9000 de ciclişti vor lua startul sâmbătă la Maratona dles Dolomites

Sâmbătă, în Corvara, Italia, 9000 de ciclişti vor lua startul într-una din cele mai mari şi mai vechi curse de şosea de amatori – Maratonul Dolomiţilor, sau Maratona dles Dolomites în limba sud-tiroleză, care anul acesta va aniversa a 29-a ediţie, prima ediţie având loc în 1987, cu 166 de participanţi. Datorită frumuseţii deosebite a peisajului şi a traseului, numărul concurenţilor a crescut exponenţial, astfel încât în 2004 a fost impusă limita de 9000 de participanţi iar înscrierea are loc de atunci pe bază de tragere la sorţi, la care zeci de mii de ciclişti îşi încearcă an de an norocul pentru un loc în grila de start.

Anul acesta la linia de start se vor afla doar doi români, deşi la tragerea la sorţi au participat mult mai mulţi. Anul trecut, când am participat şi eu, am fost trei.

Startul se dă practic din localitatea La Villa, ceva mai jos pe vale de Corvara, locul finish-ului. Cei 9000 de ciclişti ocupă practic în totalitate şoseaua pentru câţiva km, startul durând practic aproape o oră, pe bază de grile de start, aşezarea în aceasta fiind făcută fie după performanţele anterioare, favoriţii plecând evident din prima grilă, fie după tipul de înscriere, pentru cei care plătesc o taxă suplimentară consistentă care e folosită ca donaţie pentru o organizaţie umanitară sau pentru cei care îşi cumpără un bilet complet cu cazare la hotel pe o săptămână fiind asigurate locuri ceva mai în faţă. De asemenea, toate femeile primesc un loc în a doua grilă de start. După cum se vede în poza care cuprinde doar o frântură dintre concurenţi, poziţionarea este destul de importantă.

Cu toate că fiecare concurent este cronometrat după timpul său real care începe când trece linia de start, de obicei pe prima urcare şi parţial si pe a doua aglomeraţia este foarte mare, dar să pedalezi umăr la umăr cu atâtea mii de ciclişti este un sentiment unic ce merită încercat.

Competiţia are trei trasee de diferite lungimi, iar aspectul inedit este că fiecare concurent are posibilitatea de a alege lungimea dorită chiar în timpul concursului. Astfel, există la dispoziţie următoarele variante:

– traseul Sellaronda, cu 1780 m diferenţă de nivel şi 55 km lungime

– traseul Mediu, cu 3130 m diferenţă de nivel şi 106 km lungime

– traseul Maratona, cu 4230 m diferenţă de nivel şi 138 km lungime

Traseul pleacă din Corvara pentru a face în prima parte turul clasic Sellaronda, trecând prin următoarele pasuri:

– Passo Campolongo, 5,8 km, pantă medie 6,1%

– Passo Pordoi, 9,2 km, pantă medie 6,9%

– Passo Sella, 5,5 km, pantă medie 7,9%

– Passo Gardena, 5,8 km, pantă medie 4,3%

După acestea, traseul revine în Corvara unde concurenţii pot alege să continue sau să treacă linia de finish la traseul Sellaronda.

Cei ce aleg să continue, trec din nou Passo Campolongo, dar de această dată au ocazia să îl urce în ritmul propriu nu în aglomeraţie. Din Arraba, pe cealaltă parte a munţilor, ei coboară spre Colle Santa Lucia unde au posibilitatea din nou de a alege un traseu.

Cei care doresc să parcurgă traseul mediu atacă direct Passo Falzarego, o urcare de 11,8 km cu pantă medie de 6,7%, foarte spectaculos pe ultima sa bucată.

Cei care aleg traseul Maratona, majoritatea concurenţilor de altfel, continuă la vale pentru a ataca cel mai dur pas din concurs, Passo Giau, 9,9 km cu pantă medie de 9,3%, după trecerea căruia urcă şi ei în pasul Falzarego dinspre Cortina, o urcare mai uşoară, de 11,5 km cu pantă medie de 5,8%.

În pasul Falzarego traseele se reîntâlnesc pentru a coborâ spre La Villa şi spre linia de finish. Din 2014 însă, la 3 km înainte de final, pe toţi îi aşteaptă o nouă provocare spectaculoasă, Mur dl Giat – zidul pisicii în limba tiroleză (pe care organizatorii fac eforturi să o popularizeze), un „perete” de 360 m cu pantă maximă de 19%, ideal de atacat cu picioarele obosite după 130 km şi peste 4000 m de denivelare, locul fiind amenajat special cu spectatori, muzică, DJ care încurajează concurenţii…

Abia după această provocare finală, concurenţii trec linia de finish din Corvara.

Maratona dles Dolomites este un eveniment international deosebit, cu o organizare exemplară, participarea la acesta fiind o experienţă fascinantă, începând de la frumuseţea zonei, pachetul de start plin de amintiri deosebite (tricou, vestă termică, bidon, multe alte materiale promo), asistenţa şi alimentarea pe traseu, încurajările suporterilor ieşiţi cu zecile de mii de la primele ore în toate localităţile şi pe toate urcările….

Maratona încheie în zonă un festival de două săptămâni dedicat cicliştilor, care începe în primul weekend cu Sellaronda Bike Day, o zi întreagă când pasurile din jurul Sellaronda sunt complet închise circulaţiei auto şi dedicate doar cicliştilor iar al doilea weekend fiind dedicat MTB-ului, cu concursul vestit Sellaronda Hero. Este un festival al ciclismului de amatori, indiferent că mergeţi acolo pe cursieră sau pe MTB (de preferat ambele), zona oferind mult mai multe decât atât, de la trasee de trekking deosebite până la vestitele trasee de via ferrata. O idee de concediu activ pe care personal v-o recomand din toată inima!

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma