DT Swiss au prezentat noile lor roți aero moderne ERC 1100, roți din carbon speciale pentru endurance și gravel, pentru frâne pe disc, oferind tenologii la zi pentru a se bate de la egal la egal cu concurenții din această categorie. Pentru aceste roți ei au colaborat în domeniul aerodinamicii cu specialiștii de la Swiss Side. Roțile sunt complet noi, nu doar jantele ci și butucii și chiar spițele, oferind indicii și despre restul modelelor viitoare.
DT Swiss anunță o adevărată revoluție cu modelele acestea, pregătite pentru colecția 2018, modelele actuale nefiind tocmai la zi cu profilele moderne aerodinamice și lățimea internă mai mare. Totuși, ajutați de butucii cu structură modulabilă, DT au fost printre primii care au oferit roți pentru disc de șosea și ciclocross, dar și ax thru în aproape toate standardele pentru acestea biciclete, precum și posibilitatea de a schimba casetele Shimano/SRAM 11 cu Campagnolo 11 sau SRAM XD pe roțile lor de șosea, fără a avea nevoie de scule. De asemenea, sunt printre puținii producători ale căror roți sunt integral tubeless ready, chiar și cele de șosea. Toate acestea se regăsesc și pe noile roți, dar cu mult mai multe tehnologii avansate implementate.
Publicul țintă pentru aceste roți nu sunt profesioniștii sau cei obsedați de greutate ci amatorii care rulează foarte mulți km și care sunt bucuroși că au acum posibilitatea de a folosi cursierele și pe suprafețe mai dure sau neasfaltate. Nu este totuși vorba de un set de roți de gravel bike ci mai degrabă un set endurance, gata de orice provocare pe orice tip de suprafață. Nu sunt proiectate nici pentru provocări extreme dar nici pentru condiții ideale de asfalt și de vânt. Toate inovațiile din setul de roți ERC 1000 vin de la această idee de polivalență.
Pentru cei de la DT Swiss roțile de endurance trebuie să fie perfecte pentru multe ore petrecute în șa, de multe ori singur împotriva vântului. Astfel, ei au încercat să optimizeze roțile nu doar pentru performanță, rezistență și greutate dar și pentru aerodinamică. DT Swiss știu că ei sunt specialiști mai mult în butuci și spițe decât în roți complete așa că au apelat la cei mai buni experți, Swiss Side, cu experiență vastă atât în ciclism cât și în F1.
Swiss Side au folosit în proiectare diverse tipuri de analiză pe calculator dar și teste reale încercând ca în F1 să facă tot ce e posibil pentru a oferi cele mai rapide roți. Au început prin proiectarea CFD pe calculator și au trecut apoi în tunelul aerodinamic. Apoi au trecut și la teste reale colectând date în timp real pentru a analiza întregul sistem creat de ciclist și bicicletă, nefiind focalizați doar pe roată sau pe bicicleta goală.
Rezultatele colaborării cu Swiss Side sunt denumite Aero+, sistem care privește aerodinamica din mai multe persoective, un mix de valori reduse a coeficienților de frecare, utlizare stabilă și confortabilă și eficiență totală. Asta înseamnă că oricât de mult ar încerca să scadă rezistența la vânt a roților, există și alte elemente care determină cu ce viteză va rula o roată. Astfel ei au folosit aerodinamica stabilității. S-a lucrat mult pentru a optimiza punctul în care unghiul vântului face ca roata să nu mai fie stabilă și să fie afectată brutal direcția prin forțe apărute în ghidon. Ideea a fost de a face ca efectul vântului lateral să apară treptat asupra direcției, lucru prezentat în acest grafic unde cu alb avem comportamentul unei roți performante ale concurenței iar cu albastru avem roțile aero tradiționale cu profil V. S-au obținut curbele roșii unde efectul asupra direcției apare treptat fără a avea efectul dramatic binecunoscut de cicliști atunci când sunt loviți direct de vântul lateral.
