În general, jantele tubeless au fost mereu un compromis. Pe de o parte se poate proiecta o jantă cu fundul complet etanş fără să aibă nevoie de bandă de etanşare dar vor trebui folosite spiţe şi nipluri dedicate cu sisteme compilcate de prindere pe jantă şi pe butuc. Pe de altă parte, se poate merge pe varianta clasică cu fundul jantei găurit care se poate apoi etanşa cu bandă şi soluţie. Varianta a doua e mai grea şi schimbarea unei spiţe e anevoioasă datorită straturilor de bandă de etanşare.
Cei de la Alchemist se pare că nu sunt iubitori de compromisuri şi au trimis poye cu noile jante X-Sens care nu par să semene cu jantele tubulare de carbon obişnuite absolut deloc.
Este clar că elementul cheie de design al X-Sens este forma secţiunii în X, sau mai degrabă un soi de I care permite ca niplurile să fie ataşate… complet în partea exterioară a jantei. Soluţia aceasta rezolvă eficient mai multe probleme: un fund de jantă complet etanş pentru a monta cauciucuri UST fără lichid de etanşare sau Tubeless Ready doar cu lichid, înlocuirea foarte rapidă a spiţelor şi niplurilor în cazul unei defecţiuni dar şi puncte de prindere a spiţelor mai în exterior, care ar putea să dea naştere unei roţi mai rigide. Nu în ultimul rând pare că janta se poate ataşa la un butuc absolut normal cu spiţe banale în formă de J.
Deşi este încă în faza de pre-producţie, se pare că janta va avea întărituri exterioare în dreptul spiţelor, alternativ într-o parte şi în cealaltă. Lăţimea măsurată a jantei este de 32.04 mm, ceea ce e suficient pentru majoritatea anvelopelor de pe piaţă. Detalii mai multe nu prea există, dar cei de la Alchemist spun că va fi o gamă completă de jante X-Sens şi că vor fi complet din carbon. Mai multe când au să apară pe piaţă.
Articol preluat de pe bikerumour.com