Anul trecut Rockshox a revizuit toate furcile din ofertă și a introdus garnituri și vaseline noi și alte îmbunătățiri pentru a reduce frecarea și a le face să funcționeze mai fin. Acum a fost modificat arcul pe aer DebonAir, ajutând furcile să stea mai sus în cursă pentru a putea fi folosită o lungime mai mare din aceasta. Ca un bonus, reglajele ar trebui să fie mai simple.
Noul arc DebonAir se bazează pe versiunea introdusă în 2018, dar cu o cameră de aer negativă mărită, ce îmbunătățește senzitivitatea la obstacole mici. Lucrul acesta este din nou modificat încă puțin spre bine. Practic punctul de unde pistonul începe să lucreze a fost mutat ceva mai sus.
Pentru a înțelege cum îmbunătățește acest lucru funcționarea, trebuie înțeles cum funcționau furcile înainte. În interiorul brațului stâng al furcilor Rockshox e arcul pe aer. În interiorul acestuia este un piston pneumatic ce separă camera pozitivă de cea negativă. Acesta stătea sub un șanț. În mod normal, se introduce aer în camera pozitivă la presiunea dorită, se deconectează pompa, se comprimă furca de câteva ori pentru ca pistonul să treacă pe deasupra șanțului iar aerul umple și camera negativă.
Șanțul respectiv este practic o mică adâncitură în interiorul brațului care permite aerului să treacă din camera pozitivă în cea negativă. E ca un fel de port de transfer. Când Rockshox a renunțat la furcile ce aveau două valve pentru a regla separat presiunea celor două camere, acest șanț a fost proiectat pentru a permite egalizarea presiunii acestora, acesta fiind de fapt sistemul folosit de majoritatea producătorilor pe furci și amortizoare
Practic, când furca trece pe la punctul de sag, pistonul trece peste acel șanț destul de des și egalizează mereu presiunea dintre cele două camere la poziția de sag.
Acest design are totuși câteva probleme. Prima ar fi că la reglajul inițial al furcii, aceasta trebuie comprimată de câteva ori pentru a egaliza presiunea dintre camere. Asta înseamnă că trebuie introdusă presiune mai mare în camera pozitivă, trebuie demontată pompa, comprimată furca, reatașată pompa și reglată din nou presiunea. Iar toate astea trebuie repetate până se obțin valorile dorite. Acest lucru durează mult iar efectuarea manevrei des e foarte agasantă. Dar nu acesta e motivul pentru care a fost schimbat designul.
Practic când pistonul stă sub șanț, furca are două valori de compresie diferite. Una este înainte ca pistonul să ajungă la șanț, a doua e după ce trece de șanț. Practic se crează presiune, după care aceasta este egalizată, apoi se crează presiune din nou. Toate astea se petrec pe primii 15 mm de cursă, care pentru o furcă de 150 mm reprezintă 10% din cursă.
Rezultatul e că pe primii 20% din cursă furca se simte foarte moale, deoarece se crează doar o presiune mică, apoi presiunea scade și se egalizează cu camera negativă, după care crește din nou. Acest lucru se simte elegant când se probează furca cu mâna și face ca aceasta să fie mai sensibilă la obstacole mici. Pare un lucru bun, însă RockShox nu a putut să controleze compresia arcului pe această primă parte a cursei deoarece schimbarea presiunii nu se făcea într-un mod predicitibil. Așa că au mutat pistonul mai sus pentru a fi la nivel cu șanțul când furca e complet destinsă, cu zero compresie.
Asta înseamnă că la reglajul inițial ambele camere, pozitivă și negativă, sunt încărcate simultan și egal. Imediat ce se pune greutate pe bicicletă, pistonul trece deasupra șanțului și sigilează camera pozitivă față de cea negativă. Acest lucru elimină egalizarea presiunilor în timpul cursei, ceea ce rezultă într-o cursă inițială cu mai mult suport, mai fermă.