Ciclistul produce 75% din pierderile aerodinamice. Swiss Side au descoperit că de fiecare dată când vântul lateral lovește roata, ciclistul are tendința de a se ridica un pic și de a scădea presiunea din pedale. În medie, cicliștii se ridică aproximativ 15-20 mm la fiecare rafală de vânt și produc scăderi de zeci de W în acele momente. Practic s-a aproximat că fiecare mm cu care se ridică ciclistul adaugă 1 W de pierdere de putere. În testele reale s-a observat că astfel de ridicări au loc de 2-3 ori pe minut în turele foarte lungi, la final pierderile fiind de mai multe minute. Rezultatul final este că prin scăderea efectului vântului resimțit în ghidon ciclistul va sta mai fix pe bicicletă într-o poziție mai aerodinamică crescând astfel mult eficiența generală.
Jantele din carbon unidirecțional au o lățime internă de 19 mm și oferă performanțe ideale dacă sunt folosite anvelope de 25 și 28 mm. Anvelopele de 25 mm oferă un echilibru perfect de beneficii aerodinamice la viteze de peste 35 km/h în timp ce 28 mm oferă rezistență la rulare mai bună la viteze sub 35 km/h. Jantele mai late sunt foarte importante pentru folosirea eficientă a anvelopelor late, acestea nefiind foarte balonate și instabile ci așezate aerodinamic pe jantă. Profilul înalt și stabil al anvelopei produce o rezistență scăzută la înaintare și o suprafață de contact mai lată și mai aderentă. Toate acestea avantaje cresc simțitor la montarea de anvelope tubeless.
S-a lucrat mult și pentru a găsi raportul optim între aerodinamică și greutate. Pentru acest lucru s-au făcut teste la concursurl Alpenbrevet de 276 km cu 7000 m diferență de nivel. Rezultatul a fost că pentru un ciclist de 80 kg cu o putere medie dezvoltată de 200 W trecerea la un set de roți aero de 1700 g față de unele ușoare de 1200 g a adus o scădere de 5 minute a timpului total de parcurgere. Nu e ceva deosebit pentru o cursă de 12 ore, dar până acum se credea că o roată ușoară e mai rapidă pe cursele montane.
Roțile ERC 1100 sunt însă mai ușoare de atât, respectiv 1530 g pentru un set (710 g fața și 820 g spatele), având un profil lat de 27 mm și înalt de 47 mm.
Spițele sunt de asemenea noi, pentru ERC 1100 fiind folosite spițele speciale 2/3 Aerolite. Prima treime de spiță la ieșirea din butuc este trasă, pentru rezistență sporită și confort, restul de 2/3 din aceasta fiind aerodinamică pentru viteză și rezistență scăzută. Este o spiță care combină două modele clasice DT pentru a crea unul nou perfect pentru a realiza roți rezistente dar și rapide.
Butucii foarte performanți DT Swiss sunt binecunoscuți și aceștia afectează cam 15% din performanțele aerodinamice ale unei roți, așa că partea exterioară a acestora a fost complet redesenată, fiind făcuți cât mai mici posibil. Tehnologia internă e identică cu cea de la 240s cu rulmenți foarte performanți de dimensiuni standard, garnituri foarte bune și un sistem fiabil de clicheți. Sunt folosite 24 de spițe și prindere de disc Centerlock. Fiind Dicut, asta înseamnă că folosesc spițele speciale cu tragere directă și cap în formă de T. Flanșele butucilor au fante speciale pentru aceste spițe, foarte probabil acestea neputând fi înlocuite cu unele cu cap clasic rotund.
Butucul spate folosește clichetul cu 36 de dinți și declanșare la 10 grade cunoscut ca fiind performant și rezistent. Acesta se desface fără scule speciale iar freehub-ul poate fi înlocuit foarte ușor.
Axul folosit este de 12 mm și este practic noul standard pentru cursierele pe disc. Închiderea se face cu sistemul inovator Plug-In RWS care folosește un singur levier pentru ambele roți și pentru orice alt șurub de 6 mm de pe bicicletă, levierul fiind demontat și păstrat în buzunar pentru a face bicicleta și mai aerodinamică. Dacă se dorește, acesta poate să rămână și atașat pe una dintre roți, fiind suficient de bine prins ca să nu se piardă.
Prețul acestui set de roți premium nu va fi mic, respectv 2417 Euro pentru un set. Deși sunt anunțate ca produse din colecția 2018, ele vor fi lansate mult mai repede, în prima parte a lui 2017, moment din care câțiva mari producători de biciclete vor oferi aceste roți și ca echipare standard pe unele modele. Oricum, ele vor fi mai mult ca sigure disponibile din martie 2017.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini preluate de pe bikerumor.com