La Cupa Mondială de DH din acest weekend, Loic Bruni a câștigat în Vallnord pentru a treia oară sezonul acesta, toate victoriile fiind făcute pe Specialized Demo 29. Departe de modelul de anul anterior cu cadru asimetric din carbon, noual bicicletă a fost concepută să ofere viteză, confort și control îmbunătățite. Rezultatele par să confirme realizările.
O singură bicicletă, mai multe poziționări posibile ale axului și suspensiei…
Pentru a regla fin rigiditatea, Specialized folosește înveliș din carbon deasupra aluminiului în puncte esențiale, existând posibilitatea de a testa diverse configurații fără a produce un cadru complet nou.
Doar cu un an în urmă, bicicletele prototip de DH de la Specialized au fost văzute la evenimente cum ar fi Crankworx Les Gets. Bicicleta de atunci era clar departe de versiunea finală iar Specialized a creat multe prototipuri pentru a ajunge la forma actuală. Bazându-se pe impresiile riderilor de top, una din caracteristicile principale a noului cadru a trebuit să fie îmbunătățirea păstrării momentului, adică abilitatea de a menține viteza în timp ce roata spate lovește obstacole pe traseu.
În eforturile de a elimina cât mai bine posibil influența roții spate, Specialized a început un studiu nou al mișcării axului pentru a examina precis care e cea mai bună variantă pentru păstrarea momentului. Una din cele mai mari provocări cu roțile mari este monoblocul care coboară mult față de axul spate și îl duce pe acesta în față. După ce au testat o grămadă de variante cum ar fi cadrul portocaliu de mai sus care le-a permis inginerilor să experimenteze diverse variante, Specialized au găsit soluția finală.
Unul din motivele principale pentru schimbarea căii de mișcare a axului nou este că cei de la Specialized au spus că versiunea anterioară transmitea prea mult feedback în pedale față de ce și-ar fi dorit. Dar cum acest lucru e subiectiv, Specialized a vrut o cale de a vedea exact ce se întâmplă în pedale, așa că au creat o pereche de pedale cu accelerometre incluse. Accelerometrele pe trei axe și liniare oferă o imagine clară a oricăror mișcări ale pedalei în legătură cu suspensia, ce a permis inginerilor să facă câteva teste științifice, lucru ce a necesitat inclusiv crearea unor rampe imense din containere industriale și bușteni.
Astfel ei au putut să regleze totul în detaliu și să obțină curba suspensiei ideală pentru noua bicicletă. Noul Demo are o creștere masivă de 70% a efectului anti-rise. Totul e însă un echilibru și dacă modelul anterior avea o sensibilitate foarte bună, noile reglaje ar trebui să prevină mutarea greutății ciclistului în față la frânare.
Curba suspensiei e acum mai progresivă pentru un control mai bun la capătul cursei și are un efect anti-squat cu 300% mai bun, deși Specialized spun că acesta nu a fost neapărat un scop.
În mod evident cadrul nu are nicio asimetrie majoră și folosește un amortizor montat jos pentru a păstra centrul de greutate coborât însă oferind și spațiu suficient pentru roțile mari.
Rezultatul e o bicicletă de DH din aluminiu cu roți de 29 și cursa de 200 mm care pare să fie cel mai rapid Demo făcut vreodată. De ce doar din aluminiu? Se pare că Specialized nu are planuri să lanseze un Demo 29 din carbon. Asta pentru că acum e posibil să folosești roți de dimensiuni diferite, lucru interzis de UCI până nu demult, iar Specialized are un plan de echipare cu roată de 29 în față și de 27.5 în spate, iar modificările vor fi mai simplu de implementat pe un cadru din aluminiu.
Geometria noului model nu s-a schimbat radical, dar sunt câteva diferențe cum ar fi reach-ul puțin mai mare și unghiul furcii puțin mai mic. Unghiul mic al furcii beneficiază și de un offset revizuit, așa că Specialized a colaborat cu Ohlins pentru a produce un model cu offset de 58 mm pentru varianta Race. Denumirile mărimilor s-au schimbat de asemenea, trecând la sistemul de notare S ce se focalizează mai mult pe reach decât pe mărimea seat-tube-ului.
Momentan există două variante Demo, ambele cu roți de 29 și cadre din aluminiu M5, modeul Demo 8 27.5 fiind oferit în continuare în varianta veche de cadru.
Cadrul folosește monobloc BSA filetat de 83 mm, butuc spate de 12×148 mm, unghiul furcii fix, amortizor metric trunnion de 225×75 mm și rutare internă a cablurilor cu opțiunea de a ruta extern frâna spate.
Modelul de top Demo Race folosește furca Ohlins DH 29 cu offset special de 58 mm, în timp ce Demo Expert are o furcă RockShox Boxxer Select 29 cu offset de 56 mm. Ambele biciclete folosesc transmisii de DH 1×7 și anvelope 29×2.6 pe față și 29×2.3 pe spate. Prețul e de 6500$ pentru varianta Demo Race și de 5000$ pentru Demo Expert, fiind disponibil și cadrul separat la prețul de 2500$. Specialized spune că modelul Demo Expert și cadrele Demo Race vor fi disponibile în cantități limitate din 9 iulie în timp ce modelele Demo Race și restul de Demo Expert vor veni cât mai curând după aceea.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com