Categorii: IndustrieNoutati

Conceptul Mandaric ‘Standard 21.5’ mută pinioanele în afara cadrului

Expozițiile de biciclete ascund mereu concepte interesante de la producători ce încearcă să fie inovatori, idei din care unele se vor pierde dar altele s-ar putea să fie implementate în modelele viitorului. Anul acesta la InterBike acest concept de la Mandaric a atras privirile iar cei de la Bikerumor l-au studiat în detaliu.

Standard 21.5 este un concept exotic de transmisie al inovatorului Veso Mandaric. Denumit după diametrul axului spate, Standard 21.5 aduce foarte multe elemente noi, mult mai mult decât mutarea pinioanelor în afara cadrului. Aflat încă într-un stadiu incipient de proiectare, această transmisie are încă piesele manufacturate bucată cu bucată, unele chiar cu doar câteva zile înaintea expoziției, însă odată prezentat, conceptul a atras atenția inginerilor de la marii producători cum ar fi Shimano sau SRAM, așa că există o oarecare șansă să se materializeze într-un format real.

Ideea începe cu două chainstay-uri cu secțiune dreptunghiulară, poziționate mai aproape decât la un cadru normal 142×12 mm de șosea. Ideea e o eficiență mult mai bună a transmisiei iar această parte este foarte importantă pentru transferul de putere. Chiar dacă momentan majoritatea părților componente sunt din aluminiu, variantele finale vor fi confecționate din carbon, inclusiv axul. Din acest motiv axul a fost proiectat atât de mare, pentru a putea fi confecționat din carbon și în același timp să fie mai ușor decât un ax de 12 mm clasic.

Acest lucru e foarte important deoarece în acest concept axul se învârte împreună cu caseta. Pentru acest lucru, caseta e fixată pe un corp XD care este prins în dropout-ul drept al cadrului. Freehub-ul XD e montat în interiorul unui rulment și este prins pentru moment cu o clemă manufacturată.

Axul se prinde de rulmentul din cadru de pe partea cu transmisia dar și de mecanismul din freehub. Acesta din urmă funcționează normal în corpul butucului, dar de această dată axul se învârte împreună cu caseta și angrenajul.

Veso a folosit momentan un butuc standard 142×12 mm căruia i-a demontat freehub-ul și l-a modificat pentru a se conecta cu axul de 21.5 mm. Axul ar putea chiar să aibă în final o secțiune triunghiulară rotunjită, deoarece trei puncte de contact în interiorul rulmentului ar fi suficiente. Versiunea finală va permite noi idei de butuci care vor putea fi folosiți pentru a crea roți mai puternice.

Unul din beneficiile ascunse ale sistemului este că distanța dintre rulmenți e mai mare decât în cazul unei roți clasice de șosea, în special din cauză că unul din rulmenți e în afara cadrului. Acest lucru ar putea oferi o rigiditate mai mare și un transfer de putere mai bun decât design-ul tradițional, oferind și posibilitatea de a monta mai multe pinioane.

Mulți au fost însă impresionați de proiectul deraiorului spate, Acesta a fost proiectat pentru a oferi scimbări mai precise deoarece este mai bine acoperit de lanț și va avea o mișcare orizontală mai mare.

Pentru cei îngrijorați de faptul că pinioanele sunt foarte expuse, varianta finală s-ar putea să aibă un disc de protecție în exterior integrat în ax. De asemenea, pe partea opusă transmisiei va exista o siguranță ce nu îi va permite să iasă de pe cadru odată deraiorul montat.

În plus, pentru a oferi un spațiu imens pentru anvelope, Veso a tăiat în două un ax BB30 după care l-a sudat la loc pentru a crea un ax ce va funcționa cu un monobloc de 105 mm.

Standard 21.6 nu a fost singura idee exotică de la standul Mandaric, aceștia au avut și un proiect interesant de modificare a headset-ului tradițional fără filet și a pipei, unde nu au existat mari modificări în ultimii ani, dar acest lucru ar putea să se schimbe.

În locul celor doi rulmenți tradiționali din headtube Veso folosește trei, al treilea fiind montat deasupra pipei. Astfel se mărește rezistența și rigiditatea sistemului și se elimină posibilitatea de deteriorare a gâtului din carbon al furcilor de top în zona pipei.

Mai important e că ideea permite reproiectarea pipelor și headtube-urilor. Astfel s-ar putea creea un headtube în formă de D și o pipă cu o formă asemănătoare. Forma nu îi va mai permite pipei să se alinieze prost, aceasta fiind presată la locul ei de partea de sus a sistemului. Astfel, pipa nu va mai avea nevoie de șuruburi de prindere pe gâtul furcii reducând mult greutatea acesteia, deși această reducere ar putea să fie anulată de introducerea unui nou rulment în partea superioară.

Chiar dacă ideile Veso nu vor ajunge niciodată în producție, acestea sunt exemple bune de gândire în afara tiparelor, atât de necesară pentru o evoluție reală în orice domeniu.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini preluate de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma