Ce cuvinte descriu cel mai bine un concurs? Depinde, dar cu siguranţă faptul că mai puţin de jumătate din participanţi au reuşit să treacă linia de finish spune multe. Există concursuri unde doar a te afla printre finisheri este o mare performanţă, unde medalia aceea ce o primeşti la final chiar reprezintă o realizare unică. Aşa a fost şi ProPark Adventure Race 2015, cu siguranţă printre cele mai grele concursuri de anduranţă organizate vreodată în România.
De multe ori se preferă ca organizarea concursurilor de aventură să se facă în zone mai puţin umblate, pentru că în zonele foarte cunoscute traseele sunt bătute şi amenajate, marcajele bune iar concursul îşi pierde mult partea de aventură devenind un simplu maraton montan. De data aceasta, zona a oferit condiţiile ideale: munţi foarte puţin bătuţi de turişti, poteci aproape inexistente, marcaje de cele mai multe ori deficitare, infrastructură ca şi inexistentă (cabane, refugii turistice).
Dar să vedem cum a fost concursul văzut prin ochii echipei mele, Valea Rea, alături de colegii mei Cătălina, Sorin, Doru dar şi de Radu Diaconescu, el însoţind echipa noastra cea mai mare parte din traseu pentru a face fotografii.
Startul s-a dat la ora 8, vineri dimineaţă, de lângă Plaiul Foii, pe biciclete în directia cantonului silvic Rudăriţa, de unde începe unul dintre cele mai celebre trasee montane din ţară, creasta munţilor Făgăraş, urmând ca de acolo sa se traverseze munţii în alergare dus-întors până la lacul Pecineagu pentru o probă de caiac, revenindu-se în final înapoi în tabăra de bază tot pe biciclete.
Vineri, ora 08:00 – 0:00 race time
La start s-au aliniat 11 echipe de 4 persoane, un număr aparent mic dar şi lipsa acestui gen de concursuri în ultimii ani a dus la o reducere a numărului de oameni în stare sa participe la aşa ceva. S-a plecat spre Rudăriţa în pluton răsfirat, nimeni nu încerca să spargă ritmul sau să sprinteze, era evident inutil, aşa că primii 9 km s-au desfăşurat ca şi o mare încălzire generală.
Vineri, 08:37 – 0:37 race time
La canton, cu toţii am lăsat MTB-urile în standurile special amenajate pe echipe şi am pornit unii într-o probă specială de orientare, noi şi încă 4 echipe în alergare uşoară în amonte pe vale unde 3 km mai sus am intrat pe traseul bandă roşie care urcă în creasta Muntilor Făgăraş. După cam 20-30 minute de urcare pieptiş se ajunge în creasta de unde se vede lacul Pecineagu, coborârea până acolo făcându-se pe un drum forestier foarte abrupt.
Vineri, 09:59 – 1:59 race time
Pe malul lacului ne aşteptau caiacele, gonflabile, de 2 persoane, cu care am vâslit cam 6 km în total până la punctul de control pus de organizatori pe mal spre coada lacului şi înapoi. Pentru cine nu a mai vâslit, pare o probă destul de uşoară, dar dacă pui mâna pe vâsle îţi dai seama imediat că aceste caiace merg cu totul altfel de cum te aştepţi, astfel că primele 10-20 de minute le-am petrecut rotindu-ne cu caiacul pe loc încercând să ne dăm seama cum să ne sincronizăm. Până la urmă a început să meargă treaba şi să înaintăm din ce în ce mai bine aşa că în aproape 40 de minute reuşim să ajungem la punctul de întoarcere. Înapoi treaba merge mult mai bine şi ne ia mai puţin de 30 de minute de vâslit. Cum glumeam cu băieţii, probabil fiindcă era la vale…
Vineri, 11:12 – 3:12 race time
Cu picioarele şi pantofii uzi, o luăm înapoi spre Rudăriţa să recuperăm bicicletele. Se pare că din 5 echipe care trebuia să ajungă la lac, una s-a pierdut pe parcurs şi a ajuns mai târziu, cu echipele ce rămăseseră la proba de orientare, motiv pentru care au fost nevoiţi să aştepte o oră să se elibereze o pereche de caiace, acestea fiind doar pentru cinci echipe. Conform regulamentului, toate celealalte echipe o sa fim oprite undeva pentru aceiaşi perioadă de timp, ca să se egalizeze clasamentul. Am urcat forestierul abrupt până în creastă împreună cu Grădina Zmeilor şi Buila Vânturariţa, care ne-o iau un pic în faţă. Vulcanii Noroioşi, cealaltă echipă care făcuse cu noi caiacul era binişor mai în faţă Noi nu ne grăbim, nu e esenţial să te alergi cu nimeni aşa de repede, astfel ajungem înapoi la biciclete la ceva minute bune de restul.
Vineri, 12:39 – 4:39 race time
Ajunşi înapoi la biciclete la Rudăriţa, suntem anunţaţi că vom trece printr-o probă surpriză. Un ranger cred de la parc ne-a înmânat 7 poze cu 7 plante care cresc prin zonă şi ne-a trimis prin pădure să aducem câte o bucată din fiecare. Pe lângă clasice gen brad, molid, fag mai erau şi nişte tufişuri ciudate. Un soi de soc, cu o crenguţă cu 11 frunze se pare că a făcut tuturor probleme. Eu am văzut din întâmplare una în faţa pantofului şi se pare că era ce trebuie, am fost singura echipă din cele de pe acolo care nu şi-a luat 5 minute de penalizare din cauza socului. În schimb n-am reuşit să găsim timp de 10 minute o crenguţă de… brad. Peste tot era doar molid. Până la urmă am scăpat fără penalizare… Aşa că am trecut la proba de orientare care era anunţată, unde fiecare pe rând am parcurs un traseu cu 7 vize ascunse pe vale navigând de la una la alta cu ajutorul busolei, având azimutul şi distanţa în paşi dintre vize. Daca te descurcai, rezolvai în 15 minute de persoana, altfel poate dura mult mai mult. Orientarea e o disciplina frumoasă şi dinamică, cred că o să încerc o dată şi un concurs de aşa ceva, varianta pe biciclete. Proba deci durează cam o oră şi ceva de echipă. E bună, că e timp de odihnă pentru toată lumea.
Vineri, 14:01 – 6:01 race time
Recuperaţi cu toţii după prima parte de traseu, ne-am urcat pe biciclete şi am plecat într-o bucată lungă, până în următorul C.P. în satul Paltinu, undeva pe lângă Poiana Mărului. Cum traseul trecea prin tabăra de bază, practic toată lumea şi-a lăsat acolo mare parte din bagaje şi nu le-a mai cărat pe prima buclă, aşa că ne oprim şi noi să ne luăm toate cele necesare pentru restul de cursă şi să mâncăm ultima masă mai bună pentru următoarele câteva zeci de ore. Mai departe, se pot alege mai multe variante de trasee. Se poate urca pe Bârsa Fierului si trece dealul, se poate trece dealul şi mai repede pe la antenele de deasupra Zărneştiului sau se poate, efectiv, ocoli prin Zărneşti pe asfalt. Noi am decis să alegem varianta mai sigură dar mai lungă pe asfalt, aşa că fără mari incidente ajungem pe forestierul spre Paltinu şi la ora 16:04 am ajuns în C.P. unde urma să facem proba de tir cu arcul dar şi să aşteptăm timpul mort de 1:09 ore din cauza celor ce au întârziat la caiac… Ne-am reîntâlnit cu echipele Grind şi Vulcanii Noroioşi care erau deja acolo. Proba de tir a mers neaşteptat de bine.Dupa 10 minute de antrenament care nu prea a mers bine, la tirul final am avut fiecare dreptul la 3 săgeţi cu care trebuia să facem împreună 100 de puncte.
