fel ca înainte, însă schimbările sunt mult mai rapide. Schimătorul spate e mai rapid cu 58% iar cel din față cu 45%!
O parte din viteză vine de la noul procesor, mai rapid, dar și din protocolul wireless care folosește pachete mai mici de date. Shimano avea oricum deja cea mai rapidă transmisie electronică, așa că noile cifre sunt cu adevărat impresionante.
Shimano spune că noul Di2 are o viteză de procesare mai mare de 4 ori decât Zigbee, celălat protocol existent, practic cel folosit de SRAM pe grupurile AXS. Ei spun și că transmisia lor consumă cu 75% mai puțină energie iar pachetele de date sunt cu 90% mai mici, făcând interferențele mult mai puțin probabile.
Conform informațiilor oficiale, schimbările de pinioane sunt mai rapide atât din punct de vedere al comunicațiilor între manetă și schimbător cât și ca durată a mișcării acestuia. Schimbătorul față are un timp de comunicare mai lung cu maneta, dar mișcarea e mult mai rapidă decât la modelul anterior. Viteza de comunicație e mai mică deoarece acum comanda ajunge întâi la schimbătorul spate, apoi trece prin baterie spre schimbătorul față, însă performanțele mecanice fac ca acest dezavantaj să dispară complet.
Schimbările rapide nu sunt doar în sus pe caseta de pinioane, ci și în jos, datorită tehnologiei Hyperglide+ moștenită de la noile grupuri de MTB. Aceasta a fost introdusă pe noile grupuri de MTB cu 12 pinioane XTR, apoi XT și SLX și aduce forme noi pe pinioane, împreună cu un lanț special ce face coborârea lanțului pe casetă să fie cu 66% mai rapidă, chiar și sub tensiune.
Spre deosebire de ceilalți producători, la Shimano adăugarea unui pinion nu aduce necesitatea schimbării interfeței butucului! Noile roți Dura-Ace vin cu interfața nouă specifică pt 12 pinioane, însă toate casetele pot fi montate fără modificări atât pe interfața nouă cât și pe interfața anterioară HG! Practic trecerea la noile grupuri de 12 pinioane se va putea face fără a fi nevoie să se modifice sau să se schimbe roțile actuale.
Noile roți Shimano Dura-Ace vor veni deci cu interfața nouă specifică pentru 12 pinoane.
Noile casete de 12 pinioane însă vor putea fi montate atât pe interfața nouă (dreapta) cât și pe cea veche HG (stânga).
De ce a fost nevoie atunci de o interfață nouă? Shimano spune că a făcut acest lucru deoarece dorea butuci mai ușori, iar interfața existentă HG nu putea fi ușurată, deoarece nu ar mai fi respectat normele de rezistență. Noua interfață de 12 pinioane are mai multe șanțuri pentru a dispersa stress-ul, putând fi astfel fabricată din materiale mai ușoare. Nu este însă vorba de interfața MicroSpline de la MTB ci de una cu totul nouă.
Noua casetă se montează deci pe ambele tipuri de interfață și are o săgeată care indică unde e șanțul de aliniere, care e la fel pe ambele tipuri de butuc. Pentru a face caseta de 12 pinioane să poată fi montată pe interfața HG îngustă, ultimul pinion nu este practic în contact cu butucul, fiind atașat de penultimul pinion. Un inel de prindere lung păstrează toate pinioanele bine strânse pe butuc.
E de remarcat că acum există distanțiere de grosimi diferite, unul de tip A, cel mai apropiat de inelul de închidere, urmat de două de tip B, spre butuc.
Pentru început vor fi oferite doar două dimensiuni de casete: 11-30t și 11-34t, disponibile în ambele grupuri Dura-Ace și Ultegra. Shimano dă mare atenție pașilor dintre treptele de viteză, iar noile casete nu fac excepție. Caseta 11-30t oferă pași perfecți pe plat în zona 15-16-17t din mijlocul casetei, versiunea 11-34t sărind însă 15-17-19t pentru a putea să ajungă la 34t unde oferă un raport foarte ușor de 1:1. Pinioanele sunt configurate la fel la ambele casete Ultegra și Dura-Ace.
