Categorii: CursiereNoutati

Merida Reacto 2018

În prima parte a articolului despre Merida Reacto 2018 am subliniat avantajele și eventualele dezavantaje ale unei biciclete de șosea din categoria aero, atât în rândul profesioniștilor cât și în rândul sportivilor amatori pasionați de competiție. În cea de-a doua parte vom vedea exact care sunt noutățile implementate de inginerii de la Merida și cum anume contribuie acestea la evoluția modelului Reacto. În ultimii trei ani, bicicletele de șosea din categoria aero au beneficiat de un redesign și de un profil aerodinamic mai eficient așa încât după recenzia revistei TOUR, între primele șase biciclete de șosea din test există o diferență de numai 4 watts în materie de eficiență aerodinamică. Diferențe infime din punct de vedere aerodinamic și ca urmare un clasament incredibil de strâns definesc categoria bicicletelor de șosea aero în care noua Reacto excelează.

Nu demult, regulamentul UCI a fost modificat iar noul regulament a permis conceperea unui triunghi spate mai eficient din punct de vedere aerodinamic. Merida a vrut să se folosească deplin de această modificare de regulament și a exploatat la maxim noul standard impus de UCI. Privită din față, o bicicletă din categoria aero trebuie să fie cât mai îngustă pentru a reduce suprafața de frecare cu aerul.

Acest lucru poate fi ușor realizat cu tehnologia actuală prin îngustarea ansamblului cadru/furcă. Problema este că odată cu această îngustare se reduce proporțional și rigiditatea cadrului, așa că acel mic avantaj din punctul de vedere al eficienței aerodinamice obținut prin redesenarea cadrului, atrage după sine o serie de probleme în materie de transmitere a puterii. Singura soluție este utilizarea unor materiale care pot oferi rigiditatea dorită la dimensiunile și la forma aerodinamică cerută.

Noul Merida Reacto a devenit astfel mai eficient din punct de vedere aerodinamic cu exact 5% raportat la modelul precedent. Aceste 5 procente se traduc pe hârtie într-o eficiență mărită, așa încât se câștigă aproximativ 8 watts în comparație cu modelul precedent. În concret, inginerii de la Merida au reușit să extragă aceste 5 procente prin îngustarea țevilor cadrului, reducerea dimensiunilor seat stayului și dezvoltarea unui ansamblu compus din ghidon și pipă într-un format one piece, a cărei formă a fost integrată ingenios în designul cadrului.

Carbonul utilizat a permis nu doar păstrarea rigidității bicicletei, ci și reducerea semnificativă de greutate. Pentru prima dată în istoria Merida, noul Reacto va fi disponibil și în varianta cu frâne disc, greutatea modelului disc fiind doar puțin mai ridicată decât cea a modelului echipat cu sistemul de frânare tradițional. Cât a câștigat noul model în bătălia cu gramele?

În comparație cu modelul Reacto II,  chitul compus din cadru și furcă în varianta cu frâne pe jantă e mai ușor cu 351 grame în cazul noului model Reacto. Poate nu pare mult la prima vedere, însă raportat la greutatea totală a ansamblului vorbim de o reducere de greutate cu peste 17% în cazul noului Reacto.

REACTO (II)                                            REACTO (III)
Cadru                      1250 g                                                   1010 g
Furcă                       406 g                                                      368 g
Tijă de șa                  300 g                                                     235 g
Prindere tijă de șa       30 g                                                      30 g
Headset                      60 g                                                   52,5 g
2046 g                                                1695,5 g

Noul model e disponibil în mai multe variante de echipare, cu frâne pe disc sau cu frâne pe jantă, iar materialul și designul utilizat pentru chitul compus din cadru și furcă diferă, fiind disponibile două variante: CF2 și CF4. Diferențele nu sunt mari și se reduc la următoarele aspecte:

  1. La varianta cu frâne disc, modelul CF4 utilizează sistemul R.A.T, pe când modelul CF2 utilizează un ax de 12 mm.

2. Cockpitul în cazul variantei CF4 este dintr-o singură bucată, pe când varianta CF2 utilizează un cockpit standard compus din ghidon plus pipă.

3. Tija de șa la varianta CF4 e compusă dintr-o singură piesă, pe când la varianta CF2 e compusă din două piese care permit o ajustabilitate mărită. Bineînțeles, cei care doresc pot monta modelul din două piese chiar și pe bicicleta CF4 pentru a obține un plus în materie de ajustabilitate.

4. Geometria cadrului diferă între cele două variante. CF4 oferă o geometrie de competiție, în care riderul e mai aplecat în față, pe când CF2 oferă o poziție mai relaxată și mai verticală pentru un confort mărit. Acest lucru se obține prin lungirea headtubului în cazul variantei CF2.

Odată cu apariția modelul cu frâne disc, inginerii de la Merida au introdus un element de răcire montant în afara etrierului de frână prin care căldura e disipată. Piesa e fabricată din aluminiu, iar testele indică o temperatură de funcționare mai scăzută cu 35% în comparație cu o frână disc standard. Mecanicii de biciclete pot dormi liniștiți deoarece noul design permite un acces mai ușor și schimbarea rapidă a cablurilor, fără bătăile de cap care vin în mod tradițional la cadrele aero.