Vineri, 17:28 – 8:19 race time
La un moment dat trebuie să apară şi aventura, că doar e Adventure Race, indiferent cât ai vrea să amâni sau nu momentul. Aşa că am pornit cu toţii înspre vârful dealului, însoţiţi şi de Radu Diaconescu (el venise la concurs să facă poze, oarecum oficial, dar de acolo până la final a mers cu noi si a fost practic fotograful nostru). Drumul era un forestier bun, care trecea pe lângă Peştera Gang şi apoi se ducea undeva spre Codlea, în altă direcţie. Aşa că noi am văzut pe Google că după peşteră există un drum de TAF care urcă în coama dealului de unde am putea să prindem alt drum care să ne coboare spre Dumbrăviţa. Totul bine şi frumos, cum am trecut de peşteră am dat imediat de drumul dorit: o urcare cu bicicleta în spate urmată de mai multe bucăţi de urcare la limită, superbe. Sus în coama dealului am dat de un drum vag care ţinea coama în stânga şi în dreapta.
Conform pozei aeriene am văzut un drum destul de bine conturat printr-o defrişare cam la 500 m mai la stânga, aşa că am continuat pe coamă pe un single-trail super fain. Pădurea s-a transformat în lăstăriş des şi poteca într-un drum acoperit cu vegetaţie, ca şi un tunel pe unde de multe ori trebuia să te apleci cu capul pe ghidon. Când am intrat iar în pădure, am şi găsit fără probleme drumul care o lua înspre vale. Am început coborârea, foarte frumoasă, abruptă şi prin frunze uscate. Dar, după vreo 10 minute de coborâre, a început HAOSUL. Toţi copacii din pădure erau rupţi şi căzuţi peste drum. În unele locuri erau şi 4-5 copaci căzuţi unul peste altul, practic era aproape imposibil de trecut peste ei şi singur, ce să mai vorbim şi cu bicicleta. Am încercat de fiecare dată să îi ocolim dar era aproape imposibil. Am decis să părăsim temporar drumul din vale şi să urcăm pe un versant, unde părea treaba mai ok, erau doar urzici. Am înaintat cumva şi, spre finalul văii, am coborât înapoi pe o pantă pe care de abia te ţineai în picioare, cu bicicletele pe post de toiag.
Dar, cum am ajuns în vale, am văzut mai în faţă că drumul se transforma într-un forestier impecabil. Am pornit în jos cu fericire dar….. şoc şi hohote de râs! În capătul văii, în pustietatea aia, drumul era blocat cu o mare poartă de metal ce continua cu un gard cât vedeam cu ochii.
Gardul mai continua multă vreme cu reflectoare şi pichete de pază. Am ajuns repede în DN, apoi în Dumbrăviţa. La magazinul din sat am băgat pentru prima dată gustarea sportivului de anduranţă, cea mai energizantă treabă posibilă, inegalată din punctul meu de vedere de niciun producător de energizante: croissant cu ciocolată şi Coca Cola. Apoi am ajuns la CP unde am avut de tăiat cu joagărul câteva lemne, probă specială. Le-am povestit localnicilor cum am dat de porţi, am sărit gardul, etc… S-au uitat la noi cu ochii cât cepele şi ne-au zis: Voi aţi intrat în depozitul de armament al Armatei! Wow!
Vineri, 20:23 – 11:14 race time
Părăsim pe înserate CP-ul pe locul 4 şi ne îndreptăm spre ruinele cetăţii, care se află pe un vârf înalt în zare şi unde e următorul CP. Se poate ajunge acolo direct, la push-bike sau pe un drum ocolit, pe o vale, de vreo 2-3 ori mai lung. Am ales varianta a doua, pentru că urma să ne prindă noaptea, aşa că am mers mult pe un forestier cu borne de drum naţional care a urcat la început pe o vale, apoi pe nişte mega-serpentine demne de orice DN. Doar că e neasfaltat. Am mers aşa până am dat de maşina organizatorilor de unde am luat-o pe o potecă până la cetate. Am ajuns acolo pe locul… 2. Probabil două echipe au luat-o direct şi nu a fost o idee bună. Facem rapelul pe întuneric. Între timp mai apare o echipă.
Sâmbătă, 01:19 – 16:10 race time
Sâmbătă, 08:22, 23:13 race time
Fără să zăbovim prea mult, am plecat de la peşteră pe un drum forestier care ne-a scos pe malul Oltului, aproape de Racoş, următorul nostru obiectiv. Peste Olt se desfăşura o altă probă specială, traversarea pe un pod indian. Proba ne-a amuzat, spre mirarea organizatorilor care spuneau că echipa dinaintea noastră era terminată de oboseală.
Sâmbătă, 12:21, 27:12 race time
Am plecat pe o căldură sufocantă de la Racoş direct în sus pe deal, urmând să ţinem o culme foarte lungă până înapoi în creastă unde să ne reîntâlnim cu traseul pe care venisem. Dacă la început culmea a fost printr-o păşune cu un soi de drum, treaba s-a stricat cu cât urcam mai mult, apărând din nou copacii răsturnaţi şi, datorită culmii care era foarte plată, am avut şi dificultăţi de orientare, fiind atenţi la fiecare pas să nu prindem din greşeală un picior care să ne scoată cine ştie unde.
Sâmbătă, 19:24, 34:15 race time
Cum Cătălina nu prea mai putea face multe cu piciorul, am scos cablul de tractare şi am început urcarea pe biciclete pe un forestier care ne trecea muntele spre următorul punct de control. A fost o urcare lungă urmată de o coborâre friguroasă dar am reuşit să ajungem cu ultimele raze de lumină ale zilei în următorul PC: De acolo, am decis sa ţinem restul traseului pe asfalt cât e posibil, aşa că am atacat drumul judetean spre Şercaia cu Doru la trenă şi o Cătălina renăscută care se ţinea cu 30 km/h după el. S-a făcut noapte între timp, am ajuns în DN1 la Şercaia de unde am făcut stânga şi am mers până în Pasul Perşani, de unde începea urcarea spre următorul punct de control. Pentru a ajunge la el am urcat 3 km din DN, pe care i-am coborât apoi la loc în asfalt.
Duminică, 00:27, 39:18 race time
Deşi luasem decizia oricum să ne întoarcem pe asfalt, am hotărât să facem asta prin Codlea, nu prin Poiana Mărului pe unde e cel mai scurt deoarece deja eram cam obosiţi şi în Codlea e un OMV unde se poate bea o cafea. Cătălina s-a reactivat de tot şi a tras chiar ea de noi 21 km pe DN1 până la mult visatul OMV unde ne-am ghiftuit cu espresso dublu şi cola. Mai rămăseseră 21 km până în Zărneşti, pe care am decis să o remorcăm toată distanţa pe Cătălina, să evităm să cedeze. A tras-o Doru cu mine la trenă până dupa Vulcan iar de acolo eu fără pauză până în ultimul CP, pe drumul de Plaiul Foii, la intersecţia cu Colţii Chiliilor, unde urma să avem ultima probă specială. A fost o probă de orientare pe hartă, cu nişte vize ascunse bine şi destul de departe, pentru unele fiind nevoie să urci pe deal câteva minute bune. În ciuda oboselii acumulate, ne-am descurcat excelent. Apoi am urcat pe biciclete şi am parcurs lejer şi glumind ultimii 5 km spre sosire.
Duminică, 05:11, 44:02 race time
Echipa Valea Rea şi Radu Diaconescu trec în lumina difuză a dimineţii linia de sosire pe locul 2 după parcurgerea a 270 km de traseu.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Bravo. Felicitari!