Pașii casetelor de 12 pinioane:
La angrenaj nu e o surpriză că Shimano continuă să ofere tehnologia Hollowtech II cu ax de 24 mm. De asemenea, nici acum nu s-a trecut la fibrele de carbon, fiind folosită tot structura Hollowglide care oferă greutate redusă dar rezistența și rigiditatea necesară schimbărilor precise. Shimano a păstrat și foile mari clasice, inclusiv o opțiune masivă 54-40T disponibilă doar în grupul Dura-Ace, pentru cei mai puternici cicliști profesioniști.
Chiar dacă opțiunea 54-40T va fi oferită doar în grupul Dura-Ace, deoarece angrenajul Ultegra are același BCD, foile 54-40T vor putea fi montate dacă se dorește și pe angrenajul Ultegra. Altfel, atât Dura-Ace cât și Ultegra vin în variantele clasice 50-34T și 52-36T, oferind un raport de transmisie foarte bun de 1:1 în cazul în care se folosește o casetă 11-34t.
Angrenajele Dura-Ace vor fi disponibile cu brațe de 160, 165, 167.5, 170, 172.5, 175 și 177.5 mm în timp ce angrenajele Ultegra vor avea variante mai puține, respectiv doar 160, 165, 167.5, 170, 172.5 și 175. Ambele angrenaje au un factor q de 148 mm.
Pentru cei ce vor să își măsoare puterea, atât angrenajul Dura-Ace cât și cel Ultegra au opțiunea de a veni cu un powermetru dual integrat. Tehnologia e identică cu cea oferită și înainte de Shimano, însă transmițătorul și portul de încărcare (identic cu cel al transmisiei) au fost repoziționate pentru o utilizare mai ușoară.
Bateria reîncărcabilă li-ion oferă până la 300 de ore de funcționare iar senzorul cu transmisie duală BTLE/ANT+ are acum o precizie de 1.5%. Calibrarea poziției se face ușor de la un mic buton iar compensarea pentru temperatură se face automat.
Angrenajele cu powermetru vor fi oferite în aceleași versiuni ca modelele fără senzor.
Cablul de încărcare are doar o poziție corectă, iar aceasta e confirmată prin aprinderea LED-ului albastru.
Pe lângă răspunsul mai rapid și portuo de încărcare integrat, există mai multe noutăți la schimbătoarele Dura-Ace și Ultegra pentru 12 pinioane. Cea mai importantă ar fi integrarea sistemului de transmisie wireless D-Fly în acestea. Folosind un protocol proprietar Shimano Integrated Circuit, acesta e responsabil și pentru primirea comenzilor de la manete, comenzi pe care le transmite apoi prin cablu spre baterie și mai departe spre schimbătorul față. Protocoalele BTLE și ANT+ sunt folosite pentru comunicarea bidirecțională cu computerele compatibile de la Garmin, Wahoo, Hammerhead, etc…
Schimbătorul spate e compatibil cu casete de la 11-28 la 11-34, nu există mai multe dimensiuni pentru acesta, indiferent de grup.
Schimbătorul spate are design Shadow însă nu are sistem de ambreiaj. Shimano a specificat clar că aceste componente sunt pentru șosea. Cei ce doresc să practice gravel bike-ul, trebuie să se orienteze spre grupul specific GRX, nu Dura-Ace și Ultegra. Shimano spune că adăugarea unui ambreiaj ar încetini funcționarea și nu e necesar pe șosea. Se poate observa că patina schimbătoarelor e ușor curbată, lucru care este absolut normal, din proiectarea acestora.
Datorită unui sistem de brațe reproiectat, schimbătorul față e nu doar mai mic ci și mai ușor ca cel anterior. Noul FD-R9250 are doar 96 g și are o suprafață frontală redusă cu 33%. Schimbarea e mai rapidă cu 45% iar foile mari acceptate sunt între 50-55t.
Cu atâtea schimbări ale transmisiei, noile frâne ar putea trece neobservate, însă ele sunt mult îmbunătățite față de versiunile anterioare. În primul rând ele oferă acum un spațiu pentru disc cu 10% mai mare, ceea ce elimină eventualele frecări accidentale ale discurilor ușor descentrate, fenomen extrem de enervant pe o cursieră.
Noile manete Servo Wave fac ca plăcuțele să ajungă la disc mai repede, însă odată ce frânarea a început, oferă o modulație superioară. Cursa manetei este deci mai scurtă inițial, apoi e mai lungă cu 13% pentru a controla precis forța de frânare.
Noul etrier reproiectat face ca aerisirea frânelor să fie mai ușoară, deoarece portul de aerisire și șurubul de deschidere al valvei sunt acum separate fizic. Aerisirea se poate face acum fără a demonta etrierul de pe cadru. Diferența între cele două grupuri este că etrierul Dura-Ace e dintr-o singură bucată iar cel Ultegra e din două bucăți conectate.
Și până acum, unii cicliști profesioniști foloseau discuri de frână Shimano de MTB pe cursierele lor, lucru care se pare că nu era accidental. Shimano a descoperit că discurile RT-MT900 XTR au o răcire cu 66% mai bună decât cea a discurilor SM-RT900 Dura-Ace, așa că nu vor mai exsita discuri specifice Dura-Ace, în locul lor fiind acum folosite oficial discurile RT-MT900 MTB, atât doar că va fi inclus un inel de prindere diferit, specific pentru șosea. În cazul grupului Ultegra, acesta va veni cu discuri RT-MT800 din gama XT. Furtunul de frână BH90, plăcuțele, olivele și inserțiile din furtun rămân neschimbate.
Grupurile vor fi oferite și în versiuni cu frâne clasice pe jantă, însă Shimano spune că acestea vor fi greu de procurat. Majoritatea bicicletelor noi vin acum cu frâne pe disc, așa că producția acestora a fost prioritizată. Versiunile cu frâne pe jantă sunt rezervate echipelor profesioniste, în rarele ocazii în care aceste frâne sunt de preferat. Chiar dacă frânele pe jantă sunt în continuare mecanice, pe cablu, transmisia disponibilă e doar electronică.
Noile grupuri de șosea pe 12 pinioane folosesc aceleași lanțuri Hyperglide+ folosite și la grupurile Shimano MTB. Pedalele Dura-Ace PD-R9100 rămân și ele neschimbate, la fel și rulmenții pedalieri BB-R9100 și SM-BB92.
În graficul de mai sus, noile produse Dura-Ace 9200 sunt marcate cu albastru iar cele deja existente cu gri.
A fost lansată și o colecție nouă de roți din carbon, tubeless, cu profile de 35, 50 și 60 mm pentru ambele grupuri Dura-Ace și Ultegra, roți despre care Shimano spune că redefinesc oferta lor în domeniu.
Shimano va oferi noile roți și în variantă pentru baieu, dar la fel ca în cazul frânelor pe jantă, vor fi greu de găsit, opțiunea populară și prioritizată fiind cea a roților tubeless ready. Pentru a obține o aerodinamică mai bună fără a sacrifica din control, noile profie de jantă au fost proiectate în trei versiuni distincte: C36, C50 și C60-HR ( de la High Rigidity). Pentru cățărători, modelul C36 cu profil de 36 mm este orientat spre greutate mică și mai puțin spre aerodinamică și rigiditate laterală.
Modelul C50 de 50 mm este un model polivalent, cu accent egal pe aerodinamică, rigiditate și greutate. Noul C50-TL e mai performant ca vechiul C60-Tl cu 1 W și oferă performanțe aerodinamice cu 5.1 W mai bune decât vechile C40-TL. Controlul e la fel de bun ca la C40-TL, cu un efect mai mic al vântului lateral.