Cockpitul de tip „one piece” e desenat împreună cu Vision, modelul bazându-se pe Vision Metron 5D. Chiar dacă e conceput de Merida, acesta nu se va vinde separat sub brandul Merida, dar îl veți putea găsi sub brandul FSA și Vision începând cu anul următor. Poate vă întrebați ce avantaje aduce ciudățenia în teren? Simplu. La un sprint, unde viteze depășesc 70km/h, nou ghidon oferă un avantaj de 20 watts raportat la o pipă și un ghidon standard. Modelul actual a fost intitulat Metron 6D, însă cei care achiziționează un Reacto III cu acest model de pipă/ghidon pot monta și unul obișnuit în cazul în care preferă o variantă mai confortabilă.Bine, bine dar ce mai contează avantajele acestea din punct de vedere aerodinamic la modelele pe care se montează o frână disc?! Ei bine, testele în „wind tunnel” au demonstrat că discurile nu afectează aproape deloc eficiența aerodinamică, iar singura problemă poate să apară dacă vântul suflă din lateral, situație care în teren n-am simțit-o deloc, chiar dacă vântul sufla puternic din toate direcțiile.

Cui i se adresează această bicicletă? Orice persoane, de la sportivul ambițios până la cel profesionist vor găsi în Reacto un partener perfect și un suport imens în lupta cu cronometrul. Designul agresiv și frânele pe disc vor atrage cu siguranță mai mult persoanele deschise spre nou, care nu au o abordare tradițională și care înțeleg avantajele oferite de forma aerodinamică și de puterea sportrită de frânare. În cadrul testului de la Apeldoorn, am avut ocazia să încerc ambele modele, parcurgând aproximativ 160 de km în jurul centrului de testare. În condiții de ploaie și temperaturi scăzute, modelul echipat cu frâne disc e singurul pentru care aș opta, având în vedere faptul că anii petrecuți în șaua mtb-ului fac ca această decizie să fie un logică. Modelul Reacto Team-E s-a dovedit a fi simțitor mai rapid decât modelul 9000-E, cu toate că inițial eram foarte sceptic în ceea ce privește diferențele minime între aceste două modele. Roțile DT Swiss au totuși un avantaj în materie de greutate, iar bicicleta Team accelerează parcă mai ușor chiar și pe cele mai scurte pante, sau la accelerările de după intersecții în care încercam să sesizez eventualele diferențe. Chiar dacă cei de la Merida ne-au dus pe un mic deal olandez pentru a testa bicicleta pe urcare, trebuie să mărturisesc că dealul pe care am urcat un minut jumate pe o pantă medie, sigur mai mică de 5% , nu mi-a permis să trag o concluzie în acest sens.Inginerii ne-au mărturisit că Reacto-ul de top e sub greutatea de6,8 kg impusă prin regulament de către UCI și că aceasta(greutatea) nu mai reprezintă un factor care e luat în considerare de riderii profesioniști din cadrul echipei Bahrain Merida. Cei de la Merida au mers și mai departe arătându-ne niște grafice cu niște proiecții potrivit cărora Nibali ar fi obținut un avantaj de cel putin 2 minute dacă folosea bicicleta Reacto în turul Italiei, avantaj care, teoretic doar, l-ar fi poziționat pe primul loc la finalul celor trei săptămâni de cursă. Bineînțeles, teoria e una iar practica dictată de dinamica și complexitatea curselor de șosea reprezintă o altă poveste.

Doritorii pot opta între 5 (cinci) modele Reacto, fiecare din cele cinci având o variantă cu frâne pe disc. Personal înclin în mod logic spre varianta cu frâne pe disc, nu doar datorită eficienței ridicate ci și datorită aspectului mult mai agresiv al bicicletei. Evenutalele riscuri crescute de accidentare pot reprezenta o temă de discuția numai în cazul utilizării în competiții, acolo unde deplasarea în pluton și înghesuiala sportivilor pot reprezenta un motiv de îngrijorare. În viața de zi cu zi, la triatloane sau în cazul ieșirilor cu prietenii, riscul accidentării datorită discurilor este în opinia mea minim și evident nejustificat.Cu o greutate mai redusă, o eficiență aerodinamică crescută și perceptibilă chiar și în cazul utilizării la nivelul competițiilor de amatori, un sistem de frânare îmbunătățit, o poziție confortabilă chiar și la modelul CF4 și un aspect mult mai agresiv, noul Reacto devine cu siguranță o opțiune serioasă pentru orice sportiv ambiționat care aspiră spre evoluție și dorește o bicicletă pe măsură.

Cei care doresc să achiziționeze modelul Reacto pot să se adreseze magazinelor specializate sau direct către cei de la Bikefun care aduc bicicletele Merida în România și Ungaria.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma