A 5-a generație a modelului de cursieră performantă Canyon Ultimate arată destul de asemănător cu generația anterioară, dar asta până când ajungem la detalii. Aici regăsim îmbunătățiri subtile la aerodinamică, integrare, rigiditate, durabilitate și chiar și la confort, prin anvelopele mai late. Nu toată lumea are nevoie de o cursieră aero, iar Ultimate oferă un design clasic, dar cu performanțe moderne.
Canyon spune despre cursiera Ultimate că e cel mai performant model din gama lor, oferind un echilibru de elemente moderne și de design clasic al cadrului, totul într-un pachet cu greutate redusă. Ultimate e o bicicletă ce câștigă curse de Pro Tour încă din 2007, de Campionat Mondial din 2009 și chiar și un Mare Tur, respectiv Vuelta.
Bicicleta vine cu o gamă largă de 8 mărimi, între XXXS (39 cm) și XXL (60 cm), doar cu cadre din carbon și cu prețuri ce încep de la 2700 Euro și ajung la 11.000 Euro. Este o bicicletă perfectă pentru oricine, de la amatorii de plimbări în weekend până la cicliștii profesioniști de World Tour.
Canyon a decis să facă Ultimate mai rapid, dar păstrând aspectul clasic al cadrului, diferit de cel modern al modelului Aeroad. Cu această constrângere avută în vedere, ei au apelat la experții de la Swiss Side să modifice cadrul Ultimate, aceștia reducând rezistența aerodinamică cu 10 W în comparați cu generația a 4-a a modelului, în variante echipate cu aceleași roți și componente. Canyon recunoaște însă că valoarea se aplică la bicicleta goală, în cazul în care ciclistul este luat în considerare îmbunătățirea fiind de doar 5 W.
Forma tuburilor a fost foarte puțin modificată, însă au existat mici modificări pentru performanțe aerodinamice mai bune.
Un exemplu de modificare este ridicarea părții din față a chainstay-urilor și modificarea rutării interne, astfel că acestea sunt acum mai orizontale și au zona dropout-ului mai bine finisată. Coroana furcii a primit o formă mai rotunjită și împreună cu zona frontală a cuvetelor ajută la reducerea turbulențelor ce provin de la roata din față, reducând în același timp greutatea prin scăderea cantintății de material necesară să încarce forma anterioară în D a coroanei furcii. De asemenea, tija de șa rotundă de pe modelul anterior a fost înlocuită cu una aero.Desigur, nu trebuie uitată rutarea internă completă a cablurilor.
Pe partea de integrare în zona frontală, noua Ultimate a primit același ghidon reglabil din 3 piese Aerocockpit CP18 regăsit și la modelul Aeroad, cu posibilitatea de reglaj +/-20 mm și rutare internă completă a cablurilor.
Rezultatul e o rezistență aerodinamică de 218 W pentru noul Ultimate, modelul Aeroad obținând 202 W în aceleași condiții în tunelul Swiss Side împreună cu manechinul de picioare Ferdi. Canyon spune că Aeroad este cu 11 W mai performantă decât Tarmac SL7, ceea ce face ca noul Ultimate să fie foarte aproape de modelul competiției.
Pe lângă schimbările din exterior, construcția nouă a cadrului din carbon a dus la o rigiditate mărită cu 15% în zona headtube-ului pentru o manevrabilitate mai bună. În același timp, confortul la ture lungi rămâne important iar Canyon spune că noul cockpit îmbunătățește ergonomia iar anvelopele mai mari oferă confort și control. În mod oficial, noul Ultimate are loc pentru anvelope de 32 mm, cu spațiu de 4 mm rămas în cadru, însă Canyon are obiceiul de a fi destul de precaut în acest domeniu și mereu există niște mm suplimentari față de cei oficiali.
O altă îmbunătățire internă este ranforsarea suplimentară în jurul zonelor de stress importante cum ar fi zona superioară a toptube-ului, toată zona toptube-ului în fața tijei de șa, partea superioară a seatstay-urilor și locul unde chainstay-urile se conectează cu zona pedalierului. Prin adăugarea de aproximativ 30 g de carbon în aceste puncte, Canyon spune că noul Ultimate e mai durabil și va rezista mult mai mulți ani.
Canyon nu spune nimic despre noul Ultimate cum că ar fi mai ușor ca modelul anterior, în special e vorba de modelul din carbon ultra-high-mod, ultra high-tension. Modelul Ultimate CFR (Canyon Factory Racing) avea un cadru de doar 641 g iar modelul de top CFR Di2 avea deja o greutate sub cea legală UCI, de doar 6.3 kg, incluzând aici powermetrul și roțile ultralejere DT Mon Chasseral.
Cele două variante superioare de fibră de carbon ale Canyon Ultimate sunt disponibile doar cu schimbătoare electronice și cockpit complet integrat. Variantele mai ieftine SL sunt însă disponibile cu schimbătoare mecanice și cu rutare internă clasică, cu porturi de intrare pe downtube. Cadrele acestea sunt în rest identice cu cele cu transmisie electronică și pot fi ușor convertite la ghidon integrat complet.
Cadrul include acum un nou chip IPU anti-lovire în cuvete pentru a limita rotația ghidonului și a evita ca acesta să distrugă furtunele interne de frână accidental. La trecerea spre tija de șa aero, clema de strângere a fost mutată în interiorul triunghiului principal, în zona dintre seat și top tube. Bicicleta are prinderi curate de etrier flat mount, ax thru de 12 mm cu un simplu levier retractabil și rulmenți de pedalier PF.
Ca regulă generală, geometria noului model Ultimate este identică celei folosite la modelul Aeroad, dezvoltată pentru a avea o tranziție simplă pentru cicliștii profesioniști care vor să treacă de pe o bicicletă pe alta în funcție de profilul traseului din ziua respectivă. Înălțimea cockpit-ului este însă cu câțiva mm mai mare iar distanța dintre roți diferă un pic în plus sau în minus, în funcție de mărime, cele mai mari trei dintre ele având chainstay-uri puțin mai lungi, pentru o stabilitate mai bună, în timp ce modelele mai mici au chainstay-urile mai depărtate pentru a face loc anvelopelor mai mari.
Lucrurile sunt însă chiar mai complicate, deoarece geometria variază ușor și de la o variantă de cadru la lata. Modelul de top CFR vine doar în 7 mărimi, între XXS și XXL și e compatibil doar cu roți 700c pentru depanare ușoară în curse, toate mărimile având aceleași dimensiuni ale furcii. CF SLX adaugă mărimea XXXS care vine cu roți 650b pentru a păstra manevrabilitatea. Modelele CF SL păstrează cele 8 mărimi, dar oferă roți 650b și pe mărimea XXS.
Există o mulțime de variante, în total 11, toate fiind deja pe stoc. Noul Canyon Ultimate vine în trei versiuni de cadru: CFR, CF SLX și CF SL, toate având aceleași forme ale tuburilor, dar venind în scheme de culori diferite.
Modelul de top CFR vine atât sub formă de bicicletă completă cât și sub forma de kit cadru+furcă+frâne+tijă+ghidon cu manetele Shimano Dura-Ace Di2 și furtunele de frână gata instalate. Mai e nevoie doar de transmisia Di2 plug and play, roți și puncte de contact. Prețul este de 5000 Euro.
Modelele ieftine încep de la CF SL 7 la prețul de 2700 Euro, cu transmisie mecanică Shimano 105 și roți din aluminiu de la DT, în timp ce modelul de top Ultimate CFR ETAP ajunge la 11.000 Euro echipat cu SRAM Red eTap AXS și roți Zipp 353 NSW.
Pentru mai multe informații și comenzi, accesați pagina Canyon.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…