Modelul C60_HR oferă o rigiditate laterală mărită cu 20% pentru sprint și rideri grei, cu performanțe aerodinamice foarte bune.
Toate jantele au o lățime internă de 21 mm și externă de 28 mm, cu margine hooked.
Jantele sunt tubeless ready și vin gata izolate și cu valve de calitate superioară, care se așează perfect pe profilul jantei din carbon. Roțile includ un avertisment care interzice folosirea levierelor, lucru care va fi mai mult sau mai puțin posibil, în funcție de anvelopele folosite.
O mare parte din noutate o reprezintă noul butuc spate, care trebuie să ofere atât rigiditate laterală cât și greutate redusă. Noile roți Dura-Ace au un butuc special pentru 12 pinioane, cu o nouă interfață. Aceasta a fost concepută pentru a scădea greutatea fără să fie distrusă de casetă. Scăderea de greutate la butuc e impresionantă: 45 g în comparație cu vechiul R9170 FH.
Noul butuc este compatibil doar cu casetele de șosea Shimano cu 12 pinioane, însă casetele sunt compatibile și cu butucii mai vechi HG.
În butuc se regăsește noul sistem Shimano Direct Engagement care e similar cu cel din noii butuci XTR. În comparație cu actualele roți C40, acest mecanism îmbunătățește singur rigiditatea cu 63%, oferind și rezistență mai mică la rulajul liber și zgomot mai redus (dar totuși prezent).
În ceea ce privește rigiditatea laterală, roțile C36 și C50 folosesc în față spițare 1:1, în timp ce versiunea C60_HR folosește 2:1 la roata din față pentru o rigiditate mărită cu 10%. C60_HR are și spițe mai groase, de 1.8 mm, în comparație cu cele de 1.5 mm de pe roțile C36 și C50, alese pentru a scădea din greutate.
Roțile spate folosesc spițare 2:1 Optbal pentru a îmbunătăți rigiditatea laterală și de transmisie.
Fiind vorba de Shimano, se păstrează bineînțeles prinderea Centerlock pentru disc și rulmenții conici cu bile.
Despre greutate, Shimano spune că modelul C36-TL are janta cu 55 g mai ușoară decât cea de pe modelul curent C40, iar greutatea setului complet e de 1338 g. C50-TL au o greutate anunțată de 1465 g iar C60_HR-TL de 1609 g.
Dacă versiunile pe baieu ale roților vor fi disponibile și în variantă cu frânare pe jantă pe lângă cea pe disc, nu a fost anunțat un preț pentru acestea, fiind rezervate echipelor profesioniste. Modelele C35-Tl și C50-TL au însă un preț de 2099.99$ setul iar C60_HR-TL sunt ceva mai scumpe, la 2199.99$ setul.
Pentru prima dată în istorie, Shimano oferă roți complet din carbon la nivel Ultegra. Aceste roți au jantele aproape identice cu cele Dura-Ace, exceptând modelul C36 care e un pic diferit. Roțile Ultegra vin cu interfață standard HG la butucul spate, în locul celei dedicate pentru 12 pinioane de pe versiunile Dura-Ace.
Din acest motiv, roțile sunt ceva mai grele, Ultegra C36 având o greutate anunțată de 1488 g, C50 de 1570 g și C60 (non HR) de 1649 g. Prețul este însă considerabil mai mic: 1399.00$ setul, indiferent de model.
Shimano nu a anunțat toate greutățile componentelor, însă spune că acesta va fi cel mai ușor set electronic pe 12 pinioane cu frâne hidraulice de pe piață. În comparație cu versiunea anterioară R9100, noul R9200 este cu doar 21 g mai greu, având 2506.5 g.
Disponibilitatea noilor componente este variabilă. Bicicletele cu noul grup Dura-Ace vor fi disponibile din septembrie 2021, în timp ce componentele separate vor fi disponibile din octombrie 2021. Ultegra va veni cu 1-2 luni în întârziere. Data când însă vor fi cu adevărat în stocul magazinelor urmează să o aflăm și sunt șanse să mai dureze o vreme.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…