Noul Santa Cruz Blur a fost văzut deja pe circuitul Cupei Mondiale de XC. Acesta folosește un sistem de suspensie ușor de tip single-pivot și componente de top, reușind să fie mai rapid și mai ușor. A dispărut suspensia VPP iar noua bicicletă e cu 289 g mai ușoară decât modelul anterior.
Noul Blur are cursa spate de 100 mm și folosește furci tot cu 100 mm, suspensia folosind un singur pivot superior. În ofertă există și noul Blur TR, care are cursa spate de 115 mm fiind proiectat pentru trasee mai agresive de XC.
Noua bicicletă combină tot ce e mai bun din vechile modele Blur și Superlight, adăugând metode mai moderne de producție a structurii de carbon și un design minimalist, rezultatul fiind o bicicletă foarte ușoară.
De-a lungul anilor, Santa Cruz a oferit biciclete ce au folosit o suspensie de tip VPP care a evoluat mereu. Doar un model a ieșit din acest tipar, Superlight. Acesta a fost proiectat doar pentru competiții de XC, fiind simplu și ușor. În 2012 acesta a primit roți de 29, dar a păstrat amortizorul cu acționare directă, în timp ce multe alte biciclete din categorie au primit suspensii complexe, cu pivoți, care au permis obținerea unei curbe a suspensiei mult mai precisă.
Superlight a fost scos din producție în 2018, an în care Blur a fost relansat ca model 29. Santa Cruz Blur a evoluat de multe ori de-a lungul timpului, mereu folosind suspensia proprie VPP. Surprinzător, după 4 ani lipsă din colecție, doar în 2018 modelul a revenit sub forma de 29er devenind bicicleta lor de top de XC.
Noul Blur 2022 a luat tot ce e mai bun de la ambele modele anterioare și a ajuns direct pe traseele din Cupa Mondială XCO.
Bicicleta e disponibilă momentan doar cu cadru din carbon, fie din material standard, sub denumirea Blur C, fie din carbon de top – Blur CC. Există două culori: negru ”Dark Matter”, cu 48 g mai ușor decât cealaltă, Salmon.
Greutatea anunțată a cadrului, cu toate piesele mici, inclusiv clema tijei de șa dar fără axul spate, echipat cu amortizor SID Luxe, este de 1933 g în mărimea L. Având în vedere că amortizorul are o greutate de 235 g, cadrul este cu adevărat unul ușor.
Marea diferență de design este adăugarea seatstay-urilor flexibile, conectate la un braț din aluminiu foarte ușoară. Împreună cu o structură a straturilor de carbon reglată atent în stay-uri, împreună cu tuning-ul oferit de braț, s-a reușit destul de ușor să se obțină o funcționare prin care să fie amortizate obstacolele mici dar să existe și suport bun la pedalat.
Prinderea amortizorului pe brațul suspensiei e poziționată foarte jos, aproape în vârful triunghiului spate. Modelul Superlight avea amortizorul prins direct de triunghiul spate, însă noul model aduce un mic efect de levier în ecuație, însă unul destul de mic.
Raportul suspensiei este deci foarte mic, ceea ce face ca funcționarea să fie foarte fină. Pivotul inverior principal este poziționat deasupra angrenajului, astfel minimizând influența suspensiei asupra pedalatului. Este un lucru bun, deoarece nu prea există efect anti-balans în funcționarea suspensiei.
Rezultatul e o suspensie care funcționează ușor peste obstacole, fără să fie nevoie să învingă forțele platformei de susținere a pedalatului. Unele modele vin cu blocaj al amortizorului pe ghidon, dar pentru cele care nu au, maneta de pe amortizor e ușor de accesat, direct sub seat tube.
Bicicleta are loc de două bidoane în triunghiul principal, plus trei puncte de prindere pe downtube. Astfel bidonul se poate monta în cea mai joasă poziție făcând loc pentru un al doilea bidon pe seat tube, sau poate fi mutat mai sus pentru a face loc unui kit de reparații atașat sub suportul de bidon. Cine are nevoie de mai multă hidratare poate folosi punctele de prindere suplimentare de sub downtube, tot acolo putând fi atașată și o cutie de scule.
Cine vrea un model mai agresiv dar în continuare performant și rapid, există varianta Blur TR, de Trail, deși Santa Cruz încearcă să acopere acest domeniu și cu modelul Tallboy cu suspensie de 120 mm. Blur TR e dedicat sportivilor ce vor o cursă ceva mai lungă. Acesta are cursa spate de 115 mm și furcă de 120 mm.
Cursa suplimentară vine de la amortizorul cu cursă mai lungă, cadrul cu triunghiul spate și brațele suspensiei fiind neschimbate.
