Categorii: CursiereNoutati

McLaren revine în ajutorul celor de la Specialized, de această dată pentru S-Works Tarmac

Dacă mai auziți vreo voce care afirmă că bicicleta e pentru cei în pană de bani, înaintați-le știrea aceasta. McLaren și Specialized formează de vreo 4 ani unul din cuplurile de tipul „producător de automobile performante-producător de biciclete performante” de succes și să nu credeți că dragostea s-a stins! Cei doi uriași au lansat de câteva zile cursiera Specialized McLaren S-Works Tarmac, o adevărată piesă de colecție, care se bazează pe tehnologia de ultimă oră și materialele pe măsură folosite la construirea acesteia.

Lansarea modelului vine aproape concomitent cu anunțul făcut de Trek legat de apariția Emonda, cea mai ușoară bicicletă de serie fabricată vreodată, deci putem presupune că cele două firme americane nu renunță la întrecerea pentru supremația din domeniu. Dacă Trek pariază pe greutatea ridicol de mică a Emonda SLR 10, de 4,6 kilograme, Specialized nu suflă nicio vorbă despre greutatea cadrului sau a bicicletei complete McLaren S-Works Tarmac, însă înșiră cu generozitate tot deranjul prin care au trecut pentru a o materializa. De notat ar mai fi că tehnologiile împrumutate de la McLaren sunt folosite pentru prima oară pe modelul Tarmac, până acum doar cursiera aero Venge având parte de know-how-ul celor din Formula 1.

După cum chiar colaboratorii celor de la Specialized afirmă, perfecționarea cadrului S-Works Tarmac a reprezentat o misiune dificilă, căci aveau de-a face cu o componentă deja foarte performantă, fabricată folosind numai tehnologii și materiale de vârf. Așa că McLaren și-a scos asul din mâneca și și-a pus la bătaie carbonul folosit chiar de ei pentru mașinile lor de cursă. Mai mult, a cercetat un nou tipar de dispunere a acestor fibre mai performante, astfel că a rezultat o reducere a greutății cuprinsă între 9 și 11% față de versiunea standard a cursierei.

De ce variază reducerea de masă? Și în cazul McLaren S-Works Tarmac, Specialized s-a folosit de proiectarea Rider First, care presupune ca pentru fiecare mărime de cadru, dimensiunile țevilor să varieze, astfel încât valorile de rigiditate și de confort să rămână constante indiferent de mărime. De exemplu, înainte de a folosi această opțiune, rigiditatea unui cadru de mărime mică era mai mare, pe când un cadru mai mare era mai flexibil, pentru că erau folosite țevi de același diametru, iar geometria cadrului era aceeași. E drept că aplicarea unui design personalizat fiecărei dimensiuni este o idee ce datează cel puțin din 1993, când Colnago lansa modelul C40, dar în prezent numai mărcile de top se folosesc de aceasta și doar pentru modelele lor de căpătâi.

Mărimile McLaren S-Works Tarmac variază între 48cm și 61cm, iar asta implică diametre de țevi care diferă chiar și cu 20mm, așa că nu vă alarmați dacă vi se pare că forma cadrului nu e chiar aceeași pentru toate dimensiunile. Pe urmă, McLaren și-a adus aportul și în ceea ce privește culoarea, vopsind cursierele în “Tarmac Black” și “Papaya Spark”, iar priceperea britanicilor se ivește doar privind pozele. Și roțile au devenit mai ușoare, setul Roval CLX40R cântărind acum 1.150 de grame, cu 60 de grame mai puțin ca versiunea standard, dar și ghidonul, care a pierdut 25 de grame. Cât privește echiparea, componentele care se vor înzestra cadrul aparțin Shimano Dura-Ace Di2. De notat ar mai fi faptul că cursiera de față nu servește ca „bibelou”, ci este una gata să facă față oricărei curse de ciclism, drept dovadă stând faptul că Nicholas Roche (Saxo-Tinkoff) o va folosi în Turul Franței 2014, care începe mâine.

Acum, să discutăm despre preț. Dacă Trek Emonda SLR 10, pe care nu o luăm ca un omolog în ceea ce privește performanța în sine, ci locul pe care îl ocupă în gamă, te ușurează de 15.749$, McLaren S-Works Tarmac va găuri bugetul viitorului proprietar cu 20.000$. Normal, este destul de sigur să afirmăm că niciuna dintre aceste două biciclete nu se adresează celor care strâng bani și economisesc asiduu ca să-și cumpere o cursieră, ci celor care vor ce e mai bun, fără a întreba cât costă. Totuși, faptul că Nick Roche va folosi această cursieră ne poate duce cu gândul că la un moment dat va figura în gama Specialized ca model de rând și, poate, în câțiva ani va ajunge la un preț mai accesibil.

Totuși, Specialized oferă și câteva lucruri în plus pe lângă bicicleta propriu-zisă și anume un set de roți de antrenament CLX40 pentru anvelope (spre deosebire de cele aflate pe McLaren Tarmac care sunt pentru baieuri), o cască Prevail și o pereche de pantofi S-Works, toate în culorile bicicletei. Progenitura de colecție a americanilor va fi pusă la vânzare în ediție limitată, de 250 de bucăți, iar precomanda uneia se poate face până la 31 iulie 2014 pe site-ul dedicat. Tot acolo trebuie să depui și un avans consistent, dar și să îți menționezi dimensiunile corpului, pentru a fi sigur că vei primi o cursieră „specializată” pe mărimea ta.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Prologo lansează noile șei Dimension EVA și Scratch EVA pentru cicliste

Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…

4 ore in urma

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

o săptămână in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma