Campagnolo a lansat primul lor grup cu 13 pinioane, Ekar, în varianta 1×13, care e și primul lor grup complet dedicat pentru gravel. Campagnolo este un vechi producător de componente de competiție de șosea, încă dinainte de a se populariza drumurile asfaltate. Noul grup mecanic Ekar remodelează unele elemente clasice Campagnolo și le adaptează pentru gravel. De asemenea, Ekar 1×13 este anunțat ca fiind cel mai ușor grup de gravel de pe piață. Prețul este mai mic decât cel al unui grup Chorus 2×12 și este deja disponibil pentru achiziție!
Campagnolo ține să reamintească tuturor că marca lor a apărut înaintea șoselelor, în Italia, în 1933. Noul grup de componente Ekar își ia numele de la un mic munte plin de drumuri pietruite, perfecte de gravel bike, aflat foarte aproape de sediul italian din Vincenze al companiei, unde componentele au fost dezvoltate, testate și unde majoritatea lor sunt produse.
Sintagma ”născut înaintea șoselelor” e ciudată pentru o companie care face doar componente de șosea, dar primele curse din prima jumătate a secolului au avut loc pe drumurile italiene neasfaltate. Producerea unui grup de agrement, care nu e dedicat ciclismului profesionist, e un pas mare pentru Campagnolo al cărui grup Super Record cu frâne pe jantă s-a aflat pe bicicleta câștigătorului Turului Franței 2020, Tadej Pogačar.
Chiar dacă pedigree-ul de competiție se regăsește oarecum în noul grup Ekar, acesta e pentru cursele de amatori de gravel, pentru ture rapide de bikepacking sau pentru ciclismul de plăcere pe teren variat. Campagnolo a proiectat totuși grupul său să fie rapid, dar eforturile au fost depuse pentru durabilitate, control, forță de frânare și gamă largă de rapoarte fără riscul de a cădea lanțul de pe foaie.
În acest scop, Campagnolo a luat cele mai bune tehnologii ale grupurilor lor de șosea pe disc și le-au adaptat pentru varianta 1x, cu un schimbător spate cu clutch și cu trecerea la 13 pinioane pentru o gamă largă de rapoarte cu salt echilibrat între ele.
Trecerea de la 2×12 la 1×13 nu doar scade din greutate ci și din prețul total al grupului, chiar dacă nu e vorba de componente ieftine. Campagnolo a încercat să facă grupul Ekar cât mai accesibil tinerilor pasionați de gravel, în comparație cu pasionații de șosea mai în vârstă care își permit grupul de top Super Record EPS. Rezultatul e un grup la 1700 Euro, complet produs în UE, Ekar fiind al doilea cel mai ieftin grup complet produs de Campagnolo, doar Centaur fiind mai ieftin.
Angrenajul e elementul cel mai vizibil al grupului. Acesta e din carbon și e marcat cu noua grafică Ekar, greu de înțeles la prima vedere. Este și primul angrenaj cu o singură foaie de la Campagnolo exceptând componentele Pista de velodrom. Acesta e disponibil cu foi 38t pentru adventure, 40t pentru pure gravel, 42t pentru fast gravel și 44t pentru e-gravel, cu dinți narrow wide pentru retenție excelentă a lanțului. După cum e de așteptat, foile au un BCD proprietar Campagnolo…
Brațele din carbon UD arată ca alte modele recente Campagnolo, cu aspect angular. Acestea folosesc un ax Ultra-Torque din oțel 630 cu cuplare la mijloc, acțiune ce necesită o cheie inbus de 10 mm foarte lungă.
Rulmenții sunt tot presați direct pe fiecare jumătate de ax, dar cu garnituri mai performante, speciale pentru gravel.
Angrenajul din carbon Ekar costă 347 Euro, are factorul Q mic de 145.5 mm și e disponibil cu brațe de 165, 170, 172.5 și 175 mm. Angrenajul include protecții de braț din plastic injectat pentru a evita loviturile de bolovani, acestea fiind menținute pe poziție de garnituri din cauciuc și sunt ușor de demontat.
Pe lângă angrenajul 1x, grupul Ekar e unic datorită grupului de 13 pinioane din spate. Rotor are deja în ofertă un grup de 13 pinioane, dar se poate folosi doar cu propriul lor butuc. Pinioanele Campagnolo 1×13 necesită un freehub special, însă acesta e compatibl și cu restul grupurilor Campagnolo mai vechi. În plus, e deja disponibil la 5 producători mari de roți, asta pe lângă compatibilitatea cu o mulțime de modele mai vechi de roți Campagnolo și Fulcrum.
Campagnolo a trecut la 13 pinioane pentru a obține aceiași gamă de rapoarte ca la transmisia 2x dar fără greuatea și complexitatea unui grup 2x, dar și fără să sacrifice trecerile line între rapoarte la mijlocul casetei, unde cicliștii petrec cel mai mult timp.
Pentru a obține această plajă de rapoarte, Ekar folosește pinion mic de 9 dinți în 2 din cele 3 casete disponibile. Pe pinionul mic se pierde clar din eficiență și finețe, dar Campagnolo crede că acesta va fi folosit doar pe coborâri, așa că nu vor fi mari probleme.
Există trei combinații de pinioane disponibile: Endurance 9-36t (400%), Gravel Race 9-42t (467%) și Gravel Adventure 10-44t (440%). Spațierea între trepte e mică și relativ constantă în mijlocul casetei, oferind treceri line, dar pașii devin mai mari cu cât se ajunge la pinioanele mai mari, pentru urcări.
Endurance 9-36T (9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36), Gravel Race 9-42T (9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42) & Gravel Adventure 10-44T (10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-39-44)
Casetele costă 265 Euro și sunt fabricate din două blocuri de oțel, pentru greutate redusă și rigiditate mare, cele mai mari 9 pinioane fiind montate pe un spider din aluminiu. Casetele necesită noul freehub N3W de la Campagnolo, care permite montarea pinioanelor mici în spatele unui inel de strângere, însă cele 13 pinioane ocupă același spațiu ca și casetele de 12 pinioane Campagnolo, așa că nu există modificări la lățimea butucului sau la spițarea roților.
N3W este noul freehub standard de la Campagnolo, fiind practic versiunea veche dar fără ultimii 5 mm dinspre exterior. Folosind o extensie, N3W poate fi folosit și cu casetele Campagnolo de 11 și 12 pinioane.
Campagnolo a făcut public standardul N3W deja de câteva luni, așa că deja există modele disponibile de la DT Swiss, GW, Newmen, Roval și Tune, fiind așteptate și alte modele în viitorul apropiat. Noile roți Campagnolo Shamal Carbon sunt primele ce au inclus standardul N3W, dar Campagnolo spune că toate roțile Campagnolo și Fulcrum potrivite pentru gravel vor primi noul freehub, toate roțile practic de la cele două mărci proprii putând fi adaptate la noul standard.
Probabil că cea mai modernă și tehnologizată componentă a noului grup Ekar este schimbătorul spate ce include pentru prima dată la Campagnolo un clutch. Campagnolo nu a dezvăluit prea mult despre mecanismul interior, dar acesta face o treabă excelentă în menținerea tensiunii lanțului pe teren dificil. Sistemul nu e reglabil.
Schimbătorul spate Ekar de 13 pinioane costă 247 Euro și folosește o traiectorie ”2D paralelogram” mișcându-se aproape de pinioane pentru a oferi schimbări fine pe toată caseta. Există doar o variantă de lungime a brațului, cu rotițe din carbon de 12t sus și 14t jos, ce funcționează pe toate cele 3 casete de pinioane disponibile. Corpul schimbătorului Ekar e fabricat din componente din carbon și aluminiu 70705 și 6082, șuruburile fiind din inox. Există și un sistem de menținere a schimbătorului blocat pentru demontarea facilă a roții.
În față, manetele ergopower Ekar se ocupă de frânare și schimbarea vitezelor. În mare parte acestea au ergonomia deja cunoscută Campagnolo, cu manșoare confortabile din cauciuc Vari-Cushion și manete de frână din aluminiu cu textură și grafică imprimate cu laser.
Ekar folosește sistemul de comandă clasic Campagnolo One-Lever-One-Action, cu o manetă în spatele celei de frână ce urcă lanțul pe pinioanele mari, folosind mecanismul Ultra-Shift ce urcă până la 3 pinioane la o singură apăsare.
Maneta Campagnolo de trecere a lanțului pe pinioane mai mic e ceva mai lungă ca de obicei și e mai ușor de folosit din toate pozițiile. Se poate însă schimba doar 1 pinion pe apăsare.
Manetele au posibilitatea de reglare a distanței de la ghidon, pentru cei cu mâini mai mici, dar nu se poate regla modulația și cursa manetei de frâna că la grupurile premium de șosea pe disc. Manetele Ergopower sunt disponibile separat, prețul fiind de 382 Euro pentru maneta dreaptă incluzând maneta, furtunul, etrierul și uleiul și de 304 Euro pentru maneta stângă ce acționează doar frâna.
În interiorul manetelor ergopower Ekar se află un cilindru principal modificat, ce va fi prezent probabil la toate modelele pe disc ale producătorului și care folosește același sistem cu fiabilitate dovedită de la Magura. Noul sistem re-optimizat este acum proiectat complet de inginerii Campagnolo, deși folosește aceiași structură de bază ca înainte.
Etrierele flat mount Ekar sunt funcțional identice cu cele din restul grupurilor Campagnolo pe disc, dar au acum o formă angulară specifică. Sunt însă identice în față și în spate și sunt optimizate pentru discuri de 140 mm și 160 mm. Asta înseamnă că etrierele sunt acum ceva mai ușoare, dar necesită o plăcuță de adaptare și șuruburi speciale pentru o potrivire universală.
Discurile Ekar sunt foarte asemănătoare cu restul modelelor Campagnolo, disponibile în variante de 160 mm și 140 mm. Cu un preț de 36 Euro, discurile de gravel sunt fabricate însă dintr-un oțel ceva mai greu și mai rezistent, având uzură mai mică și rezistând la frânări mai dure. Ekar funcționează însă și cu discurile cu centru din aluminiu pentru cei ce vor să salveze câteva grame.
Lanțul Ekar C13 costă 44 Euro și e mai ingust, pentru adaptare la spațierea mai mică dintre pinioane. Nu a fost nevoie doar de pini și bucșe mai subțiri ci și de plăcuțe laterale optimizate, inclusiv pentru dinții narrow-wide ai foii.
O noutate interesantă e că noul lanț Campagnolo pentru 12 viteze include o za rapidă refolosibilă denumită C-link. Din motive greu de înțeles Campagnolo încă oferă și un lanț cu închidere cu pin, prețul fiind doar cu 2 Euro mai mic decât cea cu C-link. E greu de crezut că cineva mai optează pentru varianta cu închidere cu pin.
Ultima componentă este setul de rulmenți pentru pedalier. Acesta a fost dezvoltat special pentru a fi protejat la noroi, nisip și apă, costă 33 Euro și conține și un tub din plastic între cele două cupe standard și rulmenții ce vin presați pe cele două jumătăți de ax. Rulmenții sunt disponibili pentru standardele filetate BSA, ITA și T47 sau pentru cele pressfit BB86, BB30, BB386, PF30 și BB RIGHT.
Prețul grupului complet variază în funcție de configurația exactă, dar Campagnolo spune că grupul complet Ekar va avea prețul în jur de 1700 Euro. În comparție cu grupul Chorus 1×12 disc, capabil de gravel, care costă 1830 Euro, noul Ekar este o ofertă atractivă.
Dacă se compară greutatea grupului Ekar de doar 2385 g (cu casetă 9-36t) cu cele mai ușoare variante gravel de la Shimano, SRAM sau Rotor rezultatul e foarte impresionant, chiar surprinzător. Ekar 1×13 cu plajă de rapoarte 400% e mai ușor decât cam toate opțiunile gravel de pe piață fără a sacrifica la rapoarte. În comparație, GRX 1×11 are 2782 g (11-42t), SRAM Force AXS 1×12 are 2627 g (10-33t), SRAM Force 1×11 are 2471 g (10-42t) iar Rotor 1×12 are 2430 g cu angrenajul Aldhu (10-36t). Iar Ekar cu plaja de 467% nu adaugă prea multe grame.
Noul grup Campagnolo, deși e proaspăt lansat, e deja disponibil separat sau montat pe un număr mare de biciclete. Doar pandemia poate să facă să existe întârzieri la livrări în anumite zone.
Pe partea bicicletelor complete, Campagnolo a făcut parteneriate cu câțiva producători mari de gravel bike-uri iar modelele premium echipate cu Campagnolo Ekar sunt deja construite și gata de livrare de la mărci cum ar fi 3T, Pinarello, Ridley, Specialized sau Wilier.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…