Tehnic, modelul Blur cu cursă scurtă se numește doar Blur, fără XC. Iată o comparație între cele două versiuni.
Blur XC
Blur TR
Deoarece cadrele sunt identice, se pot folosi anvelope mai late și pe modelul de XC, ba chiar se pot schimba amortizorul și furca transformând modelul în cel TR.
Toate mărimile au valori specifice pentru unghiul tijei de șa și lungimea chainstay-urilor. Asta oferă fiecărei biciclete și fiecărui rider același echilibru al greutății și aceleași caracteristici dinamice.
Reach-ul e mai lung, pipele sunt de 60 mm iar unghiul furcii e mai mic cu 0.7 grade. Blur TR are unghiul furcii chiar cu 1.4 grade mai mic decât modelul anterior TR.
Toate bicicletele vin cu garanție pe viață și înlocuire gratuită pe viață a rulmenților. Toate componentele sunt standard, nu există nimic proprietar producătorului, astfel că bicicleta va fi ușor de întreținut.
Modelele CC sunt produse cu aceiași matriță, doar că folosesc carbon de calitate superioară. Santa Cruz spune că greutatea acestora e mai mică cu 150-200 g decât cea a versiunilor C. Cuveții sunt de la Cane Creek. Roțile folosesc în mod normal butuci Industry Nine 1/1 și jante Race Face AR/ARC, exceptând modelele RSV. Acestea sunt echipate cu roțile extrem de ușoare Reserve 28 din carbon, care scad mult greutatea rotațională.
Tijele dropper sunt fie noul model Fox Transfer SL de 100 mm pe versiunile de XC, fie modelul cu cursă lungă Reverb (Stealth sau AXS) pe majoritatea modelelor TR, cele mai ieftine două echipări primind însă tije SDG Tellis.
Blur C R TR costă 4599$ și e echipat cu amortizor Fox Float Performance DPS, furcă RockShox SID RL de 120 mm și grupul SRAM NX Eagle.
Blur C S TR costă 5499$ și e echipat cu amortizor Fox Float Performance DPS, furcă 34 Stepcast de 120 mm și grupul SRAM GX Eagle.
Blur C S XC costă 5199$ și e echipat cu amortizor RockShox SID Luxe+, furcă SID SL Select+ de 100 mm și grupul SRAM GX Eagle.
Blur C XT TR costă 6499$ și e echipat cu amortizor Fox Float Performance Elite DSP, furcă 34 StepCast Performance Elite de 120 mm și grup Shimano XT M8100.
BLur C XT XC costă 6149$ și are amortizor Rochshox SID Luxe Select+, furcă SID SL Select+ de 100 mm și grupul Shimano XT M8100.
Blur C XT TR RSV costă 7749$ și e echipat cu amortizor Fox Float Performance Elite DSP, furcă 34 StepCast Performance Elite de 120 mm, grup Shimano XT M8100 și roți din carbon Reserve 28.
Blur C XT RSV costă 7499$ și e echipat cu amortizor RockShox SID Luxe Select+, furcă SID SL Select+ de 100 mm, grupul Shimano XT M8100 și roți din carbon Reserve 28.
Blur CC X01 TR costă 7649$ și e echipat cu amortizor Fox Float Factory DPS, furcă 34 StepCast Factory de 120 mm și grupul SRAM X01.
Blur CC X01 costă 7349$ și e echipat cu amortizor Rockshox SID Luxe Ultimate, furcă SID SL Ultimate de 100 mm și componente SRAM X01 Eagle.
Blur CC X01 TR AXS RSV costă 9499$ și are amortizor Fox Float Factory DPS, furcă 34 StepCast Factory de 120 mm, grup SRAM X01 Eagle AXS și roți Reserve 28 cu butuci Industry Nine 1/1.
Blur CC X01 AXS RSV costă 9149$, are amortizor Rockshox SID Luxe Ultimate, furcă SID SL Ultimate de 100 mm, grup SRAM X01 Eagle AXS și roți Reserve 28 carbon cu butuci Industry Nine 1/1.
Blur CC XX1 TR AXS RSV e cel mai scump model la 11599$, are amortizor Fox Float Factory DPS și furcă 34 Step Cast Factory de 120 mm, grup SRAM XX1 Eagle AXS și roți Reserve 28 cu butuci DT Swiss 180.
BLur CC XX1 AXS RSV costă 11.299$ și are amortizor Rockshox SID Luxe Ultimate, furcă SID SL Ultimate de 100 mm, grup SRAM XX1 Eagle AXS și roți Reserve 28 cu butuci DT Swiss 180.
Toate componentele detaliate sunt disponibile pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…