O idee ar fi fost să mute șanțul de pe braț, însă s-a dorit ca noul arc DebonAir să foe compatibil cu toate furcile anterioare cu brațe de 35 mm. Astfel, acesta poate fi montat pe modelele vechi Pike, Revelation, Lyrik și Yari pur și simplu înlocuind sistemul vechi, dar nu tot sistemul ci doar nuca din capăt și capul de etanșare al pistonului.
Iată elementele principale ale sistemului DebonAir:
A. Quad Ring (o garnitură mai specială pentru pistonul pneumatic)
B. Pistonul
C. Protecția de capăt de cursă
D. Axul
E. Garnitura capului de etanșare
F. Capul de etanșare
G. Nuca din capăt
Acestea funcționează astfel: Pistonul separă camera pozitivă de aer de cea negativă, acesta face ca aerul din camera pozitivă să se comprime când e lovit un obstacol. Protecția din capătul cursei previne lovirea între ele a componentelor dure dacă furca ajunge acolo, cum ar fi la o aterizare dură. Axul păstrează pistonul pe poziție și în permite să culiseze prin capacul de etanșare. Capacul de etanșare sigilează partea de jos a brațului formând camera etanșă de aer. Nuca din capăt prinde tot sistemul de brațul inferior al furcii.
Practic diferența principală între sistemul DebonAir 2020 și cel 2021 este nuca mai lungă din capăt și capacul de etanșare mai înalt. Practic nuca mai lungă împinge pistonul mai sus. Doar că a trebuit să fie schimbat și capacul de etanjare, pentru a păstra distanța corectă între elemente și a avea capătul cursei în aceiași poziție. Dacă ar fi fost înlocuită doar nuca din capăt, furca ar fi încercat să se extindă peste cursa ei normală, cu posibilitatea de defectare.
Capaculde etanșare mai lung din capătul de jos are și un alt rol. Deoarece garnitura sa este cea care formează capătul de jos al camerei de aer și păstrează presiunea în braț, acesta etanșează și spațiul de sub el. Spațiul de deasupra sa până la garnitura pistonului e practic camera negativă de aer. Spațiul de sub este practic o a doua cameră pozitivă de aer, însă una ce nu e sub presiune. Însă trebuie luată în calcul la volumul total al arcului pe aer și are influență asupra funcționării suspensiei și a capătului cursei. Practic rolul ei e la capătul cursei, ea comprimându-se și modificând comportamentul general al furcii, ajutând-o să folosească mai ușor toată cursa.
Practic, volumul camerei pozitive de aer a scăzut odată cu mutarea mai sus a pistonului, cam cu jumătate din grosimea capacului de etanșare, deci nu cu mult. Camera negativă a rămas însă la fel. Din acest motiv, modelele Lyrik și Yari 2021 au aceleași presiuni recomandate, însă Pike și Revelation necesită o presiune cu 5 psi mai mică decât versiunile anterioare, pentru a compensa diferența dintre camera pozitivă și cea negativă. Asta deoarece Pike are un raport mai mic între camerele negativă și pozitivă decât Lyrik și din acest motiv noua poziționare a garniturilor are un efect mai puternic asupra funcționării modelului Pike.
Noul arc DebonAir 2021 face practic mai simplu reglajul suspensiei, presiunea fiind adăugată simultan în camerele pozitivă și negativă. De asemenea, păstrează funcționarea furcii mai sus în cursă, controlând mai bine raportul arcului pe primii 10-20% a cursei. Acest lucru permite folosirea unei lungimi mai mari din cursa efectivă, însă o face să se simtă ceva mai rigidă pe prima parte a cursei.
Noul arc DebonAir e montat standard în modelele 2021 ale furcilor Pike, Revelation, Lyrik și Yari. Restul elementelor se păstrează de la modelele 2020. Noile furci 2021 SID SL și SID Ultimate primesc și ele o îmbunătățire asemănătoare, dar sistemul lor intern e diferit și e nevoie de modificări mai complexe. Iată specificațiile pentru noile furci:
Prețurile sunt cu taxele incluse. Unele modele vor avea versiuni cu offset de 44 mm dar numai pentru echipări OEM. Toate modelele vor fi disponibile din Aprilie 2020.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…